رشد ۱۰ درصدی اقتصاد منا در سال ۲۰۱۷

کارشناسان با انجام یک نظرسنجی از بین ۵۱۰ صندوق و نهاد سرمایه گذاری و شرکت های متعدد به این نتیجه رسیده اند که رشد اقتصادی کشور های منطقه خلیج فارس در سال جاری از رشد کشورهای نوظهور نیز بیشتر خواهد بود

بررسی های کارشناسان جهانی نشان می دهد بازارها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2017 در مقایسه با بازارهای نوظهور بهتر است با این حال هنوز بی ثباتی سیاسی در این مناطق یکی از چالش های اساسی در این مناطق محسوب می شود که ریسک های متعددی را متوجه این مناطق می کند. این در شرایطی است که وضعیت اقتصادی در کشورهای منطقه همچون عراق در سال جاری در مقایسه با سال های اخیر باثبات تر خواهد بود که یکی از دلایل آن کاهش قدرت مانور داعش در این کشور است.

از طرف دیگر رونق در قیمت نفت یکی دیگر از مسایل مهم در اقتصاد منطقه محسوب می شود که قادر است به اقتصاد کشورهای این مناطق کمک شایانی کند. این در حالی است که قیمت نفت در حال حاضر در مقایسه با رکورد منفی آن در سال 2015 در حدود 50 درصد رشد کرده و کشورهای منطقه که بودجه های خود را عموما با نفت زیر 45 دلار بسته اند با خیال راحت طرح های خود را به پیش خواهند برد.

تیم تحقیقاتی EFG هرمس در گزارشی اخیرا با برگزاری یک نظرسنجی از 510 عضو حقوقی پیشرفته اعم از 260نهاد سرمایه گذاری و 147 شرکت پیشرو در منطقه خاورمیانه به این نتیجه رسیده که چشم انداز کشورهای منطقه خاورمیانه در سال 2017 با رونق بیشتری روبرو خواهد بود. بررسی ها نشان می دهند که حدود 42 درصد از شرکت کنندگان این نظرسنجی معتقدند موانع تجاری که دولت ها به سمت آن خیز برداشته اند به عنوان یکی از بزرگترین خطرات در بازارهای جهانی در سال جاری محسوب می شوند.

برخلاف چالش های کنونی اقتصادی جاری به نظر می رسد اقتصاد مصر در منطقه با کسب 46 درصد آرای شرکت کنندگان از شانس بالایی برای رونق اقتصادی برخوردار است. در این بین کشورهای منطقه از سرمایه گذاری در بخش بهداشت و سلامت به عنوان یکی از بخش های زیرساختی که ظرفیت بالایی برای رشد و جذب سرمایه ها دارند یاد می کنند. در مجموع نیز بررسی های EFG از رشد متوسط 10 درصدی اقتصادی برای کشورهای منطقه در سال جاری میلادی حکایت دارند. در این بین کشورهای عضو سازمان صادرکننده اخیرا برای کاهش تولید نفت توافق کردند اما به نظر می رسد این توافق هم هنوز کارایی خود را نشان نداده است هرچند به عقیده کارشناسان کف قیمت 50 دلاری نیز پایدار نمی ماند.

در ژانویه کشورهای عضو میزان تولید خود را به 32.5 میلیون بشکه در روز رساندند که این رقم در نوامبر 1.25 میلیون بشکه بیشتر بوده است. با این حال به رغم تلاش هایی که صورت می گیرد قیمت نفت در ارقام امیدوارکننده ای قرار ندارد. در طرف دیگر اما برخی پیش بینی ها از عملکرد معکوس این منطقه حکایت دارد و معتقد است رشد اقتصادی منطقه منا به شدت درگیر رشد قیمت نفت در منطقه است و مادامی که این رشد قیمتی تداوم نیابد انتظار نمی رود شاهد بهبود اوضاع اقتصادی خاورمیانه باشیم.

به گفته این گروه اگرچه قیمت نفت نسبت به دوران رکود خود با افزایش روبرو شده اما این میزان افزایش برای بازگرداندن اقتصاد به روال گذشته آن کافی نیست. کارشناسان جهانی معتقدند یکی از وزنه های مهم رونق اقتصادی در خاورمیانه در سال 2017 ایران است. به عقیده آنها ایران با افزایش 100 درصدی در تولید و صادرات نفت خود از یک سو و رونق ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای دنیا و جذب سرمایه های خارجی در بخش های مختلف قادر خواهد بود در میان مدت نقش مهمی را در رونق اقتصادی منطقه ایفا کند. به عقیده آنها البته این توفیقات به دلیل برخی تنش ها در روابط ایران و آمریکا ممکن است موقتی باشد اما سیر تنش های دو کشور در حال کاهش است و این مسأله می تواند برای رشد اقتصادی منطقه امیدبخش باشد.

 

کد خبر 20009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =