سفر هیات تجاری به سئول در اوایل سال آینده

دبیرکل اتاق مشترک ایران و کره اعلام کرد: اتاق مشترک ایران و کره با همکاری اتاق های بازرگانی شهرستان ها در نظر دارد به منظور توسعه تعاملات تجاری، جذب سرمایه گذاری و تسهیل انتقال تکنولوژی به داخل کشور، اوایل سال آینده یک هیات تجاری بلندپایه به کشور کره اعزام کند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز از سفر هیات تجاری ایرانی به کره در اوایل سال آینده خبر داد. دبیرکل اتاق مشترک ایران و کره اعلام کرد: اتاق مشترک ایران و کره با همکاری اتاق های بازرگانی شهرستان ها در نظر دارد به منظور توسعه تعاملات تجاری، جذب سرمایه گذاری و تسهیل انتقال تکنولوژی به داخل کشور، اوایل سال آینده یک هیات تجاری بلندپایه به کشور کره اعزام کند.

وی تاکید کرد: تمرکز این هیات بر توسعه ظرفيت های صادراتی به کره و بهره برداری از زمینه های سرمایه گذاری خارجي خواهد بود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره با اشاره به سوابق تجاری دو کشور و وضعیت حال حاضر تعاملات دو جانبه گفت: ما شاهد افت صادرات به کره در ماههای اخیر بوده ایم اما واقعیت این است که بخشی از صادرات ما منتج از وضعیت اقتصادی کل کشور است؛ فعالان اقتصادی تلاش دارند که صادرات خود را افزیش دهند و این متضمن سازمان یافتگی صادرات است.

فیروزی در ادامه گفت: لازم به ذکر است که تغییراتی در آمار سازمان گمرک داشته ایم؛ به همین دلیل پایه های آماری نیز کمی تغییر کرده است. برای اینکه مطمئن شویم که چه مقدار و از چه نوع کالا توانسته ایم به کشورهایی مثل کره صادر کنیم، باید تا اعلام آمار پایانی سال 96 صبر کرده و این نتیجه را با آمار سالهای 2017 و 2018 مقایسه کنیم تا بتوانیم نتیجه گیری کنیم که  آیا این توسعه پایدار بوده یا خیر.

پویا فیروزی گفت: فعلا نتایج مثبتی از آمارها بدست آمده ولی اینکه این چه میزانی ازین توسعه صادرات مربوط به صادرات غیر نفتی باشد نیاز به گذر زمان دارد و در حال حاضر نمی توان تحلیل درستی از آمار های ارائه شده داشت.

 فیروزی در مورد فاینانس های دریافتی از کره توضیح داد: اقتصاد ایران به دلیل افزایش سطح تعامل با دنیا و نیز تغییرات مثبتی که در دو سال تجربه کرده دارای پتانسیل بالایی به لحاظ اقتصادی است؛ از آنجاییکه کره ای ها افراد دقیقی هستند و بدون کارشناسی دقیق پا در عرصه تعامل با کشور دیگری نمی گذارند بنابراین فرایند اعطای فاینانس بیانگر اتفاقات مثبتی در روابط دو کشور است؛ امیدوار هستیم که این کار تداوم پیدا کند.

وی در مورد بهره برداری بهینه از فاینانس های دریافتی اظهار داشت: اینکه از این فاینانسها تا چه اندازه می توان بهره برداری بهینه کرد، نیازمند گذر زمان است. در حال حاضر خیلی از شرکتهای خصوصی مشکل استفاده از فاینانس دارند اما در مجموع به غیر از مشکلات زیرساختی در داخل به خاطر عضو نبودن ایران در  OECD، استفاده از آن این فاینانس ها مشکل خواهد بود؛ البته این مورد نیز از جمله مواردی است که سعی داریم با تعامل بیشتر آن را حل کنیم.

پویا فیروزی نقش بانک مرکزی، سازمان سرمایه گذاری و وزارت اقتصاد را تسهیل فرایند بهره مندی بخش خصوصی از فاینانس ها مهم ارزیابی کرد و گفت: انتظار می رود دولت محترم وخصوصا بانک مرکزی شرایط را برای سهیم شدن بخش خصوصی از فاینانس ها فراهم کند؛ این اعتقاد وجود دارد که شرکت های دولتی در این زمینه شرایط بهتری را تجربه کرده اند و با مسیر هزار چم موجود بر سر راه بخش خصوصی مواجه نشده اند؛ واقعیت این است که در بخش دریافت فابنانس شرکت های خصوصی بر مبنای توانمندیهای خود و با همه مشکلاتی که بخاطر رکود با آن روبرو شده اند، مسیر را طی می کنند.

 وی ضمن اشاره به جلسات برگزار شده در اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره گفت: بیشترین تمرکز اتاق مشترک ایران کره بر شفاف سازی بوده است. چهار جلسه در این مورد در اتاق بازرگانی برگزار شد. در این جلسات به موضوعاتی  مانند پتروشیمی، به دلیل اهمیت این بخش در تبادلات تجاری دو کشور و موضوع سرمایه گزاری با حضور نمایندگان دوازده بانک عامل پرداخته شد.

 دبیرکل اتاق مشترک ایران و کره خاطرنشان کرد: در جلسه ای که پیرامون سرمایه گزاری و موضوع فاینانس ها در اتاق ایران برگزار شد، معضلات و موانع پیش روی بخش خصوصی و نیز جزییات تعاملات بانکی بین ایران و کره مورد بررسی قرار گرفت؛ این مباحث با هدف افزایش توان صادراتی ایران به کره و شناخت هر چه بیشتر فضای موجود بین دو کشور مطرح شد.

 پویا فیروزی اظهار امیدواری کرد توسعه تعامل بین تجار و فعالین اقتصادی دو کشور و نیز شفافیت هر چه بیشتر روند تعاملات بانکی فی مابین، بتواند به توسعه صادرات به کره کمک کند.

 

 

کد خبر 23326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =