اجرای سیاست استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات ناممکن است

خوانساری : اجرای سیاست اخیر دولت در تاکید استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات باید گفت که این امر در عمل ناممکن است چرا که عمده صادرات ایران به کشورهای همجوار صورت می پذیرد و به دلیل مشکلات بانکی و تحریم ها، پول دریافتی به صورت ریال است به همین دلیل اجرای این سیاست غیر قابل اجرا است چرا که ارز خارجی وجود ندارد

خوانساری : اجرای سیاست اخیر دولت در تاکید استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات باید گفت در عمل ناممکن است چرا که عمده صادرات ایران به کشورهای همجوار صورت می پذیرد و به دلیل مشکلات بانکی و تحریم ها، پول دریافتی به صورت ریال است؛ به همین دلیل اجرای این سیاست غیر قابل اجرا است چرا که ارز خارجی وجود ندارد.

نرخ  ارز به عنوان یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصادی، تاثیر مستقیمی بر قیمت ها، صادرات، واردات، تخصیص منابع ، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رشد و توسعه اقتصادی دارد. بنابراین صعود نرخ اسمی و نه واقعی ارز می تواند در شرایط تورمی که قیمت های داخلی با سرعت بیشتری نسبت به قیمت های خارجی افزایش پیدا می کند، موجب انحراف در مدیریت نرخ ارز و ایجاد عدم تعادل دربخش داخلی و خارجی اقتصاد شود.

یک هفته پیش معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز کشور اعلام کرد که باید ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور باز گردد و در این زمینه  از بانک مرکزی خواست تا با تکمیل و بهره برداری سریعتر از سامانه "نیما" نظارت جدی بر منابع ارزی حاصل از صادرات و واردات اعمال شود.

وی با بیان اینکه  تخصیص مابه التفاوت قیمت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و نیز داروهای مورد نیاز در سریع ترین زمان لازم تامین خواهد شد تا کوچکترین خللی در تامین نیازهای کشور ایجاد نشود، مهمترین رمز موفقیت طرح سامان بخشی به نظام ارزی کشور را  اطلاع رسانی صحیح عنوان کرد و گفت که مردم مطمئن باشند دولت با همراهی آنها و بنگاه های اقتصادی به دنبال پایه ریزی نظام ارزی جدید به منظور تامین منافع ملی کشور است.

اما مسعود خوانساری رییس اتاق تهران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به تایید سیاست تک نرخی شدن ارز و تاثیر مثبت آن بر صادرات و واردات اظهار داشت: درخصوص سیاست جدید دولت در حوزه تخصیص ارز حاصل از صادرات در بخش واردات باید گفت که عمده صادرات ایران به کشورهای همجوار است و صادرکنندگان ایرانی به دلیل مشکلات بانکی و تحریم ها، پول خود را در ایران به صورت ریال دریافت می کنند، به همین خاطر اجرای سیاست اخیر دولت در تاکید استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات ، در عمل ناممکن است چرا که ارز خارجی وجود ندارد و عمده صادرکنندگان پول خود را به صورت ریال در داخل دریافت می کنند.

نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه در طول 4 دهه گذشته، ارز همواره مشکل‌ساز بوده است، گفت: در طول این سال‌ها، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به ارز به عنوان یک علت وجود داشته و نه معلول که از سال 90 به بعد با منفی شدن شاخص سرمایه گذاری، این مسئله به عنوان یک معضل روانی در جامعه شکل گرفت.

خوانساری جلوگیری از قیمت‌گذاری ارز صادراتی را خواسته اصلی بخش‌خصوصی دانست و تشریح کرد: این ارز می‌تواند ثبت شود اما به‌هیچ‌وجه نباید وارد چرخه قیمت‌گذاری شود. محدودیت واردات مسئله دیگری است که در جای خود باید موردتوجه قرار گیرد زیرا دولت حتی مناطق آزاد را مشمول این محدودیت‌ها خواهد کرد. از طرفی درآمدهای ارزی هم به دلیل محدودیت‌های احتمالی خرید نفت ایران توسط سایر کشورها، کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد تشکیل کمیته دایمی ارز در اتاق ایران به چه سرانجامی رسیده است، گفت: در این زمینه هنوز اقدامی صورت نپذیرفته اما از سوی اعضا پیشنهاد شد که کمیته دایمی در اتاق شکل بگیرد تا بتواند به صورت مستمر مسایل ارزی را دنبال کند.

نایب‌رییس اتاق ایران با بیان این نکته که صادرات نقش غیرقابل انکاری در رشد اقتصادی ایفا می کند و اثرات قابل توجهی بر بهره‌وری، اشتغال، رقابت‌پذیری و افزایش رفاه مصرف‌کنندگان دارد، یادآور شد: تعامل با اقتصادهای دنیا در بحث توسعه صادرات ضرورت بسیار دارد زیرا عملکرد جزیره ای در این زمینه به هیچ وجه پاسخگو نیست.

خوانساری در ادامه افزود: تسهیل رونق اقتصادی، تقویت حضور پایدار شرکت ها و تولید کنندگان  بخش خصوصی برای فروش تولیدات خود از جمله منافع بلند مدت صادرات است که بی شک بی رونقی در این بخش ضمن افت تولید داخلی موجب افزایش قیمت ها، عدم رعایت استانداردها و کاهش قدرت رقابت پذیری خواهد شد.

کد خبر 24180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =