لزوم حفظ استقلال رای بانک ها در مسیر تطبیق

 تانیا یغمایی در همایش یکروزه تطبیق در بانکداری بین المللی؛ مفهوم و راهکارها، که دوم اردیبهشت ماه در بانک توسعه صادرات ایران برگزار شد؛ ضمن اشاره به  اهمیت موضوع تطبیق در ساختار فعالیت بانکی کشور بر ضرورت برگزاری مداوم  این دست همایش ها گفت: تصور کلی این است که موضوع تطبیق منحصرا به بخش بین الملل بانک ها مربوط می شود اما واقعیت این است که این موضوع به تمام بدنه نظام بانکی ارتباط دارد

یغمایی اذعان اشت: تطبیق به معنای ایجاد شفافیت در عملکرد بانکی است است و از آنجاییکه مشتریان بانک ها برای بهره مندی از خدمات ارزی ملزم به گشایش حساب ریالی هستند جدا کردن این دو بخش صحیح نیست؛ در واقع می بایست اصلاحات و فرایند تطبیق را از بخش ریالی آغاز و به حوزه ارزی رساند.

وی اظهار داشت: قطعا این اقدام در بخش ریالی مشکل خواهد بود اما این وظیفه و تکلیف ماست که موضوع تطبیق را در بدنه بانک ها جا بیاندازیم. 

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات به اهمیت هم افزایی و هم فکری بین بانک های کشور اشاره کرد و گفت: تلاش بانک توسعه صادرات این است که  همدلی و همکاری سایر بانک های کشور را جلب کرده تا بتوانند با استقلال رای و عملکرد قاطع خود بر اساس دستورالعمل های بانک مرکزی صورت هماهنگ و واحد در مسیر رسیدن به هدف غایی تطبیق گام بردارند. 

یغمایی با مخاطب قراردادن مدیران بانکی حاضر در همایش گفت: شما بعنوان تصمیم گیرنده اختیار تام و تمام دارید تا یک عملیات بانکی را متوقف و یا با تمهیداتی بانی ادامه آن شوید. انتظار می رود در این فرایند استقلال رای خود را حفظ کرده و محکم اقدام کنید.

 محمد حسن حاجیان رئیس اداره کل مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تطبیق بانک توسعه صادرات ایران در پایان این همایش ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده در این همایش گفت: هدف بانک توسعه صادرات ایران از برگزاری این همایش، ارائه یک پیشنهاد به شبکه بانکی در حوزه رعایت قوانین و مقررات حوزه  تطبیق است.

حاجیان افزود: پیشنهاد بانک توسعه صادرات این است که بانکها به جای انتظار برای اجرایی شدن بخشنامه های نهادهای متولی از جمله بانک مرکزی در حوزه تطبیق، با برگزاری جلسات مشترک و همکاری، به فصل مشترکی از توصیه های کاربردی دست پیدا کرده و نتیجه حاصل را بصورت هماهنگ به کار ببندند.

وی این پیشنهاد را مشابه عملکرد کمیته هایی چون« کمیته بال» ارزیابی کرد و افزود: کمیته بال نیز مجموعه رهنمودهایی تحت عنوان بال ۱، بال ۲، و بال ۳ تجمیع و به کشورهای دنیا پیشنهاد می دهد  تا برای ارتقا شفافیت و کیفیت عملکرد خود، این پیشنهادات را عملی سازند.

حاجیان  گفت: این پیشنهاد  مطابق با چارچوب ها و مقررات بین المللی طراحی شده  و هدف  از طرح آن ایجاد چابکی و ارتقا سرعت عمل در نظام بانکی در حوزه تطبیق است؛ به عقیده ما  با این هم افزایی و همکاری نیازی به الزام از سوی بانک مرکزی و رعایت دستورالعمل ها وجود نخواهد داشت.

رئیس اداره کل مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تطبیق بانک توسعه صادرات، تاثیر مثبت تطبیق بر رتبه بندی موسسات مالی و بانک ها را تایید کرد و گفت: در موضوع رتبه بندی شاخص های متعددی در نظر گرفته می شود که موضوع تطبیق و مبارزه با پولشویی نیز یکی از این پارامترهاست و قطعا بر رتبه نهایی نهادهای مالی موثر واقع می شود.

کد خبر 24184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =