تأیید رشد اقتصادی در نیمه اول

بر اساس گزارش مرکز آمار در نیمه اول سال جاری، رشد ۶.۵ درصدی نصیب اقتصاد کشور شده است. در بهار و تابستان سال جاری گروه کشاورزی به رشد ۵.۹ درصدی و صنعت به رشد ۹.۱ درصدی و گروه خدمات رشد ۵ درصدی داشته است

بر اساس گزارشی که رییس جمهور و مراکز آماری کشور اعلام کردند محصول ناخالص ملی در شش ماه نخست سال 95 به رقم 331861 میلیارد ریال با احتساب نفت و 316334 میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. در مدت مشابه در سال گذشته با نفت 311558 میلیارد ریال و بدون نفت 302682 میلیارد ریال بوده است. در رابطه با رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه اول سال جاری لطف‌الله سعیدی درباره رشد اقتصادی می گوید: طبق آنچه مرکز آمار منتشر کرده است: رشد گروه صنعت به‌طور عمده ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است. گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، هتل و رستوران، حمل‌ونقل و ارتباطات، واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.

وی ادامه داد: به‌این‌ترتیب دولت رسما اعلام کرده که مستقل از نفت، 4.5 درصد رشد اقتصادی در کشور رخ‌داده است. رشد بخش کشاورزی در این مدت، مطلوب بوده است، این رشد در بخش‌های باغبانی، زراعت و به‌خصوص در گندم مشاهده می‌شود. در شش ماه اول سال جاری، کشاورزی 4.5 تا 5 درصد رشد داشته است. بخش صنعت هم در قسمت معدن و صنعت خودرو و فعالیت‌های دیگر بهتر از سال گذشته بوده است.

سعیدی افزود: درنهایت حتی اگر نفت هم محابسه کنیم به نظر می‌رسد که 6.5 تا 7 درصد رشد، واقعیتی است که در این مدت اتفاق افتاده است. البته ممکن است این احساس وجود داشته باشد که این رشد چگونه در بازار ملموس نیست، اما همیشه این‌طور بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: وقتی با رشد منفی در برخی سال‌ها مواجه بوده‌ایم، بسیاری از صنایع خودرو اشتغال جدیدی ایجاد نکردند و هنوز هم در اشتغال کامل فعالیت نمی‌کنند درنتیجه شاید رشد اقتصادی در این حیث خیلی ملموس نباشد.

وی اضافه کرد: بخش زراعت و کشاورزی هم به دلیل اینکه خرد و پراکنده است و به‌نوعی بازاری است که افراد دست‌به‌قلم خیلی به آن دسترسی ندارند، اطلاعاتش هم بیان نمی‌شود و وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که امسال 11.5 میلیون تن گندم از کشاورز خریداری شده است. همچنین در این مدت تولیدات باغی نسبت به سال گذشته ملموس بوده است. در بازار میوه و تره‌بار هم این روند رخ‌داده است. بخش معدن هم شاهد رشد بوده است.

وی ادامه داد: اما درواقع چون هنوز با این رشد عوامل تولید در اشتغال کامل نیستند شاید همچنان رشد اقتصادی ملموس نباشد و این طبیعی است؛ اما دولت باید از این به بعد به فکر راهکارهای پایدار نگه‌داشتن این رشد باشد.

سعیدی در پایان گفت: از طرفی گفته می‌شود رشد اقتصادی در بخش کشاورزی بیشتر حاصل آب‌وهوای مطلوب بوده است، اما در این مدت سطح زیر کشت نه‌تنها افزایش نداشته است، بلکه کاهش هم داشته است. در این مدت فعالیت مؤثر در تأمین کود به‌موقع، بذر مناسب و فعالیت آموزشی و ترویجی به‌گونه‌ای بوده است که میزان تولید در هکتار رشد ملموس داشته و این هم باعث افزایش بهره‌وری عوامل تولید بوده است؛ بنابراین دولت اقدامات خودش را در این زمینه انجام داده است.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 16396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =