تناقض های صنعت خودرو در ایران

اجزای مختلف در صنعت خودرو با هم در تناقضند. از یک طرف از این صنعت بیشترین حمایت صورت می گیرد و از طرفی بیشترین خسارات را این صنعت به همراه داشته است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس با اشاره به چالش هایی که در بازار خودروی داخل وجود دارد عدم توازن در بازار تولید داخلی و واردات را مورد تأکید قرار داد و خواستار تعادل در زمینه قیمت ها و تعرفه های خودروهای وارداتی شد تا به این طریق بتوان مانع از سودجویی واسطه گرها شد.

به گزارش اگزیم نیوز بهرام پارسایی در گفتگو با خانه ملت در ادامه با تأکید بر این که باید حمایت از تولید و کالای ایرانی با حفظ شان و کرامت انسانی باشد از اشکالاتی که در استانداردهای تولید خودرو در کشور وجود داد انتقاد کرد و آلودگی و عدم ایمنی را از جمله این اشکالات برشمرد.

این نماینده مجلس در ادامه به صنایعی مانند گردشگری، کشاورزی، فرش‌‌بافی و فرآوری محصولات نفتی اشاره کرد که به منظور توسعه سیاست جلوگیری از خام فروشی باید بر روی آنها کار کنیم زیرا این موارد اشتغال‌زا و ارز آور هستند و تهدیدی برای جان ملت هم نیستند.

پارسایی در ادامه با اشاره به این که ترکیه 2 میلیون خودرو بیشتر از ما دارد اما مصرف سوخت این کشور 8 میلیون لیتر در روز است؛ درحالی که کشور ما 81 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تناقضی که بین تولید خودروی ملی و دریافت ارز مبادله ای توسط خودروسازان وجود دارد گفت: اعلام می‌شود خودرو کالای داخلی است، اگر این محصول داخلی محسوب می‌شود تولیدکنندگان به چه دلیلی ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند؟ خودروسازان ارز مبادله‌ای را برای واردات دریافت می‌کنند، بخشی از قطعات خودروها وارد می‌شود و بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم بخشی زیادی از قطعات مورد نیاز صنعت خودرو به نام تولید داخل قاچاق و در داخل کشور بسته‌بندی می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر کشور خود را با کشور ترکیه مقایسه کنیم که جمعیت یکسانی دارند و ترکیه 2 میلیون خودرو بیشتر از ما دارد متوجه می‌شویم که مصرف سوخت این کشور 8 میلیون لیتر است درحالی که کشور ما 81 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند، اضافه کرد: دولت ماهیانه 60 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت، یارانه ارز مبادله‌ای، سالانه 8 هزار میلیارد تومان دیه تصادفات را پرداخت می‌کند که با یک پنجم این مبلغ می‌توان حقوق کلیه کارکنان صنعت خودرو را پرداخت کرد.

پارسایی با تاکید بر اینکه منطق و قانون ایجاب می‌کند از این سمت و رویه غلط که تاکنون داشته‌ایم خارج شویم، عنوان کرد: کشور کره‌جنوبی دو سال بعد از ما وارد صنعت خودرو شد اما درحال حاضر بخش زیادی از بازار جهانی را در اختیار دارد اما صنعت خودروسازی ما نتوانسته رضایت مصرف کنندگان داخلی را جذب کند.

نماینده مردم شیراز با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو به کشور ژاپن صفر است، ادامه داد: با وجود تعرفه صفر واردات خودرو به این کشور صنعت خودروسازی آن بازار دنیا را تسخیر کرده است، می‌خواهیم با زور تعرفه واردات زیاد انحصاری را برای خودروسازان داخلی ایجاد کنیم تا تولیدات خود را به مردم بفروشند.

وی گفت: هدف از طرح ساماندهی بازار خودرو شکستن انحصار و کمک به ایجاد فضای رقابت برای صنعت تولید خودرو، افزایش قدرت رقابت پذیری، افزایش کیفیت محصولات، کاهش مصرف سوخت و یا حداقل  کاهش قیمت محصولات است تا مردم چند برابر هزینه پرداخت نکنند.

کد خبر 24198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =