تولید در انتظار یارانه سود

حمید اقبالیان: باید افزایش قابلیت رقابت واحدهای کوچک و متوسط مورد تاکید و توجه بیشتر دولت قرار گیرد؛ چرا که واحدهای تولیدی عامل اصلی برای توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و رقابت‌پذیری صنایع هستند

قلب اقتصاد کشور در کارخانه های تولیدی آن می تپد و راه علاج بسیاری از مشکلات ایران اسلامی رونق تولید و افزایش اشتغال برای جوانانی است که با ذهن خلاق خود می توانند چرخ های تولید را به حرکت درآورده و پایه های اقتصادی را محکم و استوار بنا کنند. از سوی دیگر وجود مشکلات در حوزه تولید به هیچ وجه قابل انکار نیست و رفع مشکلات جاری و اساسی واحدهای صنعتی و معدنی همواره در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی سیاست‌گذاری و رفع موانع تولید بوده و هست. عدم پرداخت یارانه تولید به واحدهای تولیدی یکی از اصلی ترین مشکلات واحدهای صنعتی است.

در همین راستا حمید اقبالیان، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سیمان قاین با اشاره به اینکه بخش عمده رکود حاکم بر اقتصاد ایران ناشی از بهره‌های سنگین بانکی و تخصیص نیافتن بهینه منابع مالی به صنایع کشور است، گفت: نگاهی گذرا به عملکرد دولت‌ها نمایانگر آن است که تصمیم‌گیرندگان چه در دولت دهم و چه در دولت یازدهم موفق به اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه تولید نشده اند.

وی ادامه داد: وضعیت تولید روز به روز بدتر می شود و دولتی‌ها هم با وجود همه شعارها اقدام خاصی دراین خصوص انجام نداده اند و هنوز هم واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط بسیار نامطلوب به سر می برند و کارگران هم در بیکاری و بی حقوقی غوطه ورند.

مدیر عامل شرکت سیمان قاین افزود: البته نباید این نکته را فراموش کرد که دولت یازدهم بودجه ای جهت تخصیص یارانه تولید به واحدهای تولیدی نداشت بدین ترتیب این مقوله همچنان مغفول مانده است.

اقبالیان در خصوص نقش یارانه های مستقیم و غیرمستقیم در عملکرد واحدهای تولیدی گفت: یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولتها به تولید کنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می‌کنند و این یارانه‌ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد که عملکرد هر کدام از این دو متفاوت است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا واحدهای تولیدی موافق دریافت تسهیلات غیرمستقیم از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند یا دریافت مستقیم وجه گفت: دریافت غیرمستقیم وجه هدفمندی یارانه بهتر است چون در حالت دریافت مستقیم توجیه اقتصادی نداشته و درنهایت اثر بخشی کمتری عاید تولیدکننده می شود.

مدیر عامل شرکت سیمان قاین تصریح کرد: باید افزایش قابلیت رقابت واحدهای کوچک و متوسط مورد تاکید و توجه بیشتر دولت قرار گیرد؛ چرا که واحدهای تولیدی عامل اصلی برای توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و رقابت‌پذیری صنایع هستند. به عبارت دیگر باید در چارچوب استراتژی توسعه مبتنی بر ساختارهای موجود صنعتی این بنگاه‌ها بتوانند سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده داشته باشند.

به گفته وی نقدینگی فراوان باعث شده که بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانه ها با مشکلات جدی روبرو شده و به خاطر جلوگیری از ضرر بیشتر یا تولید را کم کرده و یا نیروها و کارگران خود را تعدیل کند که این امر باعث بروز مشکلات جدی در کشور شده است.

وی با تاکید براینکه بدهی های دولت بسیار است، گفت: دولت نتوانست برنامه مناسبی جهت حمایت از تولید و اشتغالزایی تهیه و اجرایی کند، همین امر باعث شده که بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع به مشاغل کاذب و دلالی بروند، چرا که دیگر تولید برای آنها منفعتی نداشت. بدین ترتیب کارخانه ها و واحدهای تولیدی نمی توانند منابع و هزینه های کارخانه را تامین کنند به همین دلیل تعطیلی را بهترین راه برای جلوگیری از متضرر شدن انتخاب می کنند.

مدیر عامل شرکت سیمان قاین معتقد است: هزینه های جاری بسیاری از شرکت های پولی و بانکی، سیاست های مالی کشور را فلج می کند. بنابراین ما باید ابتدا تصمیماتی جهت این حجم بالای نقدینگی اتخاذ کنیم.

اقبالیان درخصوص حمایت دولت جهت تامین مالی واحدهای تولیدی اظهار کرد: ارائه تسهیلات تک رقمی به تولید و صادرکنندگان واقعی رسالت امروز بانکها بوده و همچنین عامل ایجاد رقابت در صحنه بازارهای هدف و صادراتی است. لذا دولت باید در این راستا گام بردارد و منابع کشور را در راه تولید صادرات محور مصرف کند.

کد خبر 21652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =