پیش بینی تداوم ثبات در بازار ارز

محسن بوالحسنی معتقد است آرامشی که در حال حاضر در بازار ارز حاکم است می تواند با توجه به نشانه هایی که از بازار دریافت می شود در هفته پیش رو نیز ادامه داشته باشد

ثبات نسبی بهای ارز در روزهای اخیر در کنار تلاش بانک مرکزی برای مدیریت این بازار همچنین بخشنامه ارزی معاون اول رئیس جمهور روزهایی آرام را در این بازار نوید می دهد که ممکن است این وضعیت در هفته های پیش رو نیز ادامه یابد. در این خصوص در گفتگویی با محسن بوالحسنی مدیرعامل صرافی بانک توسعه صادرات به بررسی این موارد پرداختیم.

در ابتدای این گفتگو مدیرعامل صرافی توسعه صادرات در خصوص نوسان قیمت ها در بازار ارز در هفته های گذشته و ثبات نسبی در روزهای اخیر به بررسی داده های تأثیرگذار در این بازار پرداخت و به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: همان گونه که پیش بینی می شد؛ باز هم بازار ارز در روزهای اخیر به روند با ثبات خود بازگشته است. در هفته های اخیر شاهد بودیم که سیگنال های مثبت و منفی بسیاری بر نوسان قیمت ارز تأثیر گذاشتند. سیگنال های منفی به بازار که توانستند بهای ارز را در بازار آزاد افزایش دهند را می توان انتخاب ترامپ در امریکا و اظهارنظرهای مختلف وی در خصوص ایران و توافق برجام همچنین تمدید قانون ایسا یا همان قانون داماتو دانست که سیگنال های منفی بزرگی به بازار ارز ارائه کرد.

در نهایت فرارسیدن روزهای پایانی سال 2016 و آغاز سال 2017 میلادی که موجب می شود شرکت ها در روزهای پایانی سال اقدام به خرید و واردات مواد اولیه مورد نیاز خود کرده همچنین مطالبات و یا بدهی های ارزی خود را در این زمان تسویه کنند موجب شد تا تقاضا برای ارزهای خارجی افزایش یابد. در کنار این رویکردهای تجاری نیز شاهد برخی مسافرت ها به خارج از کشور در این ایام هستیم که تقاضای ارز را تقویت می کند. این در حالی است که برخی اظهارنظرهای مقامات بانک مرکزی نیز نشان داده که به افزایش قیمت ها متمایل هستند. این موارد در کل موجب شد تا وضعیت بازار ارز حالتی التهاب گونه به خود گرفته و خودنمایی آن را با جهش قیمت ها شاهد باشیم.

وی در ادامه افزود: در برابر این داده های منفی در بازار ارز باید به داده های مثبت دیگری نیز اشاره داشت که توانست بازار را به حالت متعادل فعلی وارد کند. موفقیت ایران در اوپک و کسب سهمیه صادرات نفت تا رقم پیش از تحریم ها و رشد صادرات آن، افزایش نزدیک به 20 درصدی بهای نفت خام و سهولت ورود منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی را می توان داده های مثبتی برشمرد که حتی می توان گفت که تأثیر داده های منفی در بازار ارز را از بین برد.

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات در خصوص پیش بینی روند نوسان بهای ارز در هفته های پیش رو گفت: به نظر می رسد ثبات فعلی در بازار ارز در هفته های پیش رو ادامه یابد و دی ماه و بهمن ماه را باید زمانی برای ثبات نسبی بازار و یا حتی کاهش محدود قیمت ها به شمار آورد اگرچه با ورود تقاضای فصلی در اسفندماه ممکن است شاهد تغییر جهت بازار باشیم.

بوالحسنی در خصوص بخشنامه اخیر ارزی معاون اول رئیس جمهور در خصوص کانالیزه کردن انتقال ارز حاصل از صادرات در شبکه بانکی گفت: این دستورالعمل را باید نکته مهمی در خصوص رویکرد دولت در مدیریت ارز حاصل از صادرات در شبکه بانکی به شمار آورد اگرچه در بسیاری از بانک ها هنوز زیرساخت ها و ارتباطات بین بانکی مرسوم در روند مبادلات روز جهانی مخصوصاً با بانک های معتبر و قابل قبول بین المللی ایجاد نشده است. این واقعیت را باید پاشنه آشیل اجرای این دستورالعمل برشمرد اگرچه برخی از بانک های برجسته که روابط بین المللی خوبی دارند ، می توانند فعالیت های بهتری در مقایسه با سایر بانک ها داشته باشند.

به گفته وی هم اکنون تصمیمات بسیار خوبی صادر شده که می توان از گشایش اعتبار اسنادی موسوم به LC و یا تسریع در پرداخت ارز به واردات کالاهای مهم با هزینه پایین تر اشاره کرد همچنین دولت تلاش دارد تا نقل و انتقالات ارزی با سرعت بیشتر و هزینه کمتری صورت پذیرفته اما اجرای منویات دولت به میزان بسیار زیادی به آمادگی سیستم های بانکی نیاز داشته و دارد.

وی در خصوص وضعیت نقل و انتقال وجه در کشورهای مختلف و هزینه اجرای آن گفت: با توجه به شرایط مختلف ، شیوه های مختلف صادرات و فراهم شدن ارز ، نوع تعهد ذی نفع یا خریدار ، نوع ارز و مکان آن شرایط معاملاتی متفاوت بوده و هزینه های مختلفی را در بر دارد بنابراین نمی توان هزینه مشخصی را به صورت کلی اعلام کرد هرچند در پاره ای از اوقات هزینه نقل و انتقال ارز برای صادرکننده در کنار واردات ملزومات مورد نیاز وی به رقمی نزدیک به صفر میل می کند. در صرافی بانک توسعه صادرات این توانمندی وجود دارد تا نقل و انتقال ارز و همچنین خرید و فروش آن در غالب نقاط جهان صورت پذیرد که نقطه قوت بزرگی به شمار می آید.

هدف غایی فعالیت صرافی بانک توسعه صادرات این است که در حوزه هایی که به هر دلیل سیستم بانکی با محدودیت هایی رو به رو است بتواند نقاط ضعف را پوشش داده و ابزارهای اجرایی مورد نیاز را تکمیل کند. ایجاد ابزارهایی به عنوان مکمل فعالیت های بانک توسعه صادرات را باید شاه بیت فعالیت های صرافی بانک توسعه صادرات دانست. همچنین اصلی ترین هدف در فعالیت های صرافی این بانک را می توان خدمت رسانی به صادرکنندگان دانست تا بتوانند با کمترین هزینه ، بیشترین سرعت و بهترین خدمات منابع ارزی خود را منتقل کرده و یا آن را به ریال تبدیل کنند.

 

کد خبر 16405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =