دو گزینه اروپا برای تصمیم گیری درباره برجام

از بعد اقتصادی ممکن است مشکلاتی برای اروپایی ها ایجاد شود اما از بعد سیاسی و استراتژیک با آمریکا همراهی نخواهند کرد

با خروج آمریکا از برجام حالا نوبت کشورهای اروپایی است تا تصمیم خود را درباره تداوم همکاری ها با ایران بگیرند. Theconversation یک سایت تحلیلی و خبری در آمریکا معتقد است این تصمیم ترامپ نمی تواند تأثیر چشمگیری بر اقتصاد ایران بر جای بگذارد.

کارشناسان این سایت تحلیلی معتقدند ترامپ در حال حاضر در حال قمار کردن بر سر ایران با کارت اروپا است و این موضوع از دو جنبه برای اروپایی ها قابل تفسیر است. نخست آن که اروپا از بعد اقتصادی نمی تواند با آمریکا مقابله کند چراکه اقتصاد این منطقه به اقتصاد آمریکا گره خورده به طوریکه سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه به ترتیب پنجمین، هفتمین و هشتمین شریک بزرگ تجاری با آمریکا محسوب می شوند و این مسأله باعث احتیاط کشورهای اروپایی در رفتار با ایران می شود.

با این حال اظهارنظرهای جدی رهبران این سه کشور در روزهای اخیر نشان داده است که این کشورها قصد خروج از برجام را ندارند. موضوع دوم نگاه سیاسی و استراتژیک به ارتباط ایران، اروپا و آمریکا است. به عقیده theconversation اروپا قصد ندارد وارد یک جنگ جدید در خاورمیانه شود و به همین دلیل از همکاری و کرنش در برابر آمریکا حذر خواهد کرد.

این در حالی است که پتانسیل های تنش در منطقه خاورمیانه بالا رفته و رهبران اروپایی از مشارکت در آن سر باز می زنند. به این ترتیب علیرغم فشارهای اقتصادی که آمریکا می تواند برای اروپا درست کند اما به دلایل سیاسی و امنیتی اختلاف بین این دو منطقه جدی خواهد بود و همین موضوع اروپا را در مسیر ثابت قدم نگه می دارد.

این گزارش در بخش دیگری اما به موضوع دلار و اثرات ناشی از تحریم آمریکا بر روی این ارز مهم پرداخته و می گوید اگر قرار است ایران، اروپا، چین و روسیه به رغم تهدیدهای آمریکا به روابط خود با ایران ادامه دهند باید یک ارز دیگر را جایگزین دلار کنند تا در مورد روابط بانکی و نقل و انتقال ارز به مشکل بر نخورند.

این به این دلیل است که ایران در دوره جدید نیز همچنان نفت خود را به بازارهای جهانی ارسال خواهد کرد ولی باید با یک ارز دیگر که قابلیت نقل و انتقال آسانی دارد جایگزین شود تا ایران بتواند به پول نفت خود دسترسی پیدا کند. این اقدام علاوه بر حوزه نفت برای شرکت های خودروسازی، پتروشیمی و ... نیز مفید و موثر خواهد بود.

با این حال ممکن است بخش خصوصی فعلا از ورود به ایران اجتناب کند چراکه فعلا سطح ریسک در کشور ما بالا رفته اما با این حال شرکت هایی که قبلا به ایران وارد شده اند مجبور به ترک کشور نیستند. گزارش theconversation یک بخش بدبینانه هم دارد و آن اینکه اگر اروپا نتواند راهی برای جلوگیری از تحریم های ثانویه ایالات متحده پیدا کند، همه چیز به وضعیت بین سالهای 2010 تا 15 بازمی گردد.

کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی موجب کاهش ارزش بیشتر ریال ایران خواهد شد که اکنون تقریبا سه برابر در برابر دلار ارزش خود را از دست داده است. در سطح اقتصادی گسترده تر، تورم بیشتر و رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت. این مسایل برای شرکت های ایرانی هزینه های عملیاتی را افزایش می دهد، به خصوص آنهایی که به بازارهای خارجی برای ورود یا صادرات خود وابسته هستند.

در این شرایط در محیط تحریم ها، مداخله دولت در اقتصاد افزایش می یابد که می تواند منجر به کنترل قیمت ها شود. کنترل دولت همراه با انسداد مسیرهای رسمی معاملات مالی باعث ایجاد انگیزه برای قاچاق و بازار سیاه می شود. در دراز مدت نیز اقتصاد ایران تحت تحریم ها بیشتر به دولت و بخش عمومی متکی خواهد شد. تحریمها موجب تضعیف بخش خصوصی و شرکت های کوچک و متوسط ​​می شود که نمی توانند هزینه های بالا را تحمل کنند.

کد خبر 24412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =