پرداخت وام ۱۰ میلیونی برای خرید فرش دستباف آغاز شد

حميد كارگر از آغاز پرداخت تسهیلات خرید فرش دستباف تا سقف ۱۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: این تسهیلات تا ۳۶ ماه قابلیت تقسیط دارد و با نرخ بهره چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت

به گزارش اگزيم نيوز، حمید کارگر امروز سه‌شنبه در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در مرکز ملی فرش ایران برگزارشد، با بیان این که یکی از اصلی‌ترین دلایل افت بازار داخلی فرش دستباف، موضوع فرهنگ غلط جامعه است، گفت: موارد گوناگونی باعث شده بازار فرش ایرانی در داخل کشور با افت مواجه شود که از جمله آن تغییر سبک زندگی خانواده‌ها از خانه‌های بزرگ به خانه های کوچک و آپارتمانی، رواج کفپوش‌های دیگر مانند پارکت، سرامیک، موکت و  همچنین استفاده از فرش ماشینی هستند.

وی ادامه داد: در کنار این موارد فضای روانی نیز در جامعه وجود دارد که می‌گویند فرش دستباف ایرانی گران است و این موضوعی است که ما آن را رد می کنیم، چرا که فرش دستباف لزوما فرش‌های ریز بافت نفیس نیست، بلکه فرش‌های درشت بافت عشایری ایران نیز بسیار ارزشمند، زیبا با پاخور و قیمت مناسب هستند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران به سرنوشت وام خرید فرش دستباف که مدت‌ها در دستور کار این مرکز قرار داشت، اشاره کرد و از اجرای آزمایشی وام خرید فرش دستباف تا سقف ۱۰ میلیون تومان در استان آذربایجان غربی خبر داد.

کارگر اظهار کرد: تسهیلات خرید فرش دستباف موضوع تفاهم نامه ای بود که میان مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید بسته شد. در تفاهم اولیه مبلغ اعتبار لازم برای اعطای این وام ها ۵۰ میلیارد تومان عنوان شد که بعد با چانه‌زنی وزیر صنعت، معدن و تجارت این مبلغ تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت ولی به خاطر فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت این تسهیلات به تعویق افتاد.

وی ضمن تشریح زیرساخت‌های آماده نشده گفت: منظور از زیرساخت ها استقرار دستگاه‌های پز در فروشگاه هاست که هنوز صندوق کارآفرینی امید موفق به این کار نشده است. اما اکنون این تسهیلات به طور آزمایشی در استان آذربایجان غربی در حال پرداخت است که البته به صورت حواله های بانکی پرداخت می شود، نه کارت‌های اعتباری.

کارگر عنوان کرد که این تسهیلات تا ۳۶ ماه قابلیت تقسیط دارد و با نرخ بهره چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه جمعیت بافندگان فرش کم نشده‌ است، گفت: بر خلاف برخی اظهارات که می‌گویند به خاطر شرایط از تعداد بافندگان کاسته شده است، این موضوع را قبول نداریم، چرا که شاخص‌هایی مانند مقدار تولید، صادرات و ارزش فروش فرش دستباف ایرانی نشان می‌دهد که با این آمار نمی‌تواند از تعداد بافندگان کاسته شده باشد و باید گفت که در حال حاضر آماری که از طرف نهادهای مختلف ارائه می‌شود درباره تعداد بافندگان قابل استناد نیست، چرا که آمار چندان دقیقی در این باره وجود ندارد و ادعای آماری که مطرح می‌شود، نمی‌تواند پایه محکمی داشته باشد. ولی بر اساس برآوردهای موجود ما یک میلیون نفر جمعیت فرشباف داریم که ۷۰۰ هزار نفر آنها به صورت تمام وقت و مابقی نیز به صورت نیمه‌وقت قالی بافی می کنند.

رئیس مرکز فرش ایران درباره وضعیت بیمه بافندگان فرش عنوان کرد: موضوع بیمه یکی از مواردی است که تلاش می‌کنیم برطرف شود، اما آمارها نشان می‌دهد که از تعداد قالی‌بافان فعالی که وجود دارند متاسفانه فقط ۳۲۰ هزار نفر از آنها بیمه هستند و ۵۹۰ هزار نفر نیز از طرف سازمان ملی فرش به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند.

کارگر ادامه داد: شکی نیست که در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که در مسیر بیمه شدن قالیبافان قرار دارد، کمبود نقدینگی است و یکی از موضوعاتی که در این زمینه با آن دچار مشکل هستیم این است که اختصاص بودجه برای بیمه به صورت سالانه صورت می‌گیرد و البته تعهد مالی سنگینی نیز به دولت تحمیل می‌کند.

وی افزود: برای امسال بیش از ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار جهت بیمه فرشبافان تصویب شده است در صورتی که ما برای بیمه کردن ۵۰۰ هزار نفر به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

آتش مسجد ارگ به خاطر فرش‌های ماشینی مهار نشد

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه نگاه مردم باید به فرش دستی در داخل کشور عضو شود، گفت: فرش دستباف یک کالای سرمایه‌ای است، چرا که حتی می‌گویند زمانی که یک فرش یا قالی پاخور داشته باشد، جلا پیدا می‌کند و حتی ممکن است وقتی یک قطعه فرش دستباف را خریداری می‌کنید، بعد از مدتی به خاطر وضعیتی که پیدا می‌کند با قیمت بالاتر هم آن را به فروش رساند در حالی که فرش ماشینی به محض خرید حتی بدون استفاده دچار افت قیمت می شود.

کارگر ادامه داد: در حوزه فرش ماشینی مسائل مختلفی نیز مانند حساسیت به برخی الیاف مصنوعی مطرح است یا حتی یکی از موضوعاتی که از اهمیت برخوردار است، بحث انتقال آتش است، چراکه به خاطر داریم یکی از عواملی که باعث شد مسجد ارگ در هنگام حریق با گسترش غیرقابل مهار آتش روبرو شود، همین فرش‌های ماشینی بودند. در حالی که الیاف پشمی و فرش دستی نه تنها ناقل آتش نیستند بلکه آتش را خفه می‌کنند.

شناسنامه‌دار شدن فرش‌ها سرانجامی نداشت

وی در خصوص طرح شناسنامه‌دار کردن طرح فرش‌های دستباف ایرانی ادامه داد: موضوع شناسنامه‌دار کردن فرش‌ها تاکنون صورت نگرفته است، چراکه هیچ الگوی مشخصی برای این کار وجود ندارد اما اقداماتی که در این شمایل در دست اجراست، مواردی مانند تفاهم میان مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات در دولت قبل با مرکز فرش ایران بوده است که در قالب کد کالا و خدمات، یک کد ۱۶ رقمی را به فرش‌ها اختصاص دادند که البته این به معنای شناسنامه‌دار کردن نیست. همچنین موارد دیگری نیز مانند گواهی اصالت مطرح شد تا زمانی که یک فرش را به بازار ارسال می‌کنیم از بابت ایرانی بودن آن اطمینان خاطر لازم را به خریدار بدهیم که البته هیچ یک از این طرح به صورت فراگیر اجرا نشد.

رئیس مرکز فرش ایران درباره آمار تولید و صادرات فرش گفت: در چهار ماهه اول امسال ۸۹ میلیون دلار فرش دستباف ایرانی صادر شده است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۷.۳ درصد رشد داشته که البته این رشد در وزن صادرات نبوده که این نشان می‌دهد کالای باارزش‌تری در سال جاری به بازارهای جهانی ارسال شده است.

کارگر درباره بیست‌وششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در ماه جاری برگزار می‌شود، به حضور ۹۱ بازرگان خارجی اشاره کرد و از پذیرش ۱۴ بازرگان عمده آمریکایی در این نمایشگاه خبر داد.

کد خبر 21537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =