ظرفيت سازي، پتانسيل مغفول در توسعه صادرات كشور

محمدرضا مودودي: مهمترین مشکل کشور ظرفیت سازی است

به گزارش اگزيم نيوز، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی قزوین طی همایشی از صادرکنندگان نمونه این استان در حوزه تولید مواد شوینده، موکت و کفپوش، شکلات، پلاستیک و نایلون های رولی، مواد غذایی، سبزیجات و میوه، هیدروکربن و آرایشی و بهداشتی تقدیر به عمل آورد. این مراسم با حضور جمعی از مسئولان بلندپایه استانی، اعضا اتاق بازرگانی قزوین، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و استاندار قزوین برگزار شد.

محمد رضا مودودی از جدیت در بخش صادرات استان قزوین اظهار خوشنودی کرد و گفت: جای خوشحالی است که موضوع  صادرات در استان قزوین بصورت جدی دنبال می شود. می توان روح فعال وپویا را در این استان حس کرد.

مودودی افزود: سازمان توسعه وتجارت به عنوان مدعی العموم بخش خصوصی در دولت مسئولیت مطالبه گری و پیگیری این بخش را به عهده دارد. ما اطلاعات بخش خصوصی و فعالان عرصه تولید در این بخش  را رصد کرده ایم و مشکلات را شناسایی کرده  وبه تدریج هم پیگیری می کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: ما واقعا زمانی برای کلی گویی و صحبتهای کلان نداریم بلکه باید راهکار ارائه کرده و براساس این راهکارها دستورالعمل تهیه کنیم و با انتقال آن به سطح شورای عالی صادرات یا هر مرجع بالاتر، بتوانیم موافقتشان را برای اجرای این راهکارها جلب نماییم.

 وی در مورد مسائل بانکی گفت: در حوزه مسائل بانکی براساس توان مالی وظرفیتهای کشور که در بانک ها تعریف شده، بایستی راهکارهای عملیاتی برای تامین منابع پیدا کنیم نه اینکه  صرفا به بانکها  تکیه کنیم. بهر حال ما ظرفتیهای بالقوه ای در برند ایران داریم .ایران را بعنوان یک کشور نفتی با پتانسیل گردشگری و حوزه های مختلف اقتصادی می شناسند لذا باید در این نبرد اقتصادی که میان مغزها و پول ها در جریان است، استراتژی خود را معین کنیم.

مودودی خاطر نشان کرد: از این برند باید برای کسب منابع پولی ومالی در سطح بین المللی استفاده کنیم کما اینکه در پتروشیمی این تجربه را داریم. زمانی که هیچ منابع مالی وجود نداشت نعمت زاده توانست 500 میلیون دلار از خارج ازکشور جذب کند متاسفانه ما این فرصت را فراموش کرده ایم.

وی اذعان داشت: ما می توانیم خودمان را خوب معرفی کنیم. گفته می شود 80 درصد موفقیت در نحوه ارائه و presention نهفته است که ما متاسفانه دراین بخش غفلت می کنیم.

مودودی با ذکر مشکلات مسیر صادرات از جمله مشکلات بانکی، هزینه مبادله و فشارهای بین المللی ناشی از تحریم ها گفت: حتی اگر فرض کنیم همه این موارد هموار می شود بازهم می بینیم که به دلیل رقابتهای شدیدی که در سطح جهان وجود دارد، کشور ما  کماکان بسیار عقب است.

وی با اشاره به خلا ظرفیت سازی در کشور اظهار داشت: مهمترین مشکل کشور ظرفیت سازی است. ما باید این ظرفیت سازی را با تالیف مگا پروژه هایی که بتوانند در سطح جهانی مطرح شوند، جبران کنیم. اگر تنها به صادرات مازاد مصرف بسنده کنیم یک خطای راهبردی و استراتژیک را مرتکب می شویم .

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: ما در سازمان توسعه تجارت تلاشمان این است که بتوانیم مشوق های صادراتی را جذب کرده  وبراساس امکاناتی که دولت در اختیار دارد انشالله در اسرع وقت آن را  به بخش خصوصی تخصیص دهیم متاسفانه علی رغم اینکه امسال بسته اقتصادی معقولتری نسبت به سالهای گذشته ارائه تعریف کرده هنوز پرداختی صورت نگرفته است. در شورای عالی صادرات قولهایی به ما داده شده که ظرف یکماه آینده این مشوق ها را پرداخت شوند که امیدوارم عملیاتی بشود.

وی در ادامه اظهار داشت: این هزینه ها  صرف هزینه های توسعه نمایشگاهی، توسعه برندینگ و کمک به حمل ونقل خواهد شد امیدواریم بخش خصوصی کمک کند تا بتوانیم تعاریف دقیق تری در این بخش داشته باشیم.

مودودی گفت: از اینکه استان قزوین به عنوان استان معین برای توسعه بازارهای آفریقا ورود کرده بسیار خوشحالیم. سازمان تجارت توسعه آماده همه نوع همکاری برای دستبابی به موفقیت شماست.

در ادامه این همایش دکتر صالح آبادی به تشریح خدمات و تسهیلات بانک توسعه صادرات پرداخت و گفت: اولویت بانک توسعه صادرات سودآوری نیست بلکه سیاست این بانک در راستای حمایت از واحدهای صادرات محور به کار بسته  می شود.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: منابع قابل توجهی بصورت تلفیقی از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک در اختیار داریم که با نرخ متوسط 14 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد.این بانک متعلق به صادرکنندگان است و ضروری است برای جذب صادرکنندگان از سوی شعب این بانک تلاش مضاعف صورت بگیرد.

صالح آبادی به مبحث نوسازی صنایع پرداخت و گفت: در این خصوص نیز طبق قراردادی که با صندوق توسعه ملی بسته ایم می توانیم تا سقف 500 میلیون دلار برای پروژه های صادراتی تسهیلات اعطا کنیم. این تسهیلات به صورت ارزی است و از آنجاییکه ماشین آلات  مورد نیاز صنایع ما از خارج از کشور تهیه می شوند این تسهیلات برای آنها مفید و راهگشا خواهد بود.

                        

 

کد خبر 22511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =