از سرگیری روابط تجاری اعراب و اتحادیه اروپا

روابط اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با اتحادیه اروپا که بعد از بحران جهانی روند رو به افتی را پشت سر گذاشته بود بار دیگر از سر گرفته می شود؛ ایران در این میانه چه باید بکند؟

مذاکرات کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا برای تقویت همکاری های دو طرفه بار دیگر در شرایطی آغاز شده است که به گزارش اگزیم نیوز به نقل از GULF NEWS این روابط از قدیم از اهمیت بالایی برای دو طرف برخوردار بوده است. بر اساس این گزارش، دور تازه این مذاکرات که به دنبال ارتقای نفوذ دو طرف در بازارهایی از قبیل نفت و فراورده های نفتی کشورهای عربی برای اتحادیه اروپا و صدور محصولات مصرفی به کشورهای عربی را تثبیت می کند از احتمال موافقت نامه های جدید تجاری بین دو طرف حکایت دارد.

در این بین بن توار نایب رییس اتاق قطر می گوید: امیدواری های زیادی برای از سرگیری قراردادهای تجاری بین قطر و اتحادیه اروپا وجود دارد که به عمل به تعهدات دو طرف که از سال 2008 تاکنون ایجاد شده کمک شایانی خواهد کرد. به گکفته وی این علاقمندی برای همکاری بین دو طرف دیده می شود و باید گفت این نوع همکاری به نفع دو طرف است.

به گفته توار کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، سوئد، جمهوری چک، پرتغال، رومانی، آلمان، بلغارستان، هلند، بلژیک، فرانسه، یونان، اتریش، ایرلند و انگلستان برای تقویت همکاری های خود با این کشور از خود علاقمندی نشان داده اند و انتظار می رود در سال جاری میلادی ارتباطات دو طرف تقویت شود. به گفته وی این علاقمندی از سوی سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز دیده می شود.

به گزارش گالف نیوز، اتحادیه اروپا شریک درجه اول قطر و سایر کشورهای عضو شورای همکاری است و این شورا بازار اروپا را در زمره برترین شرکای تجاری خود می داند. قطر سومین شریک تجاری اروپا محسوب می شود که بعد از عربستان و امارات قرار گرفته است. در این بین لوسی برگر رییس تجارت هیأت اروپایی در شورای همکاری خلیج فارس معتقد است این ارتباط دوطرفه از هر نظر تأمین کننده نیازهای دو شریک خواهد بود.

به گزارش اگزیم نیوز روابط اتحادیه اروپا با کشورهای عرب منطقه یکی از موضوعات اساسی است که می تواند روابط ایران با این اتحادیه را در دوره پساتحریم تحت تأثیر خود قرار دهد. کارشناسان معتقدند در دوره جدید ایران باید بتوان از ظرفیت های پیش آمده برای توسعه روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپا حداکثر استفاده را ببرد و این در حالی است که بعد از برجام تلاش کشورهای عرب منطقه برای ایجاد رقابت در بازارهای مختلف اروپایی افزایش یافته است.

بررسی ها نشان می دهند کشور ما در حوزه هایی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، میعانات گازی، محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی و فولاد قادر است بازارهای اروپایی را از آن خود کند و از طرف دیگر با ایجاد سرمایه گذاری های مشترک با اروپا قادر خواهد بود طرح های متعدد صنعتی و معدنی خود را راه اندازی کرده و مورد بهره برداری قرار دهد؛ موضوعی که با رقابت کشورهای منطقه می تواند تحت الشعاع قرار گیرد.

 

کد خبر 18781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =