تولیدکنندگان پتروشیمی برندگان جنگ تجاری

پلی‌ اتیلن و پروپان مایع جزو ۱۰۶ کالای هدفی هستند که چین تعرفه واردات آنها را از آمریکا افزایش می‌دهد و کشورهای خاورمیانه که غنی از انرژی و محصولات پتروشیمی هستند، بهترین جایگزین محسوب می‌شوند

تشدید درگیری‌های تجاری بین آمریکا و چین احتمالا این کشور آسیایی را وادار به تلافی می‌کند و چین تعرفه واردات محصولات پتروشیمی آمریکا را تا 25 درصد افزایش خواهد داد. این موضوع باعث می‌شود خریداران چینی به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تر باشند.

به گزارش سایت شرکت خدمات مالی India Infoline، پلی‌ اتیلن و پروپان مایع جزو 106 کالای هدفی هستند که چین تعرفه واردات آنها را از آمریکا افزایش می‌دهد و کشورهای خاورمیانه که غنی از انرژی و محصولات پتروشیمی هستند، بهترین جایگزین محسوب می‌شوند.

منطقه خاورمیانه در حال حاضر هم یکی از منابع اصلی تامین پلی اتیلن چین است و می‌تواند صادرات خود را در کنار کره جنوبی به این کشور افزایش دهد. پلی اتیلن پرکاربردترین ماده ساخت پلاستیک در دنیا است.

چین سالانه 7/12 میلیون تن از این محصول را وارد می‌کند که از این میزان آمریکا تنها 600 هزار تن را تامین می‌کند. اما اگر بحث افزایش تعرفه‌ها نبود، خرید پلی‌ اتیلن از آمریکا ظرف دو سال آینده پتانسیل سه برابر شدن را داشت.

همچنین چین سومین بازار صادرات پروپان آمریکا است و خرید این گاز در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. اگرچه افزایش تعرفه، به اندازه‌ای که انتظار می‌رود به آمریکا آسیب نمی‌زند، اما در مورد این محصول هم خاورمیانه بهترین گزینه است.

کارشناسان می‌گویند ایران به طور خاص از این اتفاق نفع می‌برد، چون می‌تواند گاز پروپان را پایین‌تر از قیمت‌های قراردادی منطقه به چین بفروشد. آنها معتقدند ایران گزینه جذابی خواهد بود و شرکت‌های چینی باید با روی آوردن به این کشور، منابع تامین محصولات پتروشیمی خود را متنوع‌سازی کنند.

 

کد خبر 24181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =