منافع ۱۰۰ برابری اروپا در بازار ایران

آنطور که سی ان ان مانی اعلام کرده اروپا ۱۰۰ برابر بیش از آمریکا (در حدود ۱۳ میلیارد دلار) روابط اقتصادی را در سال ۲۰۱۷ با ایران انجام داده و این مسأله نشان می دهد آمریکا نباید برای شرکت های اروپایی تصمیم گیری کند

به رغم خروج دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده به نظر می رسد اروپا رفتار متفاوتی را در پیش گرفته به طوریکه به تحلیل رسانه های جهانی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان قصد ندارند از منافع اقتصادی در ایران چشم پوشی کنند و ایران را ترک کنند.

با این حال برخی نگاه ها نیز معتقد است شرکت های اروپایی ممکن است رفتاری متفاوت از دولت هایشان نشان بدهند و تحت الشعاع تحریم های جدید آمریکا قرار بگیرند چراکه آنطور که ترامپ اعلام کرده در 3 تا 6 ماه آینده تحریم های جدی را برای اقتصاد ایران در نظر خواهد گرفت.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز سی ان ان مانی روز گذشته در گزارشی با اشاره به وعده سه کشور اروپایی مبنی بر تداوم ارتباط با ایران اعلام کردند که در زمینه تجارت با تهران حتما با دولت آمریکا رایزنی خواهند کرد. این گزارش با اشاره به موانعی که ترامپ حتما در مسیر ارتباط ایران با کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد معتقد است شرکت های آمریکایی قطعا روابط خود را با تهران قطع خواهند کرد.

اما اگر تحریم های ثانویه در نظر گرفته شود شرکت های اروپایی از جمله ایرباس، فولکس واگن، توتال و ... در معرض تصمیم گیری درباره ادامه همکاری با ایران قرار خواهند گرفت. تا این لحظه البته شرکت های اروپایی بر تداوم همکاری با تهران تأکید دارند و قرار است طی هفته جاری هیأتی از اروپا راهی ایران شوند که به نظر می رسد عزم این کشورها برای حضور در ایران تا این لحظه جدی است.

جودیت لی، وکیل تجارت بین المللی در گیبسون دان در واشنگتن معتقد است: ایالات متحده یک غول بزرگ در سطح جهانی است و تلاش خواهد کرد نه تنها شرکت های آمریکایی را کنترل کند، بلکه کنترل شرکت های دیگر کشورها را نیز در دست بگیرد. به گفته وی شرکت هایی که تحریم ها را نقض کنند ممکن است از سیستم مالی ایالات متحده برکنار شوند که این مسایل ممکن است تهدیدهایی را به همراه داشته باشد.

به گفته وی شرکت های اروپایی در صورت ادامه همکاری با ایران ممکن است تحت تحریم های ایالات متحده قرار بگیرند. با این حال اروپا هنوز هیچگونه تصمیمی برای خروج از برجام ندارد و حتی برعکس تمایل به حضور خود را بارها اعلام کرده است. با این همه شرکت فولکس واگن که سال گذشته از سرگیری همکاری ها با ایران را اعلام کرده بود گفته است که مسایل و تحولات سیاسی و اقتصادی را رصد خواهد کرد.

ایرباس نیز که قرار است 100 فروند هواپیمای مسافری و باری را در اختیار ایران قرار دهد اعلام کرده در حال بررسی و ارزیابی این تصمیم است. در مقابل بسیاری از شرکت ها از سرمایه گذاری هایی که از سال 2015 تاکنون در ایران انجام داده اند ابراز نگرانی کرده و می گویند این تصمیم ترامپ موقعیت ما را به خطر می اندازد.

به گفته آنها ایران در توافقی که با غرب داشته به تعهدات خود عمل کرده و تصمیم یکطرفه ترامپ تنها شرکت های معتبر را که در ایران سرمایه گذاری کرده اند از پا در می آورد. آنطور که سی ان ان مانی اعلام کرده اروپا 100 برابر بیش از آمریکا (در حدود 13 میلیارد دلار) روابط اقتصادی را در سال 2017 با ایران انجام داده و این مسأله نشان می دهد آمریکا نباید برای شرکت های اروپایی تصمیم گیری کند.

توتال فرانسه سال گذشته یکی از مهمترین تعهدات خود را به ایران امضا کرد؛ زمانی که معاهده 2 میلیارد دلاری برای توسعه میدان نفتی پارس جنوبی را امضا کرد. با تمام این اوصاف اروپا همچنان معتقد است باید برجام حفظ شود اما این موضوع بستگی به توان دولت های اروپایی برای متقاعد کردن سرمایه گذاران برای حضور در ایران دارد. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، در این رابطه می گوید: ما با احزاب دیگر همکاری خواهیم کرد تا اطمینان حاصل شود که ایران همچنان برنامه هسته ای خود را محدود می کند.

کد خبر 24410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =