شرایط ویژه تجاری ایران با چین

عسگر اولادی: چینی ها در قبال بخشی از پول نفتی که از ایران خریداری می کنند کالا در اختیار ما قرار می دهند و لذا تغییر رویه در تجارت با این کشور از طریق دستورالعمل های جدید ممکن است مورد توافق آنها قرار نگیرد

رییس اتاق ایران و چین با انتقاد از مغایرت هایی که بین دستورالعمل معاون اول رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی در خصوص تبادلات ارزی بین ایران با کشورهای چین، کره جنوبی، ترکیه و هند وجود دارد گفت لازم است ابتدا هماهنگی های لازم صورت بگیرد تا باعث سردرگمی مردم و صادرکنندگان نشود چراکه این شرایط ممکن است باعث تقویت قاچاق شود . به گفته اسدالله عسگراولادی در شرایط کنونی و برای تقویت تولید داخلی لازم است تا از واردات کالای قاچاق جلوگیری کنیم تا مردم به سمت استفاده از کالای تولید داخل حرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز چندی پیش اسحاق جهانگیری با ابلاغ بخشنامه ای انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد و به این ترتیب واردکنندگان موظف شدند واردات از این چهار کشور را تنها از طریق بانک ها و با استفاده از ابزارهای گشایش اعتبار اسنادی، برات اسنادی و حواله انجام دهند.

کارشناسان این تصمیم دولت را بسیار برای اقتصاد کشور به خصوص برای بازار ارز مفید دانستند و اعلام کردند دو اثر مهم از این طریق ایجاد خواهد شد نخست آن که شفافیت های ارزی برای اقتصاد ایجاد خواهد شد و دوم این که فشار ناشی از این چهار بازار که تقریبا نیمی از ارز مورد نیاز برای واردات را می بلعند از بازار خارج می شود و به سیستم بانکی منتقل خواهد شد. از طرفی منابع ارزی به صورت هدفمند و از طریق مراکز امن به بخش تجارت منتقل خواهد شد که این امر نوسانات ارزی را در کشور نیز کنترل خواهد کرد.

با این حال به نظر می رسد دستورالعملی که بانک مرکزی ابلاغ کرده مورد بروات اسنادی را حذف کرده است و این در حالی است که در سال های اخیر این روش یکی از روش های مهم انتقال ارز بوده است که مورد توجه تجار ایرانی بوده و لذا باید در این مورد روش جایگزینی اندیشیده شود و یا این ایراد برطرف گردد.

در این بین آنطور که رییس اتاق مشترک ایران و چین می گوید چینی ها در قبال بخشی از پول نفتی که از ایران خریداری می کنند کالا در اختیار ایران قرار می دهند و لذا تغییر رویه در تجارت با این کشور از طریق دستورالعمل های جدید ممکن است مورد توافق آنها قرار نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ابلاغیه بانک مرکزی مانع تجارت نمی شود ولی ممکن است خیلی از فروشنده های چینی شرایط را نپذیرند، تصریح کرد: ممکن است صادرکنندگان چینی بگویند اگر با این شرایط می خواهید من نیز پولم را می خواهم، پس باید تضمین بدهید، اعتبار اسنادی باز کنید تا من کالایم را منتقل کنم که در این مورد این حق را دارد. در مورد هند و کره نیز همین طور است. اگر به ما اعتماد کنند، با این شرایط عمل می کنند وگرنه پولشان را می خواهند.

عسگر اولادی خاطرنشان شد: اعتبار اسنادی بهترین راه است که از هر محلی که دولت تعیین می کند اعتبار اسنادی راه بیاندازیم تا کالا را بفرستند و پولشان را بگیرند.

وی متذکر شد: متاسفانه با این سیاستگذاری دولت، قاچاق راه می افتد ولی اگر بتوانیم همزمان جلوی قاچاق را بگیریم، واردات کالا به کشور سخت می شود و مردم مجبور می شوند کالای داخلی را مصرف کنند. وگرنه اگر جلوی قاچاق را نگیریم نمی توانیم مردم را مجبور کنیم تا کالا با کیفیت پایین بخرند.

ریاست اتاق ایران و چین دو نرخی شدن ارز را پیش بینی کرد و گفت: قبل از هر کاری باید آرامش داشته باشیم. ظرف ۱۰ روز اخیر بخاطر تلاطم ارزی، اعلام نرخ ارز به مبلغ ۴۲۰۰ تومان از نظر دولت، عدد مطلوبی است ولی چون نمی تواند تزریق لازم را برای مسافر یا دانشجو و یا بیمار بکند، مسلما دو نرخ می شود.

کد خبر 24196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =