لزوم بازمهندسی روش ها و فرآیندها برای حضور قوی تر در بازار عراق

ناصر بهزاد گفت: استفاده ایران از فرصت های اقتصادی و تجاری به یک مهندسی در روش ها و فرایندها برای دستیابی به موفقیت در بازار عراق نیاز دارد

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: استفاده ایران از فرصت های اقتصادی و تجاری به یک مهندسی در روش ها و فرایندها برای دستیابی به موفقیت در بازار عراق نیاز دارد. ناصر بهزاد افزود: مطالعه و پایش لایه های مختلف بخش های دولتی و خصوصی دو کشور حاکی از وجود اشکالاتی است که به 2طرف برمی گردد.
به گفته این مقام مسئول، امروز شاهد برخی ظرفیت ها در عراق هستیم که دولت این کشور انتظار دارد بلافاصله تکمیل شود، به عنوان نمونه عراقی ها به کاشی ایران نیاز دارند، اما انتظار دارند از زمان انعقاد قرارداد تا معامله نهایی فقط 10 روز طول بکشد. 
وی تصریح کرد: این آمادگی ها باید از سوی بخش خصوصی ما وجود داشته و از انعطاف لازم برخوردار باشند تا در این بازار هر چه بهتر ورود و نفوذ کنند.
رایزن بازرگانی ایران در عراق به ادبیات خاص معاملاتی و اقتصادی عراقی ها اشاره و تاکید کرد: اگر قرار باشد رفتارهای حرفه ای مان را در بخش اقتصادی اصلاح نکنیم و ورودمان به این بازار زمانبر شود، دولت عراق نیز به نیازها و خواسته هایش نمی رسد.
وی ادامه داد: وقتی می خواهیم در کشوری کار کنیم، در آغاز باید فرهنگ، ادبیات و شرایطی را که آنها به صورت حرفه ای دنبال می کنند بپذیریم؛ بر این اساس در بسیاری موارد نیاز است تا مطابق ادبیات کاری و حرفه ای عراقی ها ورود کنیم.
بهزاد خاطرنشان کرد: امروز عراقی ها با وجود محدودیت های مالی، پذیرفته اند یک شرکت ایرانی تامین کننده شیر خشک مورد نیازشان باشد اما اگر شرکت ها تعلل کنند، از ورود به این بازار باز خواهند ماند.

صادرات سیمان ایران به عراق

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به نگاه سرمایه ای و سرمایه گذاری دولت عراق، بیان داشت: آنها این رویکرد را آغاز کرده اند و امروز در عرصه سیمان به خودکفایی رسیده اند.
«با حرکت های آغاز شده از سال های گذشته، امروز کارخانه های بزرگ تولید سیمان در عراق به بهره برداری رسیده اند و از سال 2014 در عمل واردات سیمان به این کشور ممنوع اعلام شد».
وی خاطرنشان کرد: شرکت های ایرانی که پیش از این در زمینه سیمان در عراق سرمایه گذاری کرده بودند، امروز سرمایه گذاری های خود را به سمت کلینکر تغییر داده اند، هرچند تاکنون مشکلاتشان حل نشده است.
بهزاد ادامه داد: امروز عراقی ها واردات کلینکر از سوی یک هلدینگ بزرگ ایرانی و تبدیل آن به سیمان در استان «میسان» این کشور را پذیرفته اند؛ اگر در همان مقاطعی که چنین موضوعی به عنوان یک رویکرد از سوی عراقی ها مطرح بود شرکت های ایرانی آینده نگری داشتند، با چنین مشکلاتی مواجه نمی شدیم.
به گفته وی، چین در برخی موارد روش های تولید را به کشتی و مقاصد صادراتی خود منتقل می کند که چنین تغییر رویکردهایی باید از سوی شرکت ها و فعالان اقتصادی ایرانی نیز اتفاق بیفتد.
رایزن بازرگانی ایران در عراق ادامه داد: امروز کارخانه های آماده ای در عراق وجود دارد که منتظر شرکت ها و افرادی با دانش فنی لازم برای تولید در این کشور (اما به نام تولید عراق) است و نباید چنین فرصتی را از دست بدهیم.
وی اضافه کرد: رویکرد سومی نیز وجود دارد که در این رویکرد، واحدهای ایرانی می توانند به ایجاد واحدهای سیمانی در عراق اقدام کنند؛ چنین موضوعی از سوی رقیبان ایران نیز در دستور کار قرار گرفته است.
بهزاد درباره شایعه تامین نیازهای وارداتی سیمان عراق از سوی عربستان با تعرفه هایی به مراتب پایین تر، تصریح کرد: تعرفه های وارداتی برای همه کشورها یکسان است اما در زمینه سیمان اعلام می شود در سال 2017 هیچ سیمانی وارد عراق نشده و در سال 2016 نیز کل محصولات ساختمانی و سیمانی وارد شده از عربستان به این کشور حتی به یک درصد واردات سیمان عراق نیز نرسید.
وی ادامه داد: بر این اساس اصلا رقابتی در عرصه سیمان وجود ندارد که موجب کاهش واردات سیمان از ایران شده باشد.
این مسئول تاکید کرد راه برای صادرات سیمان به عراق بسته نیست و پیشنهاد کرد سازمان های غیردولتی مثل انجمن سیمان برای ساماندهی تولید حرکتی انجام دهند، همچنین گام هایی برای سرمایه گذاری به طور مشارکت در انجام کار و سرمایه در دستور کار قرار گیرد.
وی یادآور شد: در برخی سال های گذشته حتی تا 20 درصد صادرات کشورمان به عراق را سیمان تشکیل می داد.

بسته حمایتی ویژه عراق

بهزاد از تدوین بسته حمایتی ویژه بازار عراق خبر داد و گفت: این بسته حمایتی مصوب شده و خط اعتباری ویژه ای برای آن اختصاص یافته است، اما هنوز جزییات آن و چگونگی امکان بهره برداری از آن توسط فعالان بخش خصوصی روشن نیست.
وی افزود: اگر بتوان در حوزه های فنی و مهندسی، همچنین صادرات کالایی به عراق از این خط ویژه استفاده کرد - البته به شرط اینکه در فرآیند ها و سیستم جذب این خط شرایط خوب و تسهیل کننده ای هم قائل شده باشند- تاثیر بسزایی در افزایش نفوذ ایران در بازار عراق خواهد داشت.
رایزن بازرگانی ایران در عراق بیان داشت: برخورداری از تخصص، یک بحث و امکان بهره برداری و استفاده فعالان اقتصادی از شرایط مقوله دیگری است و باید بتوانیم خودمان شرایط را برای استفاده تسهیل کنیم.
به گزارش ایرنا، پیشتر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود: عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشور است، به طوری که جمهوری اسلامی ایران در 6 ماه نخست امسال با سه میلیارد و 170 میلیون دلار صادرات، به دومین مقصد صادراتی این کشور تبدیل شد.
«مجتبی خسروتاج» افزود: این مهم در حالی به دست آمده که سهم سایر کشورها در صادرات به این کشور در این مدت کاهش داشته است.
وی بیان داشت: برای بازار عراق به حضور تیمی 10 نفره از سوی سازمان توسعه تجارت، استفاده از توانمندی نیروهای بومی و ایجاد شعبه ای از اتاق بازرگانی در این کشور نیاز است.

 

منبع: ايرنا

کد خبر 22239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =