اختصاص خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای صادرات کالا به بلاروس

شريعتمداري از تخصيص اعتبار۵۰ میلیون یورویی از سوی بانک توسعه صادرات ایران برای فعالان اقتصادی ایرانی در بلاروس خبر داد

به گزارش اگزيم نيوز، محمد شریعتمداری امروز (دوشنبه) در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران - بلاروس در محل سازمان توسعه تجارت افزود: روابط ارزشمند سیاسی موجود بین دو کشور حاکی از اراده مستحکم رهبران دو ملت بر گسترش همه جانبه مناسبات است.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم همانطور که در حوزه سیاسی و همکاری های منطقه ای و بین المللی بین دو کشور روابط مستحکم وجود دارد، روابط اقتصادی را نیز توسعه دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در گذشته گام‌های خوبی برای ارتقای مناسبات اقتصادی برداشته شده اما کافی نبود ، زیرا حجم روابط دو کشور با جهان خارج به قدری گسترده است که می‌تواند به گسترش روابط دو جانبه بینجامد.
شریعتمداری با بیان اینکه ایران سالیانه بیش از 180 میلیارد دلار تبادل تجاری با جهان خارج دارد و روابط تجاری بلاروس با سایر کشورهای جهان بیش از 60 میلیارد دلار است، افزود: این تبادل تجاری بین دو کشور شایسته نیست.
شریعتمداری با اشاره به اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بلاروس گفت: این کمیسیون دارای نقشه راهی برای توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی، سرمایه گذاری، تجارت، صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان، آموزش، علوم و فناوری و انرژی است.
وی تصریح کرد: امروز روابط اقتصادی ایران با بلاروس از همکاری های ساده تجاری همکاری‌های فنی و مهندسی توسعه یافته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در دوره گذشته افزون بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از سوی شرکت های ایرانی با وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران در بلاروس به انجام رسیده و توانسته‌اند فعالیت های عمرانی و فنی مهندسی انجام دهند.
وی ابراز امیدواری کرد این همکاری ها با حمایت بانک های بلاروس به نتایج ارزشمندی برسد.
شریعتمداری با اشاره به همکاری های بسیار خوبی که در بخش صنعت دو کشور آغاز شده، تولید کامیون، اتوبوس های برقی و همچنین تاسیس شرکت مشترک تولید خودرو و برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات خودرو به حوزه اوراسیا را از جمله این همکاری‌ها برشمرد.
شریعتمداری بیان داشت: ایران در تولید تجهیزات پزشکی نیز از توانمندی‌های بالایی برخوردار شده و سابقه صدور این تجهیزات را به بلاروس دارد و از شرکت های صادر کننده تجهیزات حمایت می کند، همچنین در زمینه دارو نیز همکاری های خوبی بین دو کشور آغاز شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه روابط بانکی را یکی از نیازمندی های مهم دو کشور برای توسعه همکاری ها برشمرد و گفت: با توجه به رفع تحریم ها و وجود زمینه‌های مناسب همکاری امید می‌رود روابط کارگزاری بانکی بین بانک های دو کشور رشد یابد.
وی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران ۵۰ میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایرانی در اختیار قرار داده، اما با سخت‌گیری‌های بانک‌های بلاروسی مواجه شده و امیدواریم حل و فصل شود.
شریعتمداری حل مسئله ویزا را یکی از مهمترین مسائل برای توسعه همکاری ها توصیف کرد و گفت: برای تامین نیروهای متخصص مورد نیاز اجرای پروژه ها و توسعه سایر همکاری ها، درخواست داریم موافقتنامه لغو روادید بین دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وي در خاتمه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و بلاروس در جمع خبرنگاران افزود: در این نقشه راه، سقف کمی برای توسعه مراودات درنظر گرفته نشده اما همه عرصه‌های همکاری مشخص شده است.
وی یکی از زیرساخت‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را، توسعه روابط بانکی دانست و افزود:اکنون بین بانک تجارت ایران مستقر در بلاروس و بانک‌های این کشور همکاری های خوبی وجود دارد و صدور ضمانتنامه و انتقال وجوه انجام می شود، اما سطح روابط کارگزاری قابل قبول نیست.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار50 میلیون یورویی از سوی بانک توسعه صادرات ایران برای فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور، گفت: سال گذشته روابط اقتصادی و تجاری دو کشور جهش قابل قبولی داشته و خدمات فنی و مهندسی خوبی از سوی ایرانی ها در این کشور انجام شده است.
شریعتمداری افزود: در زمینه مسائل دارویی و تجهیزات پزشکی، تاسیس شرکت صنایع مشترک داروئی و همکاری های علمی و دانشگاهی توافق هایی انجام شده و در این رابطه یک سند همکاری امروز به امضا رسید، سه سند همکاری دیگر نیز به زودی اجرایی خواهد شد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: هم اکنون تولید خودروی سمند در کارخانه خودروسازی مشترک دو کشور در بلاروس آغاز شده و صادرات آن به بازار اوراسیا در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین بیان داشت: بلاروس امروز از بازار بسیار گسترده برای فعالان ایرانی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های راه و ساختمان برخوردار است و امید می رود فعالان اقتصادی کشورمان از این فضا حداکثر استفاده را انجام دهند.

اجلاس مشترک اقتصادی موجب توسعه مناسبات تجاری می شود

ویتالی میخایلوویج ووک در ادامه اين مراسم با بیان اینکه در 11ماه گذشته گامهایی در زمینه توسعه همکاری ها با ایران برداشته شده است، گفت: اما منتظریم در سال 2018 موافقتنامه ایران و اوراسیا انجام شود تا ما نیز این سند را امضا کنیم.
وی گفت: اولین اجلاس گروه کاری را در رابطه با خودرو و حمل و نقل بین المللی خودرویی و صنعتی انجام دادیم و همکاران روی نقشه راه کار کردند و در سال 2018 آن را اجرایی می کنیم.
به گزارش ایرنا، چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و بلاروس دوم و سوم بهمن در نمایشگاه بین المللی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت، وزیر صنایع بلاروس و هیات همراه برگزار می شود.
امضای نقشه راه توسعه همکاری های ایران و بلاروس برای سالهای 2018 تا 2020 از جمله الویت های این اجلاس است.

همچنین وزیر صنایع بلاروس نیز در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: تجارت تهران و مینسک در سال‌های گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده و در نظر داریم تا حجم مبادلات را به 500 میلیون دلار افزایش دهیم.
وی بیان داشت: همکاری بسیار خوبی در زمینه خودروسازی و مونتاژ، فروش و صادرات ماشین آلات آغاز شده، هرچند برخی مشکلات نیز وجود دارد که تلاش می شود تا مرتفع شود.
 

کد خبر 23344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =