خروج آمریکا از برجام تاثیری بر قراردادهای خارجی ندارد

عسگراولادي گفت: خروج آمریکا از برجام هیچ تاثیری بر قراردادهای خارجی ندارد، چراکه طرف قرارداد ما این کشور نیست. از سوی دیگر آمریکا تاکنون هم در برجام حرکت مثبتی انجام نداده است که ماندنش نفعی برای ما داشته باشد

 شب گذشته رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که رسما از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های علیه ایران را از سر می‌گیرد که در این زمینه اسدالله عسگراولادی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفت: قراردادهای بین‌المللی و خارجی هیچ کدامشان به آمریکا ارتباطی ندارد، چراکه طرف قرارداد ما این کشور نیست؛ بنابراین اروپایی‌ها اگر همچنان که تا امروز گفته‌اند، در برجام باقی بمانند، مشکلی به وجود نمی‌آید و فقط رئیس جمهور آمریکاست که مانند یک دیوانه  حرف‌های بیهوده می‌زند.

وی افزود: از نظر بانک‌هایی که با آنها در ارتباط هستیم هم اگر اروپایی‌ها و دیگر کشورهای طرف مذاکره بخواهند، می‌توانند راه‌هایی برای ارتباط با ایران پیدا کنند. به عنوان مثال سه - چهار بانک‌ در چین وجود دارد که با توجه به اینکه هیچ ارتباطی با بانک‌های آمریکایی ندارند، به راحتی با ما همکاری می‌کنند و اگر طرفین قرارداد با ایران از اتحادیه اروپا و دیگر کشورها بخواهند در برجام بمانند، آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ آسیبی به ما وارد کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه امروز وقت اتحاد و همبستگی است تا بتوانیم از بحرانی که این رئیس جمهور دیوانه برای کشور ما می‌خواهد به وجود بیاورد، عبور کنیم، ادامه داد: به عنوان مثال توتال به عنوان یکی از طرفین قرارداد با ایران می‌تواند ارتباطاتش را با ما ادامه دهد و هیچ اتفاقی برای او نمی‌افتد، چراکه اساسا به آمریکا ربطی ندارد و از سوی دیگر نیز کشورها از قراردادهای نفتی به هیچ وجه بیرون نمی‌آیند، چراکه به نفع آنهاست و دارند نفت و فرآورده‌های نفتی را با قیمت مناسب از ایران خریداری می‌کنند.

عسگراولادی گفت: اروپایی‌ها تاکنون اعلام کرده‌اند که در برجام خواهند ماند و از ایران نیز خواسته‌اند که در برجام بماند. می‌توانیم با ادامه مذاکرات و گرفتن امتیازات و تضامینی با اروپایی‌ها در این توافق بین‌المللی باقی بمانیم و آمریکا نیز هیچ کاری نمی‌تواند بکند، چراکه او همواره ۴۰ سال است که با ما سر جنگ دارد و تحریم‌های مختلفی علیه مردم ایران اعمال کرده است. البته اروپایی‌ها و حتی کشورهایی مانند انگلستان که روابط بسیار تنگاتنگی با آمریکا دارند، بارها تاکید کرده‌اند که در برجام می‌مانند و خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی در پایبندی آنها تاثیری نخواهد گذاشت.

وی همچنین در خصوص برخی اظهارنظرهای کنونی در داخل کشور درباره ضرورت خروج ایران از برجام تصریح کرد: به هیچ وجه این حرف درستی نیست که بگوییم ما خودمان رأسا از برجام خارج می‌شویم، چراکه در آن زمان این ما هستیم که متضرر می‌شویم و باید در شرایط کنونی با اروپایی‌ها وارد مذاکرات، توافقات و روابط تنگاتنگ شویم.

 

منبع: ايسنا

کد خبر 24387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =