نابسامانی در بازار خودروی وارداتی/ خبری از نظارت نیست

در این بین علاوه بر رشد بی رویه قیمت خودرو عدم ایفای تعهدات توسط شرکت های واردکننده دردسر دیگری است که برای خریداران خودروی خارجی ایجاد شده و باز هم در این زمینه کسی پاسخگو نیست

بازار خودروی کشور در شرایط متلاطمی قرار گرفته و نه از منطق خاصی تبعیت می کند و نه نظارتی بر آن صورت می گیرد. در این بین علاوه بر رشد بی رویه قیمت خودرو عدم ایفای تعهدات توسط شرکت های واردکننده دردسر دیگری است که برای خریداران خودروی خارجی ایجاد شده و باز هم در این زمینه کسی پاسخگو نیست.

قیمت برخی خودروهای خارجی وارداتی در حال حاضر بین 60 تا 100 میلیون تومان افزایش یافته است و این موضوع باعث نگرانی فراوان بین خریداران این کالای وارداتی شده است. واردکنندگان معتقدند افزایش قیمت خودرو به دلیل رشد قیمت ارز و افزایش تعرفه های واردات است اما با یک محاسبه سرانگشتی می توان نشان داد حتی با فرض این تغییرات نباید قیمت خودرو تا این حد افزایش یابد.

در این بین اما در صورتی که دولت نسبت به این موضوع از خود واکنشی به موقع نشان ندهد قطعا وضعیت بغرنج تر خواهد شد چراکه بازار ارز در شرایطی قرار گرفته که ممکن است به این راحتی برنگردد. در حال حاضر سرمایه های سرگردان از بانک ها خارج و راهی بازار ارز شده تاجاییکه دیروز شایعاتی منتشر شد مبنی بر این که پول های کلانی در حال ورود به این بازار هستند که می توانند اسیب های بزرگی به بازار وارد کنند.

البته از دیروز و بعد از گفتگوی تلویزیونی رییس جمهور بانک مرکزی به طور گسترده در حال تزریق ارز به بازار است اما باز هم شاهد افت قابل توجه قیمت ارز به رغم این حرکت نبودیم. این موضوع نشان می دهد در حال حاضر تنش زیادی بین عرضه ارز توسط بانک مرکزی و تقاضا در بازار به ویژه تقاضای سفته بازانه هستیم که سیگنال بدی برای بازار است.

بر این اساس باید گفت در صورت تداوم این امر بازار خودرو احتمالا در مسیر پرپیچ و خمی قرار خواهد گرفت که چالش های بیشتری را به همراه خواهد داشت و باید به سرعت دستگاه های نظارتی بر عملکرد شرکت های واردکننده نظارت کرده و جلوی تخلفات را بگیرند. سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و سایر نهادهای مرتبط نیز هنوز هیچ اقدامی در این زمینه نکرده اند و تمام این موارد بر مشکلات خریداران این خودروها افزوده است.

یک بررسی میدانی از بازار خودروی خارجی که تسنیم منتشر کرده نشان می دهد قیمت توسان در حال حاضر ۲۴۷ تا ۲۶۰ میلیون تومان، سوناتا ۲۲۴ میلیون تومان، رافور ۳۳۰ میلیون تومان، سورنتو ۳۷۷ میلیون تومان و سراتو ۱۹۴ میلیون رسیده است که همگی افزایش های نجومی قیمت را تأیید می کنند. این در حالی است که هیچ نشانه روشنی وجود ندارد که از کاهش قیمت ارز و یا تعرفه ها در آینده ای نزدیک حکایت داشته باشد در نتیجه تنها باید سازمان های نظارتی دست به کار شده و اقدامات مقتضی را برای کنترل منطقی بازار به عمل آورند.

پیش از این البته پیش بینی شده بود که این سیاست ها به زودی بازار خودرو را با چالش های جدی روبرو می سازد چراکه افزایش عوارض از یک سو و نرخ ارز از سوی دیگر باعث می شود تجار این افزایش را در هزینه های خود محاسبه کنند و در نهایت قیمت تمام شده بالا برود و به قول فرهاد فزونی عضو اتاق بازرگانی ایران در نهایت این مردم هستند که تاوان آن را خواهند پرداخت و باعث تورم می شود.

فرهاد فزونی به تاثیر زنجیره وار این تصمیم گیریها بر رشد قیمتها اشاره کرده و می گوید: به زودی در بخش های دیگر نیز اثر افزایش هزینه ها را خواهیم دید. لذا نهادهای نظارتی می بایست این زنجیره را در نظر بگیرند و از زیر بار نتایج  آن شانه خالی نکنند.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست سال جاری ۴۴ هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار به کشور وارد شده است. اما احتمالا این رقم در نیمه دوم سال کاهش یابد چراکه به حدی فشار قیمتی بالا است که بسیاری از خریداران فعلا از خرید صرفنظر کرده اند و منتظر تعادل بازار هستند.

کد خبر 23371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =