دامپینگ چین در بازار خودروی ایران

تعرفه های خودرو برای مدتی برای تولیدات چینی مانع بود اما این کشور با دامپینگ (قیمت ها را به اجبار کاهش می دهند و با قیمت پایین آنها را ارائه می دهند و بعد در بحث قطعات یدکی و خدمات پس از فروش جبران می کنند) در حال جذب بازار است

بهرام شهریاری عضو سابق هیات رئیسه خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد دلایل ورود خودروهای چینی با طرح ها و مدل های متنوع به کشور و اینکه چطور بازارهای داخلی خودروی ما را تحت تأثیر خود قرار می دهد، گفت: علت حضور شرکت های خودروساز چینی در کشور عدم تحرک به موقع و تصمیم گیری لازم در صنعت خودروی ما است. مردم نیاز به تولیدات متنوع، باکیفیت، در رنگهای مختلف با قیمت مناسب دارند ولی متأسفانه خودروسازان ما به لحاظ تنوع که اصلا کار نمی کنند و در بحث کیفیت به شدت افت کرده و قیمت هم که دارد افزایش پیدا می کند. با این شرایط طبیعی است که محصولات دیگر جایگزین تولیدات داخلی می شوند.

وی افزود: تعرفه های خودرو برای مدتی برای تولیدات کشور مانع بود و ما با دامپینگ (قیمت ها را به اجبار کاهش می دهند و با قیمت پایین آنها را ارائه می دهند و بعد در بحث قطعات یدکی و خدمات پس از فروش جبران می کنند) که معمولا تولیدکنندگان چینی از آن استفاده می کنند مواجه هستیم. به این ترتیب تولیدکنندگان چینی بازار خودرو و خودروسازان ما را تحت تأثیر قرار داده و توانستند از آن خود کنند.

این کارشناس خودرو ادامه داد: متأسفانه شاهد آن هستیم ماشینهای چندان با کیفیت علی رغم اینکه تولیدات مطلوبی هم دارند از چین وارد نمی شود و بیشتر محصولات ارزان قیمت وارد بازار شده اند.

شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت محصولات چینی نسبت به تولیدات ما بهتر است یا خیر، گفت: خیر، گاها محصولات باکیفیت های پایین تر هم تولید کرده اند منتهی در شکل ظاهر، تنوع رنگ و ارائه آپشنها یکسری تغییرات اعمال کرده اند و مصرف کننده داخلی هم که به هر جهت از دیدن پراید، پژو 405 و 206 و سمند خسته شده به آن سمت و سو متمایل می شوند.

عضوسابق هیات رئیسه خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان ایران در مورد نحوه ارائه خدمات پس از فروش تولیدات چینی و اینکه آیا از وضعیت مطلوبی برخوردار است یا خیر، تصریح کرد: در مورد چگونگی فعالیت تولیدکنندگان چینی در بحث خدمات پس از فروششان خیلی اطلاعات دقیقی ندارم اما به هر جهت به گستردگی آنچه که در محصولات داخلی به لحاظ قطعات و تعمیرگاه شاهد آن هستیم، نیست.

وی افزود: نمی توانم بگویم که تولیدکنندگان چینی خدمات خوبی ارائه می دهند و متأسفانه بازار قطعات تولیدی آنها هم آنقدر بی کنترل است که هر کسی از هر جایی هر آنچه می خواهد وارد می کند و مصرف کننده در مورد کیفیت قطعه ماشینها فاقد آگاهی بوده و این از مشکلات مصرف کنندگان داخلی در بحث قطعات یدکی و خدمات پس از فروش است.

شهریاری در مورد بازارهای معتبری مثل آمریکا که چین سعی دارد خودروهای خود را در آنجا هم توسعه دهد و اینکه این موضوع چه تفاوتی را بین ایران و بازارهای مطرح دنیا ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: به طور کلی کشور ما نه تنها در مورد خودرو بلکه در مورد سایر کالاهای چینی فقط به دنبال قیمت ارزان آنهاست و کیفیت محصولات خیلی برایش مهم نیست و به آن بها نمی دهد. در نتیجه جنسهای باکیفیتی را هم وارد نمی کند و این باعث می شود که تولیدات با کیفیت مطلوب وارد آمریکا و کشورهای اروپایی شده و از آن طرف جنسهای بی کیفیت هم وارد کشور ما شود.

این فعال قطعه خودرو در پاسخ به این سوال که علت اصلی ترجیح بیشتر مصرف کنندگان داخلی به خودروهای چینی چیست، گفت: سیاست گذاری نادرست ما در صنعت خودرو، اقتصادی نبودن تیراژ تولید و بیش از حد بودن  تعداد خودروسازان ما از عواملی هستند که باعث ایجاد رقابت کاذب و بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات می شود. از طرفی وابستگی که تولیدکنندگان ما به خارج پیدا کردند به دلیل اینکه اقتصاد صنعت خودرو و بخش طراحی را نداریم و هر از چند گاهی یک ماشینی را از یک کشور خارجی می آورند و شروع به تولید و مونتاژ می کنند این ها باعث می شود که ما نتوانیم به مفهوم یک خودروساز حضور داشته باشیم و بعد خودروسازهایی مثل چین که خیلی خیلی بعدتر از ما شروع به تولید کرده اند جایگزین ما می شوند. بنابراین علت اصلی به سیاست گذاری های کلان اقتصادی و توسعه صنعتی برمی گردد.

کد خبر 22524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =