اثرپذیری پایین اقتصاد ایران در تحریم های جدید

مناقبی : زیرساخت های اقتصادی کشور در شرایط کنونی می تواند تحریم های آمریکا را تحمل کند چراکه اولا اروپا در این مسیر با واشنگتن همراه نیست و به علاوه ایران کریدورهای جدیدی را برای تجارت تعریف کرده است

تحریم‌ها، یک فشار خارجی بر اقتصاد ایران محسوب می شوند که می توانند تجارت بین المللی را برای ایران دشوار کنند  اما در این بین با خروج دولت امریکا از برجام، عوامل تاثیرگذار داخلی و خارجی نسبت به تحریم های سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ نتایج متفاوت تری خواهند داشت زیرا متغیرهای اقتصادی نشان می دهد که کاهش تورم از 35 درصد به 15 درصد طی این سال ها، می تواند گویای این واقعیت باشد که اقتصاد ایران با وجود تمام موانع بین المللی در مسیر رشد و بالندگی قرار گرفته است.

صاحب نظران معتقدند که ناکامی در اجرای کامل برجام، نوعی فشار بر ایران وارد کرد اما دولت با دانش عمیق‌تر درباره چگونگی مدیریت این چالش ها به سوی سایر شرکای تجاری خواهد رفت و مسیر عبور از این بحران را نیز پیدا خواهد کرد. در این بین برخی معتقدند که فقط اتحادیه اروپا نیست که به بازار ایران چشم دوخته است ایران فعال‌سازی سایر کریدور‌های تجارت، بویژه با هند، را آغاز کرده که این امر می تواند حتی در صورتی که دیگر طرف های برجام نیز از ادامه آن منصرف شوند و تجارت با اروپا فروبپاشد، ایران از تجارت با آسیا سود واقعی را کسب کند. هند و چین در این زمینه می توانند تاثیرگذار باشند زیرا بلندپروازی‌های چین برای ایران بسیار بزرگ‌تر از آن است که توسط تحریم‌های آمریکا متوقف شود.

علیرضا مناقبی رییس مجمع عالی واردات در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص عهدشکنی دولت امریکا و خروج از برجام، وضعیت مبادلات تجاری و واردات کشور را امری تجربه شده عنوان کرد و اظهارداشت: اعمال این شرایط نمی تواند بحران حادی را به وجود آورد. اقتصاد ایران پیش از ایران در برهه هایی مسیر سخت تر از امروز را گذرانده بعد از برجام نیز طرف های مقابل به تعهدات خود پایبند نبودند و گشایش های اقتصادی آنچنان که انتظار می رفت اجرایی نشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بنا بر گزارش های بین المللی و داخلی ایران در بحث برجام به تمام تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: ما در جریان برجام با امریکا به صورت مستقیم بر سر میز مذاکره ننشسته ایم بلکه این توافق بر سر میزی انجام شد که اتحادیه اروپا و دیگر کشورها هم حضور داشتند. بنابراین خروج دولت امریکا نمی تواند ناقض کل برجام باشد مگر اینکه دیگر طرف های برجام نیز دنباله رو سیاست های امریکا شوند.

مناقبی با اشاره به این نکته که اقتصاد همیشه راه خودش را خواهد رفت و ممکن است در تداخل با سیاست برایش مشکلاتی ایجاد شود، عنوان کرد: اقتصاد به مثابه موجود زنده ای است که در هر شرایطی مسیر رشد و حیات خود را پیدا می کند. اگر در مواردی با مداخلات سیاسی مواجه شود هزینه بیشتری را ایجاد می کند اما همچنان پویا است. تنها مشکل این است که مردم مجبور می شوند گران تر بخرند و این یک واقعیت است ولی این هم همیشگی نخواهد بود.

رییس مجمع عالی واردات معتقد است اقتصاد خودش راهکاری پیدا می کند تا از موانع ایجاد شده بین المللی عبور کند در این زمینه می توان گفت که پیش از برجام هم که اتحادیه اروپا و سازمان ملل در مقابل ایران ایستاده بود، مراودات تجاری ایران با کشورهای اروپایی انجام می شد اما با هزینه بیشتر. خروج دولت امریکا از برجام دلیل نمی شود که کشور از حیض انتفاع خارج شود.

مناقبی هم صدایی مردم، اهالی سیاست و اقتصاد را رمز عبور از این جنگ روانی دانست و افزود: امروز روزی که آحاد مردم برای حفظ ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید در کنار یکدیگر هم صدا باشند ولو اینکه به مذاق برخی خوش نیاید. امروز نباید اهالی سیاست و اقتصاد برای تسویه حساب گذشته، اشتباهات یکدیگر را به رخ بکشند. امروز نوعی جنگ روانی مطرح است ولی دفاع از حریم اقتصادی و سیاسی کشور ماننده گذشته است و همه باید در حدود اختیارات خود یک صدا حرف بزنند.

رییس مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه اگر مسیر واردات شفاف باشد ات به هیچ عنوان مانع تولید داخل نخواهد شد و مگر کشوری وجود دارد که واردات نداشته باشد، افزود: زمانی که در کشور به دلایل متعدد عرضه و تقاضا همخوانی ندارد ناچار ‌باید سراغ کشورهایی که این محصولات یا نوآوری ها را دارند، رفت و به فراخور حال به اندازه‌ای که مورد نیاز است، از بیرون مرزها تامین کرد. اما اگر تولید جوابگوی ظرفیت کشور باشد و از طرف دیگر بازار هم از تولید داخل اشباع شده باشد دیگر واردات جایی نخواهد داشت؛ چرا که بازاری وجود ندارد تا بتواند اقلام وارداتی را در خود جای دهد.

به گفته وی در واقع واردات به نوبه خود مشکل‌زا نیست و از طرفی هم موجب اشتغال و رفع نیاز جامعه می‌شود اما در این میان مساله مدیریت واردات است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. در برخی قسمت‌ها واردات نیاز است، صورت بگیرد و در برخی قسمت‌ها خیر؛ بدین‌ترتیب با مدیریت واردات می‌توان از ورود بی رویه کالاهای سرمایه ای جلوگیری کرد.

رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه ارایه آمار واردات به صورت کلی با ابهاماتی همراه است، گفت: وقتی این آمارها ارایه می شود، بیشتر مردم فکر می کنند کالاهای مصرفی و محصول نهایی بیشتر شده است.  در واقع رشد 23 درصدی واردات و کاهش تراز تجارت خارجی غیر نفتی بیانگر این مسئله است که تجارت و اقتصاد خوبی در کشور جریان دارد که هم شامل واردات خوب و صادرات خوب می شود.

مناقبی درخصوص واردات خوب عنوان کرد: وارداتی که در خدمت تولید در هر رسته باشد و نیاز مصرف کننده را به بهترین نوع ممکن برطرف کند واردات خوب تلقی می شود زیرا در جامعه همیشه نیاز وجود دارد و واردات کالا بر اساس نیاز صورت می گیرد. اگر واردات درست یعنی کالای با کیفیت صورت بگیرد، مردم نیز استقبال خواهند کرد.
زیرا هیچ وارد کننده قانونی بدون نیاز جامعه وارد کار واردات نخواهد شد چون برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
مناقبی در ادامه درباره ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی نیز تصریح کرد: ورود این کالاها نیز حتی اگر به صورت غیر قانونی باشد بر اساس یک نیاز است زیرا وقتی کالایی در داخل نیاز به آن احساس نشود، وارد کننده اقدام به وارد کردن آن کالا نمی کند زیرا سرمایه اش به خطر می افتد.

 

 

کد خبر 24458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =