از سرمایه‌گذاران مجاری حمایت می‌کنیم

یانوش کواچ و مهدی جهانگیری با یکدیگر دیدار و در مورد مراودات تجاری دوجانبه گفت‌وگو کردند

 در ملاقات سفیر مجارستان در ایران با مهدی جهانگیری نایب‌رییس اتاق تهران، دو طرف نسبت به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و مجارستان تاکید کرده و در مورد زمینه‌های همکاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 در این ملاقات هیاتی تجاری به سرپرستی معاون خانه ملی تجارت مجارستان نیز یانوش کواچ سفیر مجارستان در ایران را همراهی می‌کرد.

سفیر مجارستان در ابتدای این نشست به سابقه روابط ایران و مجارستان اشاره کرد و گفت: میان این دو کشور همواره رابطه‌ای عمیق و دوستانه برقرار بوده و هرگز مشکلی در روابط ایران و مجارستان پدید نیامده است. چنانکه حتی در زمان جنگ ایران و عراق و در زمان تشدید تحریم‌ها، مجارستان در کنار ایران بوده است.

 او ادامه داد: پس از اجرایی شدن برجام نیز مجارستان در شمار نخستین گروه از کشورهای اروپایی بود که برای توسعه همکاری‌ها با ایران پیشقدم شد و پس از رییس جمهوری اتریش، ویکتور اوبان نخست‌وزیر مجارستان به عنوان یکی از بالاترین مقامات رسمی اروپایی راهی ایران شد و البته هیاتی که نخست‌وزیر را همراهی می‌کرد از بالاترین سطح سیاسی و اقتصادی برخوردار بود. در واقع، معاونان وزرا، مشاوران، نمایندگان مجلس و شخصیت‌های برجسته‌ای در قالب یک هیات تجاری بلندپایه 120 نفره، آقای نخست‌وزیر را در آن سفر همراهی کردند.

کواچ با بیان اینکه هیات‌های متعددی در سطح ریاست و معاونین پارلمان مجارستان و دیگر وزرا از ایران بازدید کرده‌اند، گفت: در این آمد و رفت‌ها، تفاهمنامه‌های متعددی میان دو کشور به امضا رسیده است که از جمله آن، تفاهمنامه حذف مالیات مضاعف است. در حال حاضر نیز تفاهمنامه حمایت از سرمایه‌گذاری در دست بررسی است. از طرفی پس از مدت‌ها نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در بوداپست برگزار شد.

او سپس به زمینه‌های مستعد همکاری بین دو طرف اشاره کرد و گفت: از جمله پروژه‌های مهمی که در صورت اجرا می‌تواند به عنوان یک محرک اقتصادی نقش‌آفرینی کرده و پروژه‌های دیگری را نیز ایجاد کند، پروژه‌های مربوط به نفت و گاز، پتروشیمی، بانکداری و آموزش و گردشگری است.

کواچ با اشاره به اینکه سال گذشته کشور او 1400 تن نفت خام از ایران خریداری کرده است، ادامه داد: این میزان نفت با موفقیت در پالایشگاه تصفیه شده و مورد استفاده قرار گرفت. همچنین دانشجویانی ایرانی با هزینه شخصی در مجارستان در رشته‌های پزشکی و فنی مشغول به تحصیل هستند که این تعداد در سال جاری به حدود 200 نفر افزایش خواهد یافت. از طرفی، دولت مجارستان سالانه برای 100 نفر بورس تحصیلی در نظر گرفته است که این امر می‌تواند در راستای توسعه مراودات آموزشی و فرهنگی موثر باشد.

معاون خانه ملی مجارستان نیز در این نشست اعلام کرد که حدود چهار هزار شرکت مجاری به عضویت این مرکز درآمده‌اند و این مرکز می‌تواند به عنوان حلقه رابط شرکت‌های ایرانی و مجاری نقش ایفا کند. او گفت: شرکت‌های بخش خصوصی دو طرف می‌توانند در زمینه‌های علمی، انتقال تکنولوژی، نفت و گاز، خودروسازی و گردشگری پروژه‌هایی را به صورت مشترک به اجرا درآورند.

 در ادامه این نشست، مهدی جهانگیری، نایب رییس اتاق تهران، به روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دو کشور ایران و مجارستان اشاره کرد و گفت: مجارستان در شمار کشورهایی بوده است که در زمان دشواری‌ها در کنار ایران قرار گرفته و به طور طبیعی اکنون در زمان گشایش، مجارستان در اولویت توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری قرار می‌گیرد.

 جهانگیری با بیان اینکه زمینه‌های سیاسی ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان مهیاست، گفت: توسعه همکاری‌ها مستلزم برقراری ارتباطات مستقیم بانکی میان دو کشور است.

جهانگیری در ادامه نسبت به تاسیس اتاق‌ مشترک ایران- مجارستان و توسعه همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی تهران – بوداپست تاکید کرد و گفت: با تاسیس این اتاق‌ و توسعه مراودات بخش خصوصی، می‌توان در انجام پروژه‌ها چابک‌تر عمل کرد و حتی از تسریع اجرای پروژه‌های دولتی نیز پشتیبانی به عمل آورد.

جهانگیری همچنین با اشاره به ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در اتاق تهران از برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی برای حمایت از سرمایه‌گذاران از جمله سرمایه‌گذاران مجاری سخن گفت و بدین ترتیب مقرر شد بسته‌های سرمایه‌گذاری از سوی اتاق تهران در اختیار خانه ملی تجارت مجارستان قرار گیرد.

 

 
کد خبر 21943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =