تعرفه ترجیحی میان بر حضور در بازارهای صادراتی

در اولین جلسه هم اندیشی تشکل های صادراتی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت و جمعی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی به همت کنفدراسیون صادرات ایران سی ام آبان ماه جاری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

محمد لاهوتی در این نشست با تاکید بر اهمیت الحاق به سازمان تجارت جهانی گفت: تعدیل تعرفه ها مهمترین نتیجه الحاق به WTO است. افغانستان  با پیوستن به به سازمان  تجارت جهانی تعرفه های خود را با تعرفه های جهانی  متعادل کرده  و یکی از مشکلاتی که در اینباره برای ما در حوزه صادرات رخ داده این است که تعرفه های این کشور برای واردات کالاهای ایرانی و ترک، بسیار متفاوت و به ضرر ایران است. این خلا باید از طرق دیگری پر شود که یکی از این راهها تعرفه ترجیحی است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مسائل سیاسی را در عدم الحاق ایران در WTO دخیل دانست و افزود: باید تا زمان الحاق، خلا حضور خود در بازارهای صادراتی را با انعقاد تعرفه‌های ترجیحی، پر کرد. این راهکاری است که کشور چین زمانیکه هنوز به عضویت سازمان تجارت جهانی در نیامده بود، اتخاذ کرد و توانست حجم تجارت خود را تعدیل کند.

وی گفت متاسفانه در بازارهای هدف صادراتی ما، به دلیل ضعف دیپلماسی و عدم حضور رایزنان قوی رقبا به راحتی کالای ایرانی را از دور خارج می کنند و باید هر چه سریع تر در اینباره راه حلی اندیشید.

لاهوتی در خصوص واردات نیز اگر موضوع تولید صادرات محور به عنوان اولویت مطرح باشد، ورود موقت قطعا راهگشا خواهد بود. همچنین یکی از مشکلات پیش روی تجارت خارجی کشور بالا و پایین کردن تعرفه ها است و در  اواخر دولت یازدهم دوباره  شاهد این روند بودیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: انتظار صادرکنندگان و واردکنندگان  عدم تغییر در مقررات واردات و صادرات حداقل به مدت یکسال است. پایبندی به قانون و عدم تغییر تعرفه ها فضایی امن برای صادرکنندگان و واردکنندگان فراهم می آورد حال آنکه در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد و هراز چندگاه شاهد تغییر در تعرفه ها و قوانین پیرامون صادرات و واردات هستیم.

وی در ادامه به مواضع و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید صادرات محور پرداخت و گفت:با شروع دولت دوازدهم  هم افزایی بخش خصوصی با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه رفع موانع تولید صادرات محور منجر به  تشکیل  کارگروه رفع موانع صادراتی کشور شد. این کارگروه تا امروز چندین جلسه برگزار کرده است که امیدواریم در سال 97 شاهد نتایج مثبت این جلسات باشیم.

وی در خصوص ورود موقت نیز گفت: جلساتی با گمرک برای ورود موقت برگزار شده است، اما هنوز برخی مشکلات به چشم می خورد، این در حالی است که در گذشته، صندوق ضمانت صادرات اعلام آمادگی کرده بود که به مشتریان خود، تضمین لازم را برای ورود موقت کالا جهت ارایه به گمرک بدهد؛ ولی با عدم موافقت گمرک مواجه شد. البته در گذشته، شرکتهای بیمه خصوصی نیز این ضمانت را صادر می‌کردند، اما به دلایل اختلاف گمرک با یکی از شرکتهای بیمه، کلا تضمین شرکتهای بیمه در حال حاضر از سوی گمرک پذیرفته نمی شود، بنابراین تا شرایط تضمین مشخص نشده و کار تسهیل نشود، کماکان مشکلات پابرجا خواهد بود.

لاهوتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که باید برای ورود موقت برخی از کالاها نظر بدهد که بهتر است در این موارد که در نهایت به نفع صادرات است سهل گیرانه تر برخورد کرد. همچنین به منظور جلوگیری از ارایه مجوزهای بی رویه می توان سیاستهایی را اتخاذ کرد تا از هدررفت سرمایه ها جلوگیری شود.

لاهوتی اذعان داشت:البته دولتها امکان جلوگیری از سرمایه گذاری را ندارند، اما باید حساب شده عمل کرد. در برخی از کشورها بانک به طرح هایی که توجیه ندارد، اجازه سرمایه گذاری نمی دهند و از این طریق سرمایه گذاری ها را کنترل می کنند؛ در حالیکه اکنون این اتفاق در ایران رخ نمی دهد و شهرک های نمونه بازر سرمایه گذاریهای بلا استفاده هستند.

 

کد خبر 22554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =