چهار میلیارد دلار کالای ایرانی به عراق صادر شده است

خسروتاج: در هفت ماهه امسال چهار میلیارد دلار کالا به کشور عراق صادر شده است

به گزارش اگزیم نیوز، مجتبی خسروتاج سه شنبه شب در نشست بررسی راه اندازی بازارچه مرزی مشترک با کشور عراق در فرمانداری شوش افزود:میزان صادرات کالا به کشور عراق طی این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال 12 درصد رشد داشته است. 
وی ابراز امیدواری کرد با توسعه صادرات کالا به کشور عراق طی امسال شاهد افزایش رقم بیشتری از صادرات کالاهای مختلف به کشور همسایه خود باشیم. 
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کشور عراق پس از چین دومین جایگاه را در صادرات ایران دارد افزود:بازار عراق از آنجا که دسترسی تجار ایرانی را به بازارهای سوریه و لبنان فراهم می کند از جایگاه مهمی در توسعه صادرات ایران برخوردار است. 
خسروتاج همچنین گفت: از آنجا که در ماه های صفر و محرم به مدت 2 ماه به دلیل ازدحام زائران کربلا امکان تردد کامیون در جاده های مرزی برای صادرات کالا به کشور عراق نیست لذا باید در راستای توسعه صادرات به هر میزان که بتوانیم مجاری ورودی و ارتباطی با کشور عراق را تقویت کرده و توسعه دهیم تا صادرات کالا در ماه های صفر و محرم متوقف نشود. 
وی با مثبت ارزیابی کردن طرح ایجاد بازارچه مرزی در شوش خوزستان با توجه به اهمیت توسعه مجاری ورودی و ارتباطی در راستای توسعه صادرات به کشور عراق بیان داشت:شهرستان شوش با ظرفیت های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری مذهبی و باستانی زمینه لازم برای راه اندازی بازارچه مرزی مشترک با کشور عراق را دارد. 
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به نزدیکی موقعیت بازارچه مرزی شوش در فکه به بازارهای هدف در کشور عراق اظهار کرد:با ایجاد زیر ساخت های لازم به ویژه جاده های چند بانده از شوش به فکه می توان دسترسی به بازارهای هدف در العماره عراق را بسیار راحت کرد و صادرات کالا از این بازارچه مشترک را گسترش داد. 
خسروتاج گفت:با ارائه گزارش به کمیسیون ماده 1 طرح ایجاد بازارچه مرزی شوش با نظر مثبت به هیات‌ دولت ارسال خواهد شد. تا نتیجه‌ نهایی این طرح از سوی هیات دولت گرفته شود‌. 
وی همچنین گزارشی از صادرات کالا از بازارچه های مرزی کشور طی 6 ماهه امسال ارائه کرد و گفت:در این مدت 222 میلیون دلار کالا از بازارچه های مرزی کشور کالا صادر شده و در همین مدت نیز 35 میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که این آمار بیانگر این واقعیت است که بازارچه های مرزی به سمت صادرات کالا به خوبی پیش رفته اند. 
سرپرست فرمانداری شوش نیز در این نشست با بیان اینکه ایجاد بازارچه مرزی مشترک با کشور عراق رونق اقتصادی منطقه را رقم خواهد زد گفت: راه اندازی این بازارچه در کاهش مسیر مبادلات اقتصادی به کشور عراق تاثیر زیادی دارد. 
عدنان غزی خواستار تسریع در راه اندازی بازارچه مشترک مرزی شهرستان شوش با کشور عراق شد و گفت: با راه اندازی بازارچه مرزی شوش ، مسیر تردد کامیون های حامل کالا به سمت عراق 158 کیلومتر کاهش خواهد یافت و کاهش مسافت نقش مهمی در افزایش مبادلات مرزی و اقتصادی با کشور عراق خواهد داشت. 
غزی به ظرفیت های کشاورزی شهرستان شوش از جمله مقام اول در تولید گندم و ذرت ، وجود چندین کارخانه بزرگ صنعتی و همچنین بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور کشور اشاره کرد و گفت: بی شک راه اندازی این بازارچه نقش مهمی در گسترش صادرات و مبادلات مرزی با کشور عراق دارد. 
وی گفت: راه اندازی بازارچه مرزی شوش به لحاظ موقعیت مکانی و مزایای آن، در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی،محصولات کشاورزی و صنعتی و ایجاد اشتغال در استان خوزستان نقش بسزایی دارد. 
سرپرست فرمانداری شوش گفت:مردم شهرستان شوش مراودات اجتماعی بالایی با مردم کشور عراق دارند که در صورت راه اندازی بازارچه مرزی از این ظرفیت نیز می توان به نحو احسن در راستای تقویت مبادلات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد. 
سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس نیز با اشاره به موافقت صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی در زمینه احداث جاده حرم تا حرم گفت: این جاده از حرم حضرت دانیال نبی (ع) تا حرم امام علی(ع) در نجف اشرف امتداد دارد. 
وی گفت: احداث این جاده به عنوان یکی از مهترین زیرساخت های راه اندازی بازارچه مشترک مرزی شهرستان شوش با کشور عراق به شمار می رود. 
 

 

کد خبر 22509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =