ساماندهی بازار ارز از دو کانال

کارشناسان معتقدند بازار ارز باید از دو محور مورد اصلاح قرار بگیرد؛ نخست آزادسازی بهای ارز و دوم یکسان سازی آن

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز شرایط نه چندان مناسب سیستم بانکی از یک طرف و برخی سیگنال های افزایشی از سمت بازار ارز از سوی دیگر که باعث شد بهای دلار در آخرین روز کاری هفته قبل از 3 هزار و 700 تومان نیز عبور کند باعث شده تا نگرانی هایی از وضعیت تولیدی و تجاری کشور ایجاد شود. این در حالی است که روز چهارشنبه دو هفته قبل قیمت 35 تومان ارزان تر بود.

به این ترتیب بار دیگر این سوال پیش می آید که دولت و بانک مرکزی باید با بازار ارز چه کند؟ یکی از سناریوهایی که برای نرخ ارز در سال های اخیر مطرح شده آزادسازی نرخ ارز است. کارشناسان معتقدند کاهش نرخ تورم در سال های اخیر باعث شده تا پول ملی با قدرت بیشتری در مقایسه با گذشته ظاهر شود اما این موضوع به دلیل کنترل های بانک مرکزی بر بازار ارز با این بازار همخوانی ندارد.

عضو اتاق بازرگانی معتقد است دولت باید هر سال نرخ ارز را در مسیر واقعی شدن پیش می برد. موضوع تفاوت نرخ تورم خارجی و تورم داخلی در قیمت گذاری واقعی ارز خیلی موثر است و دولت تا کنون در این خصوص  لایحه ای را تدوین و به مجلس ارائه نکرده است.

برخوردار با انتقاد از وجود سودگران بازار ارز و تاثیر منفی این افراد بر قیمت ارزهای اساسی، خاطر نشان کرد: برخی افراد که می دانند چطور می بایست از بازار ارز سودهای کلان را در کوتاه مدت برداشت کنند، مقادیر فراوانی ارز در اختیار دارند که هر زمان بخواهند این مقادیر را به بازار تزریق می کنند یا از بازار برداشت می کنند. حضور این افراد در بازار قدرت تاثیر گذاری فراوانی را ایجاد کرده است که می بایست با برنامه ریزی برای بازار ارز از تاثیر این افراد کاست.

برخوردار در خصوص نحوه مدیریت بازار ارز این طور گفت: دولت می بایست در آینده بر موضوع صادرات بیشتر تکیه کند؛ چرا که با صادرات ارز بیشتری وارد کشور می شود و موضوعاتی مانند دستمزد نیروی کار و بهره وری سیستم های مختلفی که در صادرات دخیل شده اند با ارزهای خارجی قابل محاسبه می شود. با ورود مقادیر فراوان ارز به داخل در وهله اول تاثیر گذاری سوداگران کاهش می یابد. همچنین ارز مورد نیاز بازار تامین می شود و طرف عرضه دست پر می شود و به همین شکل تقاضا هم مدیریت شده کاهش می یابد.

کارشناسان معتقدند دولت در شرایط فعلی باید به یکسان سازی نرخ ارز و در عین حال آزادسازی آن اهتمام بورزد و شرایط فعلی یکی از موقعیت های مناسب برای این امر است. معاون بانک مرکزی اما می گوید: بانک مرکزی به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیر گسترش روابط کارگزاری بانکی و افزایش قدرت مدیریت خزانه‌داری بانک‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های فعلی ارز تک نرخی می داند. 

غلامعلی کامیاب معتقد است: یکسان‌سازی مهم است اما حفظش مهم‌تر است. در واقع نهاد تصمیم‌گیر زمانی یکسان‌سازی را به فاز اجرایی می‌رساند که مطمئن باشد شرایط حفظ آن را نیز دارد. وی افزود: حجم تعهدات ارزی کشور در این سال‌ها بسیار پایین بوده است چرا که اساسا در سال‌های اخیر به علت محدودیت‌هایی که وجود داشته، تسهیلاتی اخذ نشده است. در واقع دیون ارزی ما در حد استانداردهای بین‌المللی نیست و از لحاظ ترکیب نیز مقدار کوتاه مدتش بسیار پایین است.

حسین سلیمی، دیگر عضو اتاق بازرگانی نیز در این رابطه معتقد است: افزایش نرخ ارز در شکل غیر مدیریت شده برای کشور یک آفت است و چنانچه مدیریت بازار ارز در زمان حال حاضر که بورس ارزی تشکیل نشده است صورت نگیرد و بانک مرکزی سیاست های کنترلی اعمال نکند می توانیم مطمئن باشیم که دستاورد تک رقمی شدن تورم هم از بین می رود، چرا که به ازای افزایش هر ۱۰ درصد نرخ ارز، تورم هم به میزان ۲ درصد افزایش می یابد.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی در بخش دیگری از صحبت خود پیرامون جایگاه تک نرخی کردن ارز در مدیریت بازار ارز این طور گفت: تک نرخی کردن ارز به عنوان لازمه مدیریت بازار ارز است و با در پیش گرفتن سیاست تک نرخی کردن ارز می توان تقاضا را بر اساس نرخ روز مدیریت کرد.

وی تاکید کرد: سیاست تک نرخی کردن ارز که عبارت بهتر آن یکسان سازی نرخ ارز است به معنای ثابت نگه داشتن قیمت ارز نیست. در یکسان سازی نرخ ارز قیمت ها برای همیشه ثابت نمی ماند بلکه بر اساس تقاضایی که در بازار وجود دارد و قیمت روز جهانی نرخ تعیین می شود و نیاز بازار بر اساس قیمت آزادی که وجود دارد تامین می شود.

.

کد خبر 20905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =