سامان یافتن چک با صیاد

«صیاد» یا «سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک» پیرو سامان دادن به اوضاع نابه سامان طراحی شده است و سنجش اعتبار و کنترل دقیق اهلیت صادرکننده چک با اين سامانه امکان پذیر است

معضل چک های برگشتی به اندازه ای بزرگ شده که نزدیک به هفتاد درصد زندانیان جرایم غیر عمد را رندانیان چکی تشکیل می دهند. به نحوی که در حال حاضر از 12000 زندانی غیر عمد 8523 نفر با جرم صدور چک بدون پشتوانه در زندان ها به سر می برند.

طبق جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مرداد امسال حدود ده میلیون و پانصد هزار فقره چک به بانک ها سپرده شده که کمتر از  هشتاد درصد آنها وصول شده است.

 محمدرضا جمشیدی دبیر کل  کانون  بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در اینباره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در ماه گذشته حدود ده میلیون و پانصد فقره چک از طریق چکاوک به بانک ها برای وصول سپرده شده  که حدود هشت میلیون و دویست و پنجاه هزار فقره از آنها وصول شده و مابقی برگشت خورده اند که 60 این چک های وصول نشده کسر موجودی داشته اند.

کلاف سر در گم چک باعث شده کاسبان در بازار تمایل اندکی به استفاده از این ابزار در معاملات از خود نشان دهند.بانک مرکزی مدت هاست سعی دارد این مشکل را که البته برای نظام بانکی کشور هم دردسر ساز شده حل کند. «صیاد» یا «سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک» پیرو سامان دادن به اوضاع نابه سامان طراحی شده است.

به گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی صیاد قرار است صدور چک را سر و سامان دهد. ناصر حکیمی در اینباره گفت: در حال حاضر چک ها به صورت غیر متمرکز در شعب بانک ها صادر می شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرد و نکته ای که وجود دارد این است که ممکن است در این فرایند خللی ایجاد شود و برای کسی که سوسابقه، سابقه برگشت چک و یا مسدودی حساب دارد، دسته چک صادر شود. سامانه «صیاد»آمار، اطلاعات و عملکرد درخواست کننده دسته چک رابصورت متمرکز در خود دارد و  قبل از صدور دسته چک اهلیت افراد برای دریافت دسته چک از این مسیر احراز می گردد.

صیاد نظارت بانک مرکزی بر صدور چک را افزایش می دهد و هر گونه شائبه در صدور دسته چک را از بین می برد. مسعود رحیمی مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در اینباره گفت: با راه اندازی این سامانه، شخصی سازی بانک ها در شبکه بانکی از حالت فعلی خارج می شود و منوط به تایید بانک مرکزی خواهد بود. و فرایند صدور دسته چک درون یک فرایند بزرگ تری قرار می گیرد که بخشی از آن تایید بانک مرکزی است. در واقع بدون تایید بانک مرکزی امکان صدور دسته چک وجود نخواهد داشت.

صیاد با استقبال بانک ها نیز روبرو شده است. محمدرضا جمشیدی دبیر کل کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی معتقد است که صیاد می تواند اعتبار از دست رفته چک ها را بازگرداند وی گفت: وقتی دسته چک طبق این سامانه در اختیار مشتری قرار می گیرد به دلیل اطمینان از سابقه و وضعیت صادرکننده چک در این فرایند، اعتبار چک با این اتفاق بازیابی می شود  و مردم با خاطر جمع از چک استفاده خواهند کرد.و این مدیون تلاش بانک مرکزی است.

به گزارش اگزيم نيوز، آیین رونمایی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) عصر روز گذشته با حضور اعضای شورای پول و اعتبار در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد. 

 

کد خبر 21948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =