صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در پسابرجام

عبدالله بهرامی: خوشبختانه برجام اثر مستقیم و بسزایی بر روی تولید و صادرات فرش دستباف گذاشت به طوری که پس از لغو تحریم ها حدود ۸۲ میلیون دلار فرش به آمریکا صادر کردیم و در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش فروش داشتیم و صادرات در مجموع به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با وضعیت صادرات فرش دستباف اظهار کرد: طی یک دهه اخیر به طور کلی صادرات فرش روالی نزولی داشت اما هنوز در دنیا ایران جایگاه خوبی در تولید و صادرات فرش دارد.

عبدالله بهرامی افزود: فقدان بازاریابی و بازارسازی، عدم حضور در نمایشگاه ها، افزایش قیمت 300 الی 400 درصدی مواد اولیه در زمان تحریم ها و عدم روابط بین المللی با بازارهای هدف باعث شد تا قیمت تمام شده فرش افزایش پیدا کند اما کشورهای رقیب چنین افزایشی نداشته اند.

به گفته وی، خوشبختانه برجام اثر مستقیم و بسزایی بر روی تولید و صادرات فرش دستباف گذاشت به طوری که پس از لغو تحریم ها حدود 82 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر کردیم و پس از گذر حدود یک دهه روند نزولی سال جاری نسبت به سال گذشته  10 درصد افزایش فروش داشتیم و صادرات در مجموع به 350 میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: کشور باید در زمینه بازاریابی و بازارسازی بیشتر تلاش کند چراکه دیدگاه نسل ها در جوامع مختلف تغییر کرده و برای کسب رضایت مشتری ضمن حضور گسترده و مستمر باید تولید فرش خود را همسو با نظر طراحان تغییر دهیم.

بهرامی با تاکید بر اینکه حضور در بازارهای هدف باید گسترده و مستمر شود، گفت: مسئولان باید از این صنعت بومی کشور بیشتر حمایت کنند و هزینه ای را برای حضور پررنگ در نمایشگاه ها در نظر بگیرند، زیرا هر چند مدت یک بار امکان حضور فرشبافان ایرانی را در نمایشگاه های بین المللی فراهم می کنند که این حضور اثری ندارد و تنها یک هزینه بی ثمر است.

وی در ادامه با اشاره به این که تنها چند کشور که در اقتصاد جایگاهی ندارند با مشکل تورم مواجه هستند و کشور های در حال توسعه تورمی ندارند و یا تورم آنها تک رقمی است افزود: اما در ایران افزایش قیمت ها را مدام می بینیم که از نمونه آن می توان به تورم ۳۵ تا ۴۰ درصدی در اواخر دولت دهم نام برد.

بهرامی خاطرنشان کرد: سال 89 ابریشم کیلویی 60 هزار تومان بود اما سال 91 این کالا به 350 هزار تومان رسید و همچنین پشم کیلویی 12 الی 16 هزار تومان بود اما افزایش قیمت یافت و به 55 هزار تومان رسید و این ها از نمونه های تورمی بود که به بدنه تولید ضربه زد و علاوه بر تورم مواد اولیه، قیمت ها، دستمزدها و هزینه های دیگر هم افزایش داشت.

وی تصریح کرد: فرش دستباف نماد اقتصاد مقاوتی است، زیرا این کالا حدود 80 الی 90 درصد ظرفیت صادرات و ارز آوری بیش از 70 درصدی دارد و مواد اولیه و نیروی کار مورد نیاز آن نیز کاملا بومی است.

بهرامی در تشریح وضعیت داخلی تولید فرش دستباف ادامه داد: نبود بیمه برای قالی باف ها، تنزل جایگاه اجتماعی، عدم حمایت مسئولان، عدم دسترسی مناسب به منابع مالی و نرخ بیشتر از 20 درصد تسهیلات که اخذ آن هم با مشقت های زیادی همراه است فعالیت قالی باف های داخلی را سخت کرده است.

وی اضافه کرد: حدود 15 هزار کارشناس و کارشناس ارشد در رشته فرش و طراحی آن فارغ التحصیل شده اند که از این دانش آموخته ها در بخش های دولتی، تعاونی ها و بخش خصوصی بهره گیری نمی شود و اغلب آنها در کارخانه های فرش ماشینی مشغول می شوند و یا از حوزه فرش خارج می شوند و فردی که هزینه صرف کرده تا در این رشته متخصص شود خروجی ندارد.

بهرامی عنوان کرد: صنعت فرش دستباف اگر مورد حمایت قرار بگیرد می تواند علاوه بر افزایش درآمد خانوار ها کمک شایانی به کشاورزی و دامداری کشور کند اما متاسفانه نگاه خوبی به این صنعت هنری وجود ندارد و سند راهبردی که پس از 4 سال تحقیق و پژوهش تدوین شد هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و این مشکلات در نهایت باعث می شود که صادرات فرش روال نزولی را در پیش بگیرد.             

وی اذعان کرد: علاوه بر اینکه تولیدکننده ها مشکلات فراوانی در تولید دارند، صادرکننده ها هم مورد حمایت قرار نگرفته اند و رایزن های وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی باید امکاناتی را فراهم آورند که تجار و صادرکننده های ایرانی به طور مستمر در نمایشگاه ها حضور به هم برسانند.

بهرامی مطرح کرد: فرش کالای سرمایه بری است و همچنین برگشت سرمایه زمان بری هم دارد، از این رو حمایت ویژه مسئولان را می طلبد اما علاوه بر مشکلات یاد شده تولیدکننده ها مجبور به پرداخت مالیات و ارزش افزوده 9 درصدی هم هستند اما دیگر کشورها هزینه های جانبی ندارند و طرح و نقوش ایرانی را به تاراج برده و بازارهای هدف را جذب می کنند.

وی بیان کرد: هزینه های گمرکی و بهره زیاد بانکی چرخ تولید فرش دستباف را متزلزل کرده و در سراسر کشور 5 واحد بافندگی متمرکز نیست چرا که همگی آنها ورشکست و یا از حوزه فرش کناره گیری کرده اند و متاسفانه تولیدکننده ها علاوه بر تحریم های خارجی تحریم های داخلی را هم تحمل کرده اند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران اظهار کرد: تحریم های داخلی و خارجی باعث می شود فرد نسبت به تولید بی رغبت شود و پول های خود را در بانک ها ذخیره و حبس کند.

بهرامی ادامه داد: متاسفانه در زمان تحریم ها بازگشت پول با واسطه انجام می شود و تجار بسیاری از کشور ما خرید نکردند و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از سرمایه داران ما که در زمینه تولید فرش قدرتمند بودند در کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان و ترکیه به تولید بپردازند.

وی مطرح کرد: آمریکا یکی از بازار های خوب و بکر ایران بود و هر ساله حدود 35 درصد تولید فرشمان به این کشور صادر می شود اما تحریم و دیگر مسائل سیاسی و عدم دسترسی مناسب به بازار هدف باعث شد تا رقبا جایگاه ایران را در خلاء آن پر کنند.

بهرامی در خصوص واردات پشم و ابریشمی که از استرالیا و چین وارد کشور می شود، گفت: ایران بهترین پشم را دارد اما سرمایه گذاری در این بحث ورود نکرده و حتی دامداران صرفا برای کوتاه کردن پشم گوسفندان حاضرند آن را به رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند اما متاسفانه این صنعت ناشناخته مانده و همچنین مافیای وارداتی قدرتمند تر عمل می کنند.

کد خبر 22012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =