در یک چهارم پایانی لیست فساد قرار داریم

شافعي: رفتارهای فرصت آلود، فرصت طلبانه و رانتی در کشور و رشد درآمدهای نفتی به حدی افزایش یافته که براساس شاخص های جهانی فساد در سال گذشته از لحاظ گستردگی فساد ما در یک چهارم پایانی رتبه بندی فساد قرار گرفته ایم

به گزارش اگزیم نیوز ، غلامحسین شافعی امروز در سومین همایش مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی تهران، گفت: امیدوارم اقدام داوطلبانه اتاق بازرگانی تهران در مبارزه به فساد در آینده نتایج مطلوبی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: رفتارهای فرصت آلود، فرصت طلبانه و رانتی در کشور و رشد درآمدهای نفتی به حدی افزایش یافته که براساس شاخص های جهانی فساد در سال گذشته از لحاظ گستردگی فساد ما در یک چهارم پایانی رتبه بندی فساد قرار گرفته ایم بنابراین باید این معضل اساسی حل شود زیرا فساد پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و مسیر رشد اقتصادی را می تواند منحرف کند.

وی افزود: افزایش فعالیت های زیرزمینی، اختلال در سرمایه گذاری، انحراف استعداد ها تنها بخش کوچکی از آثار زیانبار فساد است.

شافعی در ادامه گفت: مطالعات نشان می‌دهد که فساد اداری می تواند رشد سرانه تولید ناخالص یک کشور را بین یک تا 7 درصد کاهش دهد. و نتایج یک مطالعه در مورد اثر فساد بر روی تجارت دو جانبه کشورها در منطقه خاورمیانه که بین سال های 2002 تا 2006 نشان می‌دهد که کاهش یک درصدی فساد می تواند باعث افزایش 3.53 درصد شود و ما متاسفانه شاهد هستیم که هزینه ها و پیامدهای رفتارهای فساد آلود به طرق مختلف به جامعه و مخصوصا به بازیگران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی و واقعی و سالم تحمیل می شود.

وی افزود: در چنین محیطی فعالیت های غیر مولد به مولد ارجحیت می یابد و تمایل برای ورود به فعالیت های تولیدی کاهش می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی معمولادر چنین شرایطی به  جای اینکه در صدد بهبود بهره وری باشند در تلاش برای دستیابی به مجوزهای خاص و دستیابی به موقعیت های انسانی هستند در این شرایط  انگیزه کافی برای ارتقا بهره وری به وجود نمی آید  و بسیاری از بنگاه هایی که وارد میدان می شوند، الزاما کارآمدترین افراد بنگاه ها نیستند و بیشتر آنهایی هستند که بر بال پرواز رانت و فساد سوار می شوند.

وی افزود: وقتی قوانینی برای همه یکسان اجرا نشود و راه های فرار از قانون وجود داشته باشد، راه خوشامدگویی برای فساد در کشور فراهم می شود و متاسفانه رانت و فساد در کشور ما سیستمی شده و نیازمند کار اساسی است.

شافعی اظهار داشت: با کمال تاسف ما در برابر یک بحران خطرناک قرار گرفته ایم که حتی از مشکلات اقتصادی ما فراتر است و ما متاسفانه در برابر سقوط اخلاقی قرار گرفته ایم و این مشکل بسیار بزرگی است که کسی به آن توجه ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در بخش خصوصی باید توجه جدی و متفاوت داشت و باید رعایت کدهای اخلاق حرفه ای را حکم‌فرما کرد و اگر کدهای اخلاقی رعایت شود در بخش خصوصی حتما اعتماد حاکمیت هم به بخش خصوصی بالاتر خواهد رفت.

شافعی بیان داشت: ما باید آئین نامه اخلاق حرفه ای کسب و کار را در بخش خصوصی تدوین کنیم و افراد را در این بخش موظف به رعایت آن کنیم.

وی افزود: آنچه در مورد مبارزه با فساد شاهد آن هستیم مبارزه با مفسد است و اگر مفسدی پیدا شد اقدام می کنیم.

کد خبر 22785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =