بازار ارز در انتظار سیاست های مکمل

کارشناسان معتقدند سیاست های فعلی تنها برای کوتاه مدت می توانند بازار ارز را تحت گنترل خود دراورند و در بلند مدت باید سیاست های کامل تری در پیش گرفته شود

روز گذشته پیرو سیاست های بانک مرکزی هر دلار آمریکا با افت 70 تومانی به نرخ 4620 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سقف 4910 تومانی سه‌شنبه 24 بهمن، اقدامات برای دستگیری دلالان ارزی و عرضه ارز با نرخ‌ صرافی بانک‌ها افت ۲۹۰ تومانی دلار در ۴ روز معاملاتی اخیر را رقم زد.

پس از ۵ کانال‌شکنی نرخ دلار در دی با ریسک‌های غیراقتصادی و ریسک خروج آمریکا از برجام، تشدید تقاضای سفته‌بازی روند صعودی دلار را در بهمن نیز ادامه‌دار کرد. با وجود مقاومت سطح ۴۸۰۰ تومانی، هفته گذشته مقاومت سطح مزبور با رشد تقاضای آربیتراژی شکسته شد. با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها شاهد حمایت جدی سطح ۴۶۰۰ تومانی در مقابل دلار بودیم. همچنان نزدیک شدن به پایان سال و تداوم ریسک برجام (با مهلت چهارماهه آمریکا) در کنار رشد تقاضای آربیتراژی احتمال بازگشت موج تقاضا را تقویت کرده است.

در این بین اما رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با انتقاد از روند صعودی افزایش قیمت ارز گفت: برای دلایل افزایش قیمت ارز می توان به موارد متعددی اشاره کرد که اگر در روزهای ابتدایی افزایش نرخ رشد قیمت ارز اقدامات مناسبی انجام می شد امروز شاهد تلاطم در بازار ارز نبودیم.

خجسته تصریح کرد: بنده 6 ماه پیش در مورد نرخ ارز به تیم اقتصادی دولت هشدار دادم اما با گذشت این زمان افزایش صعودی نرخ  و اعلام قبلی اینجانب از جلوگیری افزایش تصاعدی نرخ ارز  کما فی سابق تدبیر مطلوبی برای کنترل آن اندیشیده نشده است.

این نماینده مجلس افزود: برنامه سه گانه بانک مرکزی یک راه حل موقتی است که در بلند مدت عواقب خطرناکی برای اقتصاد ایران در پی خواهد داشت و منجر به رکورد تورمی می شود که به خودی خود یک پدیده بحران زاست.در این خصوص وزیر اقتصاد بزودی باید در صحن علنی به نمایندگان و ملت پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: افزایش صعودی قیمت ارز با عدم نظارت، قدرت خرید مردم را کاهش می دهد. متاسفانه تیم اقتصادی به دنبال این است که گرانی ها را از طریق افزایش قیمت ارز بر مردم تحمیل کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حفظ ارزش پول ملی یکی از وظایف دولت  است که اگر وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی در حفظ آن ورود پیدا نکنند خسارت سنگین و جبران نا پذیری به اقتصاد ایران وارد می شود.

نایب رییس کمیسیون شوراهای مجلس افزود:انتظار مردم از مسئولین برخورد مقتدرانه و اثرگذار در کاهش نرخ ارز است که با توجه به شرایط پیش آمده از ریس جمهور می خواهم برای یک بار  قاطعانه در قبال بالا رفتن شکننده قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی ورود کند و برای همیشه در تاریخ جمهوری اسلامی تعیین تکلیف کند.

لازم به ذکر است در خصوص سوال امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصادی و دارایی در جهت عدم ایجاد ثبات در بازار ارز و نوسانات غیر منطقی قیمت آن در کشور  مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم جهت توضیحات در صحن علنی حضور می یابد.

بازار ارز در انتظار برنامه بلند مدت

همچنین سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ارزیابی بسته بانک مرکزی در بازار پولی و مالی کوتاه مدت است و دولت باید برنامه بلندمدت خود را ارائه دهد.

محمدمهدی مفتح با اشاره به بسته بانک مرکزی در بازار پولی و مالی، اظهار داشت: بارها تاکید شده است که در مسائل اقتصادی باید برنامه های و اقدامات بلند مدت در نظر داشت اما در شرایط بحرانی نیازمند هم برنامه های کوتاه مدت و هم بلند مدت هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت در نظر دارد بسته اخیر را به مدت یکسال اجرایی کند بنابراین به نظر می رسد که این بسته مانند مسکنی است که التهاب بیمار را کاهش می دهد تا شرایط برای درمان اصلی فراهم شود.

وی با بیان اینکه باید منتظر برنامه بلند مدت و درمان اصلی دولت برای بازار ارز باشیم، گفت: کسانی که این برنامه را در نظر گرفته اند باید توضیح دهند که راه کارهای ارائه شده به چه دلایلی می تواند از التهاب بازار ارز بکاهد و به چه میزان می تواند باعث کاهش التهاب شود.

وی با تاکید براینکه باید برنامه بلند مدت بعدی برای کنترل بازار ارز ارائه شود، اظهار داشت: تعیین نرخ ارز بر اساس متغییرهای اقتصادی از جمله صادرات، واردات و تورم از وظایف بانک مرکزی است و باید دید که بعد از این مسکن کوتاه مدت دولت چه برنامه بلند مدتی را در نظر دارد.

مفتح در ادامه با اشاره به اختلاف گواهی سپرده ریالی با وام های بانکی، توضیح داد: از آنجایی که دولت متولی کنترل اقتصاد عمومی کشور است بنابراین می تواند برای مهار ارز و تاثیر آن بر قیمت اقلام دیگر و التهاب در بازارهای مختلف به بانک ها وام دهد تا نقدینگی را به سمت و سوی دیگر هدایت کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برنامه بانک مرکزی برای کنترل التهاب بازار ارز موقت و یکساله است و به نظر می رسد این برنامه با کار کارشناسی ارائه شده و دولت از آن دفاع می کند بنابراین باید به سوالاتی در این باره پاسخگو باشند.

کد خبر 23653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =