جهش بی سابقه در تولید شکر

غلامحسین شافعی دستیابی به رکورد قابل توجه در تولید شکر در تاریخ ۱۲۰ ساله این صنعت در شرایط نامساعد اقتصادی و کم آبی را نتیجه مشارکت تلاش گران عرصه کشاورزی و کارشناسان دانست.

به گزارش اگزيم نيوز، نخستین جشن ملی تولید شکر به مناسبت دستبابی به رکورد بی سابقه در تولید شکر با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر ريیس جمهور، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و غلامحسین شافعی رئیس اتاق یازرگانی ایران صبح امروز در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.

غلامحسین شافعی با اظهار خشنودی و تبریک به فعالین صنعت قند و شکر و خوش آمد گویی به مدعوین گفت: دستیابی به رکورد قابل توجه در تولید شکر در تاریخ 120 ساله این صنعت بی سابقه است در شرایط موجود و با وضعیت کم آبی این مهم با مشارکت تلاش گران عرصه‌های تولید کشاورزی و پیوند کارشناسان تحقق پذیر شده است.

شافعی گفت: این حرکت ارزشمند که موجب بهره وری در تولید شکر شده، نتیجه پیوند علم و عمل در کشاورزی بوده است و نتیجه اقدامات انجام شده برای افزایش تولید شکر، تولید این محصول که در سال 81 به ازای هر مترمکعب اب 120 گرم بوده در سال 90 به ازای همان مقدار مصرف آب به 437 گرم و در سال 95 به ازای مصرف هر متر مکعب اب به 600 گرم رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:  امیدواریم باتحلیل و بررسی روند دستبابی به این موفقیت بتوانیم این تجربه را به بخشهای دیگر منتقل کرده و نتیجه مطلوب را در سایر بخشهای صنعت و کشاورزی و تولید شاهد باشیم.

در این همایش علیرضا اشرف دبیر کل اتاق بازرگانی ضمن قدردانی از فعالین و تلاشگران عرصه تولید قند و شکر و محصولات کشاورزی گفت: موفقیت حاصل آمده مرهون استفاده از دانش جدید و به روز کشاورزی، سامانه  بهینه آبیاری و عملیات کاشت و داشت و برداشت است.

علی رضا اشرف افزود: آمارها نشان می دهد از سال 88 تا کنون جهش چشمگیری در میزان بهره وری در هر هکتار و نیز مصرف بهینه آب داشته ایم. از  179 هزار هکتارسطح زیر کشت چغندر در سال 88 شش میلیون تن چغندر برداشت می شد که در سال 95 این حجم به برداشت 35 هزار تن  در 112 هزار هکتار سطح زیر کشت رسیده است. محصول بیشتر با سطح زیر کشت کمتر، موفقیت کسانی است که  باید در برابرشان تعظیم فرود آورد.

اشرف به نقش وزارت کشاورزی در دستیابی به این آمار اشاره کرد:  مدیریت و تعامل دولت و بخش تولید در این اتفاق نشان می دهد وقتی سیاست ها در جهت تعالی باشد دستیابی به اهداف بزرگ شدنی است. همانطور که در سال 85 با سیاست گذاری غلط در اعمال تعرفه صفر برای شکر در موقعیتی که  بیشترین تولید شکر را داشتیم ضربه بدی به این صنعت وارد کرد و سالهای بعد از آن تا 87 با کاهش تولید شکر مواجه بودیم.

اشرف گفت: تجربه نشان داده که هر گاه تولید بالا باشد و همزمان واردات انجام شود، وقفه ای 2-3 ساله در صنعت اتفاق می افتد. برای شکر نیز چنین اتفاقی افتاد و در سال 85 با داشتن بالاترین سطح تولید بیشترین حجم واردات انجام شد.این کار امید به آینده را در دل تولید کننده ضعیف می کند.

وی نتیجه بدست آمده در صنعت قند و شکر را  حاصل بهره برداری از هفت طرح توسعه ای نیشکر در کشور اعلام کرد و افزود: این حوزه از صنعت تا دستیابی به خودکفایی نیازمند یاری و توجه است. ما شاهد هستیم که در در دولت یازدهم  توجه به این صنعت  از سال 92 منجر به رشد متوسط سالانه تولید به میزان 100 هزار تن شده است. این نتیجه قطعا حاصل تعامل وزارت جهاد کشاورزی و انجمن قند و شکر و نیز جلب اعتماد فعالین این صنعت است که به بار نشسته است. انتظار بخش خصوصی این است که دولت در عرصه تولید و صنعت به بخش خصوصی اعتماد کند و بستر لازم برای موفقیت هایی از این دست برای صنایع تولیدی و کشاورزی ما فراهم شود.

همچنين در اين همايش از پيشكشوتان صنعت قند و شكر و وزير محترم جهاد كشاورزي تجليل به عمل آمد.

کد خبر 21334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =