فرآیند نظام جامع مالیاتی اجرایی نشده است

پورابراهيمي گفت: فرآیند نظام جامع مالیاتی اجرایی نشده که این امر موجب شده میزان وصول مالیات های سال ۹۶ از ارزش افزوده از مالیات های عملکرد افزایش یافته است

به گزارش اگزيم نيوز، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز سه شنبه در مورد عملکرد هشت ماهه بودجه سال 96 گفت: یکی از چالش های اصلی در سال های اخیر اتکای بودجه عمومی کشور به استقراضی است که طی سال های اخیر ایجاد شده است.
وی گفت: همه ما می دانیم هرگونه انتشار اوراق بهادار یا ابزارهای مالی در ساختار بودجه یک استقراض است، براساس گزارش دولت، تنها سرفصل انتشار اوراق مالی 39 هزار و 500 میلیارد تومان است که این عدد از 34 هزار و 500 میلیارد تومانی که مجلس پیش بینی کرده بود تا بیش از 4 میلیارد تومان بیشتر است.
پورابراهیمی ادامه داد: مجموعه کل انتشار اوراق مشارکت در بودجه 96 میزان 34 هزار میلیارد تومان دیده شده بود که در گزارش دولت در خصوص انتشار اوراق این میزان افزایش یافته است که اگر این مسیر ادامه یابد پیش از این نگران اتکای بودجه به نفت هستیم و از این به بعد باید نگران اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی باشیم.
وی اظهار داشت: حتما باید سقف مجاز انتشار اوراق مشارکت در بودجه سال 97 و همچنین هیأتی برای نظارت بر انتشار اوراق مشارکت تعیین شود.
پورابراهیمی ادامه داد: گزارش دیوان محاسبات نشان می داد فرآیند نظام جامع مالیاتی اجرایی نشده که این امر موجب شده میزان وصول مالیات های سال 96 از ارزش افزوده از مالیات های عملکرد افزایش یافته است لذا باید برنامه ریزی کنیم تا در راستای حمایت از تولید مالیات عملکرد کاهش یافته و مالیات ارزش افزوده افزایش یابد.
وی افزود: واگذاری سود سهام عدالت که عدد بسیار ناچیزی است اشتباه است. مجموعه این منابع بین 3 هزار و 600 تا 4 هزار میلیارد تومان از منابع کشور خورد می شود.
پورابراهیمی گفت: بنده و غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم و طی آن نسبت به این موضوع انتقاد کردیم.

اوراق اسناد خزانه موجب افزایش قیمت پروژه‌های عمرانی شده است

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس ضمن ارائه گزارش کمیسیون عمران درمورد عملکرد هشت ماهه بودجه 96 گفت: بیش از 150 هزار نفر در پروژه های مختلف عمرانی مشغول به کار هستند که مطالباتشان از طریق اوراق اسناد خزانه پرداخت می شود. 
وی افزود: این شیوه موجب می شود پیمانکاران برای تامین نقدینگی اوراق را با قیمت کمتری در بازار بفروشند و همین کار موجب گرانتر شدن پروژه های عمرانی می شود.
رضایی کوچی خواستار تعیین تکلیف وضعیت جدول تبصره 4 لایحه بودجه 97 شد و گفت: براساس این جدول معادل8/5 میلیارد دلار باید به پروژه‌ های بزرگ، بافت فرسوده ریزگردها، پسماندها و شبکه ریلی پرداخت شود. دولت باید تکلیف این مبلغ را روشن کند.
وی تصریح کرد: تولید مسکن با مقاوم سازی آن متفاوت است و دولت باید در سال آینده 600 هزار واحد مسکونی جدید بسازد.
رضایی گفت: در بودجه ریزی نظام چانه زنی باید متوقف شود و بودجه را با ضابطه و قانون بدهد.
وی ادامه داد: از محل صندوق توسعه ملی 190 میلیارد تومان باید به آبرسانی به روستاها کمک می شد اما سازمان برنامه و بودجه 15 درصد از این مبلغ را کسر کرده است.
رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: اوراق اسناد خزانه موجب افزایش قیمت پروژه‌های عمرانی شده است

 انتخابات الکترونیک عملیاتی شود

محمدجواد کولیوند نماینده کرج و رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس صمن ارائه گزارش کمیسیون شوراها وامور داخلی در مورد عملکرد هشت ماهه بودجه 96 گفت: اگر در بحث انتخابات الکترونیک جلو بیفتیم، بسیاری از خطاها از بین می‌رود، بخشی از این کار در وزارت کشور انجام شده اما تخصیص اعتبار آن کافی نیست.
وی افزود: 39 سال از انقلاب می‌گذرد، انتخابات متعددی برگزار شده است اما کماکان اشکالاتی وجود دارد که آن هم عمدتا مربوط به شمارش و اخذ رای است و عملا اگر در بخش انتخابات الکترونیکی جلو بیفتیم و کارها را پیش ببریم بسیاری از خطاها اعم از خطای اپراتور اول و مسائل وابسته را می‌توانیم پیشگیری کنیم. البته بخشی از این کار اساسی در وزارت کشور انجام شده، اما تخصیص اعتبار کافی نیست.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی به بخش جرایم کمیسیون ماده 99 هم اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 97 جرایم کمیسیون ماده 99 تا سقف 4000 میلیارد بوده که حذف شده، این بودجه مربوط به ساخت و سازهای حریم شهرهاست اما اکنون که حذف شده چه اتفاقی می‌افتد.
وی به فرآیند پیچیده تصمیم گیری در اداره کشور اشاره کرد و گفت: دولت باید به هر شکل ممکن سیاستگذاری کند زیرا تصمیم‌گیری‌ها در سیستم اداری بسیار کند و بعضا با دلسردی انجام می‌شود.

کد خبر 23370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =