چشم انداز یک و نیم میلیون دلاری صادرات در بستر چیگل تا پایان سال

دانشمند اعلام کرد: حضور بیش از ۵۰۰ تامین کننده که بالغ بر ۹۷ درصد آنها تولید کننده هستند، نشان می دهد که چیگل در راستای هدفی که تعریف کرده حرکت می کند

مريم خورشيدي - چیگل تنها سامانه اینترنتی فروش داخلی و صادرات خرد و عمده کالاهای ایرانی در سراسر جهان است که توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان فارس با نام تجاری «چیگل» و با شعار «کالای ایرانی برای ایرانی و کالای ایرانی برای جهان» در قالب یک پروژه ملی و بین‌المللی بهمن ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد.پس از گذشت نزدیک به شش ماه از راه اندازی سامانه چیگل به منظور ارزیابی عملکرد این سامانه اگزیم نیوز با فرزانه دانشمند مجری طرح چیگل گفتگویی انجام داده که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

فرزانه دانشمند گفت: سامانه چیگل از دو ماه قبل از رونمایی در بستر وب فعالیت می کرد و پس از رونمایی رسمی در ۲۵ بهمن سال گذشته با اقبال بالای  تامین کنندگان کالای ایرانی خوصا تولید کنندگان مواجه شد و تولید کنندگان ایرانی در مقیاس بزرگ و کوچک جذب این سامانه شده و کالای خود را معرفی می کنند.

دانشمند در ادامه گفت: حضور بیش از ۵۰۰ تامین کننده که بالغ بر ۹۷ درصد آنها تولید کننده هستند، نشان می دهد که چیگل در راستای هدفی که تعریف کرده حرکت کرده است . ما پیش بینی کرده بودیم که تا شهریور 1396 به ۱۰ هزار قلم کالای ایرانی برسیم که در حال حاضر در تیر ماه 1396 ، پانزده هزار قلم کالا در چیگل معرفی شده اند از آنجاییکه یکی از شاخصهای مکان بازار به خصوص در مراحل اولیه  رشد همین شاخص تعداد قلم کالاست و آمار نشان می دهد که چیگل توانسته در حد مطلوب اقلام قابل ملاحظه و فراتر از انتظار را جذب و معرفی کند.

وی افزود: جنس تولیدکنندگان حاضر در چیگل گوناگونی لازم حضور در عرصه بازار را دارد. بدین معنا که تنوع کالای موجود در سامانه بسیار زیاد است و چیگل بر اساس برنامه ریزی های انجام شده شاخص تنوع را نیز رعایت کرده است. کالای ایرانی به زعم بسیاری تنوع زیادی نداشت اما در واقع در چیگل خلاف این موضوع ثابت شد. مثلا در حوزه صنایع دستی ۴۵۰۰ نوع صنایع دستی بعد از قراردادی که بین چیگل و اتحادیه صنایع دستی فارس بسته شده روی سایت چیگل قرار خواهد گرفت که تنوع شگفت انگیزی دارند. این تنوع در حوزه هنر با حضور معتبرترین گالریها از سراسر ایران در شرف انجام است و به زودی شاهد  عرضه نفیس ترین تابلوهای نقاشی هنرمندان ایرانی در چیگل خواهیم بود.

دانشمند تاکید کرد در بخش هنر و صنایع دستی تحقیقا می توانم اعلام کنم که همه نوع  تنوع را پوشش داده ایم. از فرش قشقایی، فرش دستباف، سنگهای قیمتی  صنایع دستی در شرف قرار گرفتن در سایت چیگل هستند و در حال حاضر جمع آوری اطلاعات و تهیه بروشور را می گذارنند.

وی گفت: نباید فراموش کرد که با وجود اینکه چیگل خرده فروشی و ارائه خدمات به مشتری داخلی را پوشش می دهد، هدف مهمتری را نیز دنبال می کند که همان صادرات خرد است. در حوزه صنایع دستی از ما سوال می شود که چگونه چیگل می تواند صنایع دستی را معرفی و در ادامه به دست مشتری خارجی برساند.

فرزانه دانشمند در ادامه صحبتهای خود گفت: بد نیست بدانید استان فارس بیشترین توریست را در سه ماهه اول سال جذب کرده است. اولین هدف چیگل معرفی این سامانه به توریست های خارجی است. این افراد بهترین مشتریان ما محسوب می شوند و هر یک توریست راضی ، حدود ۲۰ توریست با خودش می آورد. لذا تیم بازاریابی و فروش چیگل در این مورد تمرکز کرده و اقدام به صدور کارت هدیه و کارت بانکی ویژه توریستها کرده است و امکان خرید با کارت ویزا و مستر در ایران با IP ایران و انتخاب واحد پولی ارزی در سایت به آنها داده می شود. ما برای جلب اعتماد بیشتر توریست ها در شیراز حضوری آنها را پرزنت کرده و تا به حال بازخورد های خوبی از توریست های خارجی دریافت کرده ایم.

مجری طرح چیگل خاطر نشان کرد: ما این امکان را برای توریستها بعنوان اولین گروه خریداران خرد متاع ایرانی از جنس صنایع دستی فراهم آورده ایم.

وی در ادامه به حضور صنایع خانگی، برقی و الکترونیکی در سامانه چیگل پرداخت و گفت: اتفاق خوشایند دیگری که در چیگل افتاد حضور۴۰۰ محصول از گروه صنعتی انتخاب- برند اسنوا، که در سطح استاندارد بسیار بالایی هم قرار دارند در این سامانه بود. حضور گسترده محصولات اسنوا در بازار داخلی ما را بر آن داشت تا کمپینی برای فروش لوازم خانگی اسنوا با شعار «در هر خانه ایرانی کالای اسنوا» راه اندازی کنیم. این کمپین برای اولین بار شهرهای کوچک و روستاها را هدف قرار داده است.

دانشمند با ذکر این موضوع که ضریب نفوذ تجارت الکترونیک در ده شهر کلان کشور۹۹ درصد است گفت: در ایران بالغ بر 64 هزار روستا و بالغ بر 450 شهرستان  داریم که تا امروز از تجارت الکترونیک داخلی تقریباً بی بهره بوده اند (کمتر از 0.1 درصد از سهم تجارت الکترونیک در کشور را داشته اند). لذا با تشکیل کمپین یاد شده و همکاری پست بانک که تنها مجموعه بانکی در کشور است که رسالت فروش کالا را خصوصا در نقاط محروم و روستایی دارد، اقدام به تشکیل مثلثی برای توسعه تجارت الکترونیک نموده ایم که یک ضلع آن را چیگل بعنوان بستر و زیر ساخت، ضلع دوم را پست بانک بعنوان گیرنده درخواست های مردم در شهرها و روستاهای کوچک و ضلع سوم گروه انتخاب- اسنوا بعنوان اولین واحدی که حاضر به تامین کالای باکیفیت و با قیمت مناسب و حتی فروش اقساطی شده، تشکیل داده ایم. این اقدامات در راستای توسعه فروش کالا به خریدار داخلی که مدل B2C داخلی است، صورت گرفته است.

فرزانه دانشمند با تاکید بر اینکه حرکت چیگل بر اساس استراتژی از پیش تعیین شده توجه به خرده فروشی داخلی و خرده فروشی خارجی  است اذعان داشت: همانقدر که فروش خارجی برای ما مهم است، فروش داخلی نیز مهم است چرا که وقتی بر بستر یک marketplace تراکنش خرید اتفاق می افتد مهم نیست این اتفاق کجا افتاده است و این رتبه ما را بالا می برد و چطور می توانیم جمعیت ۸۰ میلیونی خودمان را در این فرایند نادیده بگیریم.!

دانشمند در ادامه گفت:  بنابراین در این مورد سختگیری به خرج دادیم و بسیاری از تامین کنندگان کالای خارجی را که به ما مراجع کردند را رد کردیم و تمرکز خودمان را به تولید کنندگان ایرانی معطوف کردیم. به جز اسنوا شرکت های تولیدی و صنعتی بسیاری معتبر دیگری از جمله دیباتجارت – برند smart life،  پارس حیان، راین خودرو، ماشین سازی تبریز، عسل رویال، محصولات خشکبار وفا، لیزر برش در حوزه تجهزات و ماشین آلات پیشرفته کشاورزی، آوری بهاران در حوزه ماشین آلات صنعتی و ... در این پروسه به ما پیوسته اند.

وی خاطر نشان کرد مفتخریم اعلام کنیم چیگل با همکاری پست بانک و ایجاد هم افزایی توانسته است اولین بار در کشور به توسعه تجارت الکترونیک در شهرها و روستاها  گام های مهمی بردارد.

دانشمند در ادامه به شرح عملگرد چیگل در تجارت عمده خارجی پرداخت و گفت: چیگل در این مدت موفق شد در حوزه خشکبار 7 محصول را شامل دو نوع خرما، چای، پسته کرمان، کشمش تاکستان، و انجیر و زعفران استان فارس نمونه های بسته بندی شده استاندارد که در سطحی حتی بالاتر از استانداردهای بین المللی پروسه Cleaning روی آنها انجام گرفته است را در ۲۰۰ نمونه آماده و به چهار کمپانی مطرح ارسال کند. اواسط مرداد اولین کمپانی خارجی که یک  شرکت چینی بسیار معتبر و بین المللی است که در قالب مجموعه از هفت کمپانی(Group Company) بزرگ فعالیت می نماید، برای انجام مذاکرات اولیه برای همکاری در حوزه صادرات عمده با چیگل وارد ایران خواهد شد.

وی اظهار داشت: چیگل در حال پیدا کردن خود در فضای تجارت بین المللی است چرا که در خاورمیانه، کشورهای حوزه CIS و همسایگانمان چنین زیر ساختی نداشتیم و با اجرایی شدن پروژه «یک راه یک کمربند›› یا ‹‹احیای جاده ابریشم قدیم›› که با بودجه ای بالغ بر 1000 میلیارد دلار، در کشور چین آغاز شده است، ایران از طریق چیگِل وارد همکاری خواهد شد و پیرو توافقاتی که در سطح ملی بین دو کشور  انجام شده است، چیگل در این بین می تواند در تحقق بخشی از این هدف نقش بسیار جدی ایفا نماید. چیگل بواسطه همکاری با شرکای قوی ما در چین پیدا کرده ایم می تواند به نفع ایران و با هدف صادرات از ایران به کشورهای دیگر وارد این پروژه شود.

دانشمند به کشورهای طرف همکاری چیگل اشاره کرد و گفت: نمونه های کالای ما به اروپا با محوریت آلمان ارسال می شود. شریک ما در آلمان یک شرکت تجاری بزرگ با بیش از ۴۰ سال سابقه است که استقبال خوبی را از سوی این شرکت شاهد هستیم. در کانادا تجار ایرانی برای خشکبار ایرانی به چیگل مراجعه کرده اند به نحوی که از الان به فکر تامین آجیل شب عید ایرانی های آمریکای شمالی هستیم. اندونزی خرما و برخی محصولات ما طرفدار دارد. در منطقه در بازار امارات و قطر فعالیت خود را آغاز کرده ایم اما تا کنون پارتنر تجاری مطمئنی پیدا نکرده ایم اما با توجه به نقش استراتژیک استان فارس در صادرات به قطر دارد و شرایط خاصی که قطر اخیرا به لحاظ دیپلماتیک با کشورهای عرب منطقه پیدا کرده، قصد داریم مجموعه تجاری در قطر ایجاد کنیم. تلاش داریم طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان شهریورماه پایگاه چیگل در قطر را راه اندازی نماییم.

وی به اهمیت حضور کالای ایرانی در چین اشاره کرد و گفت:  ما در چیگل سعی در حضور در بازار های نو هستیم و بازارهای موقت هدف اصلی ما نیست. اگر کالای ایرانی با موفقیت وارد بازار چین بشود یعنی برند خود را حفظ کند  و با استاندارد و استایل جدید از طریق بازوی تجاری چیگل وارد شود موفقیت بزرگی محسوب می شود. دفتر ما در چین خیلی فعال شده بطوریکه در شانگهای شماره تماسی را به اینکار اختصاص داده ایم.

فرزانه دانشمند گفت: هدف گذاری ما تا پایان سال رسیدن به حداقل یک و نیم میلیون دلار صادرات ارزی بر بستر چیگل است که تا الان یک سوم آن با توجه گزارشهای رسیده امکان تحقق بالا را دارد.

وی  به ضعف مشکلات زیرساختی در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که عمده ترین مشکل در صادرات بحث حمل و نقل است. البته صادرات خرد لجستیک حمل بزرگی لازم ندارد اما به هر حال باید استانداردهای لازم را داشته باشد و تابع قوانین مشخص در مورد قیمت گذاری باشند. در استان فارس می توان به جرات گفت مشکل نبود قیمت مناسب برای حمل و نقل بین المللی تبدیل به یک چالش در صادرات بین المللی خصوصا به قطر شده است. این مساله چالشی است که ما هم با آن دست و پنجه نرم می کنیم.البته ما در حال بررسی و تحقیق برای رفع این مشکل هستیم  و تیم های بین المللی داخلی و خارجی را برای رفع این مشکل شناسایی می کنیم.

دانشمند در خصوص لجستیک ارزی مشکلات را قابل حل دانست و اظهار داشت تا رسیدن به سطحی که مبادلات بانکی به راحتی انجام شود این چالش از طریق صرافیها و درگاه های ارزی واسط قابل حل است. مشکلات این حوزه حاکمیتی محسوب می شود و امیدواریم در آینده با عزم دولت حل شوند. همانطور که مطرح شد مبادلات مالی از طریق صرافیهای معتبر و مورد تایید بانک مرکزی انجام می شود و ما به طور جدی برنامه داریم که از حضور صندوق ضمانت بعنوان بازوی تضمین کننده پرداخت و دریافت ارزی و تضمین قراردادهای صادراتی استفاده کنیم و همچنان نقش بانک توسعه صادرات در فعالیت چیگل پر اهمیت است و ما متناسب با  کشور هدفی که در آن ورود پیدا می کنیم روی پتانسیل بانک توسعه صادرات برای گشایش اعتبار و اعتبار سنجی مشتری در کشور هدف تکیه می کنیم. خوشبختانه بانک توسعه صادرات در کشورهای هدفی که چیگل با آنها ارتباط گرفته است ارتباط قوی دارد و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی به موضوع بسته بندی و استانداری سازی اشاره کرد و گفت: استاندارد سازی خصوصاً حوزه خشکبار و محصولات باغی و کشاورزی و بسته بندی مناسب چالشی بود که چیگل با تشکیل  یک تیم در حوزه بسته بندی و استرلیزه کردن به حل آن همت گمارد. هم اکنون با همکاری بخش های دانش بنیان کشور، فرآیند Cleaning و استرلیزه نمودن در بالاترین سطح استانداردهای جهانی انجام و بسته بندی برای کالای ایرانی تدارک دیده ایم که غالبا اثر هنر ایرانی درآن وجود داشته باشد و خود بسته نیز معرف برندی ایرانی باشد. این موضوع، قدرت چانه زنی بالایی در نرخ گذاری محصولات ایرانی ایجاد خواهد کرد.

فرزانه دانشمند به خلا رقابت پذیری در تولید کننده های داخلی پرداخت و گفت: بسیاری از تولید کنندگان ما ایده ای برای معرفی کالای خود ندارند. با وجود اینکه اینکار از وظایف چیگل نیست اما در حال حاضر بخشی از وقت ما صرف جمع آوری اطلاعات کالا و دسته بندی آنها برای تک تک آنهاست. چرا که صفات استخراج شده دقیق راجع به کالا در معرفی کالا در سامانه اهمیت زیادی دارد و ما در این بخش نیز برای پیشبرد کار به تولید کننده کمک می کنیم.  

 

 

 

کد خبر 21237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =