آخرین جزییات از سفر هیأت بانکی به چین

رییس کل بانک مرکزی که به همراه هیأتی از بانک های ایرانی که به چین سفر کرده است با اشاره به تسهیلات و فاینانس 35 میلیارد دلاری که پکن برای ایران در نظر گرفته این حجم از تسهیلات و تأمین مالی را بیانگر آینده روشن و مثبت فضای اقتصادی از یک سو و عزم جدی دو کشور برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دانست.

ولی الله سیف و هیأت همراه وی روز پنجشنبه در جریان امضای یک قرارداد 10 میلیارد دلاری با سیتیک گروپ چین که با 5 بانک ایرانی بسته شده توسعه روابط بانکی با بانک های ایرانی را عامل مهمی برای ایجاد امنیت و اطمینان دانست که ریسک معاملات را کاهش می دهد. سیف همچنین خواستار قراردادهای جدید با سایر بانک ها نیز شد.به گزارش اگزیم نیوز پنج بانک رفاه کارگران، صنعت و معدن، پارسیان، پاسارگار و توسعه صادرات با گروه سیتیک گروپ قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار را امضا کرده اند.

در این بین روز گذشته نیز بانک مرکزی قراردادی به ارزش 15 میلیارد دلار با بانک توسعه چین نهایی و امضا کرد که به گفته ولی الله سیف امید است هر چه سریعتر قرارداد های اصلی و جامع این یاداشت تفاهم هم تنظیم شود تا بر اساس این قرارداد جامع، تک تک پروژه ها به مرحله عملیاتی برسند و برای هر پروژه نیاز به قرارداد جزیی نباشد.

سیف با اشاره به جلسه خود با 'اگزیم بانک' چین نیز گفت: این بانک بزرگترین خط اعتباری تامین مالی با ایران در مورد خط آهن تهران - مشهد به مبلغ 1.7 میلیارد دلار را منعقد کرده است که دو سوم این مبلغ وام ترجیحی با یک رقم مناسب است.

به گفته وی در مذاکرات صورت گرفته به دنبال آن بودیم مبلغی که برای طرف چینی قابل قبول است را در یک قرارداد کامل و جامع امضا کنیم تا قراردادهای فرعی نیاز به ورود به جزییات و طولانی شدن زمان نداشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در این نشست هر دو کشور سقف 10 میلیاد دلار را پذیرفتند و امیدواریم با اعزام تیم 'اگزیم بانک' چین به ایران در چند روز آینده، هر چه سریعتر به توافق برسیم و قرارداد کلی آن به امضا برسد.

سیف با بیان اینکه جلسه ای هم با مقام نظارت بانکی چین هم برگزار شد گفت: یکی از بحث های اساسی در این نشست در رابطه با رعایت استانداردهای بانکی و مقررات ناظر بر مبارزه با پولشویی و ضد تروریسم مالی بود که نتایج مثبتی داشت.

او گفت: در این دیدار قرار شد زمینه هایی فراهم شود تا بانک های دو کشور بتوانند ارتباطات نزدیک کارگزاری برقرار کنند.

به گفته وی با توجه به اینکه چین حجم مناسبی از تامین مالی اقتصاد ایران را بر عهده گرفته است نیاز به ورود بانک های بیشتر به این کشور وجود دارد.

سیف افزود: در گذشته یکی از بانک های چینی به نام 'کونلن' با بانک های ایرانی کار می کرد و هنوز هم فعالیتش ادامه دارد منتها سایر بانک های چینی هنوز وارد فعالیت با بانک های ایرانی نشده اند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: 'اگزیم بانک' امروز این موضوع را پذیرفت و در دیدار با مقام نظارت بانکی چین هم قرار شد بقیه بانک های این کشور تشویق شوند و هیاتی از بانکداران چینی به ایران سفر کنند تا در تهران بتوانند تبادل نظر کنند و ابهامات موجود را بر طرف نمایند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این فضا نشان دهنده آن است که روابط ایران و چین در حال گسترش است و با عزمی که دو کشور دارند زمینه های مهمی برای توسعه روابط وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سطح قرارداد 10 میلیارد دلاری با سیتیک گروپ ابتدا قرار بود ۵ میلیارد دلار باشد که این مبلغ به ۸ میلیارد و در نهایت نیز به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت ، افزود: این قرارداد می تواند زمینه ساز اجرای پروژه های بسیار بزرگی در کشور باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این قرارداد از دو هفته دیگر می تواند بر اساس متن تفاهم شده، مورد استفاده قرار گیرد، گفت: ضمانت نامه این قرارداد هم از طرف دولت صادر شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در تشریح مذاکرات خود با بانک ها و موسسات چینی در پکن، گفت: مدیران اگزیم بانک چین جزو همراهان رئیس جمهوری این کشور به ایران بودند که مذاکرات گسترده ای را در تهران با آنها انجام دادیم.

سیف گفت: اگرچه این بانک ابتدا وعده کرده بود به سرعت قرارداد تامین مالی ۱۰ میلیارد دلاری را با ایران امضا کند اما به دلیل عدم تفاهم روی بندهای مختلف قرارداد، این وعده طولانی شد ولی خوشبختانه اکنون وضعیت بهتری ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در این سفر با بانک توسعه چین هم مذاکراتی داریم، گفت: این بانک علاقه مند به کار با ایران است و فضای مثبتی وجود دارد به طوری که قرارداد جدید هم با این بانک به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در دست بررسی و مذاکره است.

کد خبر 21890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =