روابط مستقیم اگزیم بانک ایران با بانک های روسی

رستم مراداف اعلام کرد بانک توسعه صادرات ایران از جمله بانک های مهمی است که در حال حاضر در مسکو فعالیت مستقیم دارد و سایر بانک ها نیز در تلاشند تا بتوانند این روابط را ایجاد کنند

معاونت اقتصادی سفارت روسیه در تهران که در سفر یک روزه سفیر این کشور به مازندران وی را همراهی کرده است در دیدار با استاندار مازندران با اشاره به این که در حال حاضر بانک های ازبر بانک، گازپروم و روس سلخوز بانک به عنوان بانک های بزرگ روسیه، گشایش اعتبار را برای تجار ایرانی دارند از بانک توسعه صادرات ایران به عنوان یکی از بانک هایی نام برد که در حال حاضر در مسکو فعالیت دارند.

رستم مراداف با اشاره به این که تاکنون چندین ال سی برای تجار ایرانی از سوی بانک های روسی بازگشایی شده و مشکلی از سوی بانک های روسیه وجود ندارد زمان بازگشایی ال سی برای تجار ایران از سوی بانک های روسی را کمتر از 30 روز اعلام کرد. به گفته وی بانک های روسی برای بازگشایی ال سی با تجار ایرانی همکاری دارند و مشکلی برای گشایش اعتبار مالی با بانک های ایران وجود ندارد.

وی در عین حال با اشاره به همکاری بانک های روسی با بانک توسعه صادرات ایران به اقدامات سایر بانک های ایرانی برای ارتباط با بانک های روسی خبر داد و در عین حال گفت: در شرایط فعلی فروشگاه های بزرگی از بخش خصوصی واردات محصولات کشاورزی ایران را به روسیه انجام می دهند.

مراداف به روابط تجاری استان مازندران با روسیه نیز اشاره کرد و گفت: شرکت های ایرانی 2 سال قبل سرمایه گذاری هایی را در زمینه بسته بندی و حمل و نقل برای ورود محصولات کشاورزی ایران به روسیه انجام دادند و در سال جاری نیز سرگرم صادرات این محصولات به مسکو هستند. وی اضافه کرد: تجار مازندرانی می توانند با این فروشگاه های بزرگ برای صادرات محصولات کشاورزی توافق کنند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز حجم روابط اقتصادی ایران و روسیه در شرایط کنونی زیر 2 میلیارد دلار است و این در حالی است که کارشناسان حجم این فعالیت ها را بیش از این ارقام تخمین می زنند. به عقیده آنها به رغم تلاش هایی که صورت گرفته هنوز برخی مشکلات در زمینه رفع موانع تجاری به قوت خود باقی است که از آن جمله می توان به مشکلات مربوط به تعرفه ها و سودهای بازرگانی، ارتباط با همه بانک های ایرانی، برخی چالش ها در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی اشاره کرد.

فعالان بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی معتقدند مشکلاتی چون نداشتن کنسرسیوم‌های صادراتی، مسائل گمرکی، مشکلات روابط بانکی، نرخ بالای کارمزد بانکی، تفاوت نرخ خرید و فروش ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها و هزینه‌های حمل و نقل و … همگی بر حجم تجارت دو کشور اثرات منفی بر جای می گذارد.

ماه گذشته دبیر میز روسیه، ضمن اشاره به افزایش ۱۶درصدی ارزش دلاری صادرات کشورمان در چهار ماه ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و اقدامات به‌عمل آمده برای توسعه همکاری‌های دو کشور اعلام کرد: دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و دامی، آبزیان، مواد غذایی، شوینده‌ها، رنگ و رزین، چسب، مواد پتروشیمی، مس، سیمان، کفش و لباس، محصولات چرم، محصولات دانش‌بنیان، مبلمان، کاشی و سرامیک و… از اقلام دارای پتانسیل صادراتی ایران به روسیه محسوب می‌شوند.
به گزارش اگزیم نیوز در حال حاضر موافقت نامه هایی همچون موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل و موافقت‌نامه بازرگانی و یا موافقت‌نامه برقراری تجارت ترجیحی با کشورهای اقتصادی اوراسیا در دستور کار دو کشور قرار دارد و در صورت نهایی شدن این موافقت نامه ها نتایج مهم و ملموسی در حوزه ارتقای تجاری بین تهران و مسکو حاصل خواهد شد.

در این راستا تلاش‌های مهمی در جهت تسهیلات کریدور سبز گمرکی، صورت گرفته که قادر است برخی مشکلات گمرکی موجود را مرتفع و به توسعه صادرات غیرنفتی منتهی گردد. با این حال وجود برخی مشکلات در حوزه عدم رقابتی بودن کالاهای صادراتی ایرانی به دلیل قیمت تمام‌شده بالا، عدم تمایل به حضور میدانی و مطالعات بازار و بازاریابی توسط شرکت‌های ایرانی در روسیه و مواردی از این دست از جمله مشکلاتی است که بخش خصوصی باید برای رفع آن تلاش کند.

 

کد خبر 21907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =