همکاری اروپا با ایران بی توجه به تهدیدهای ترامپ

خروج ترامپ از برجام کشورهای اروپایی را به تکاپو برای حفظ دستاوردهای این قرارداد مهم بین المللی واداشته و پیغام هایی که این روزها از سمت سران اروپایی شنیده می شود نشان می دهد کشورهای اروپایی دغدغه خروج از ایران را به طور جدی دنبال می کنند

خروج ترامپ از برجام کشورهای اروپایی را به تکاپو برای حفظ دستاوردهای این قرارداد مهم بین المللی واداشته و پیغام هایی که این روزها از سمت سران اروپایی شنیده می شود نشان می دهد کشورهای اروپایی دغدغه خروج از ایران را به طور جدی دنبال می کنند. در این بین ایران معتقد است اروپا باید تضمین های جدی بدهد که از برجام خارج نمی شود.

دیدار ظریف با کشورهای اروپایی نیز آنطور که از خبرها برمی آید مثبت و امیدوار کننده بوده و تمام این موضوعات نشان می دهد که تداوم همکاری ها با اروپا و کاهش قابل توجه اثرات ناشی از خروج آمریکا دور از ذهن نیست. AFP در گزارشی امروز به بررسی مسیری پرداخته که ایران و اروپا در اینده نزدیک در پیش خواهند گرفت.

این گزارش می نویسد تهران آمادگی دارد تا غنی سازی اورانیوم صنعتی را در مقیاس بدون محدودیت از سر بگیرد؛ مگر اینکه اروپا بتواند تضمین های جامعی را ارائه دهد که می تواند منافع اقتصادی تهران را در توافق هسته ای حفظ کند.

در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، فدریکا موگرینی، رئیس جمهور سابق اتحادیه اروپا و رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان که سه امضا کننده اروپایی برای عقد قرارداد برجام هستند در دیدار کردند.

موگرینی در این رابطه با اشاره به این که کارشناسان اتحادیه اروپا قصد دارند در هفته های آینده بر روی نه موضوع کلیدی پیشنهادات خاصی را ارائه کنند گفت: از جمله این موضوعات این که ایران می تواند محصولات نفت و گاز خود را به فروش برساند و به مراکز مالی بین المللی دسترسی پیدا کند.

در این رابطه ظریف پس از مذاکرات به خبرنگاران گفت: من معتقدم که این یک شروع خوبی است و تهران انتظار دارد پیشرفت در جهت تضمین هایی که می خواهد را ظرف چند هفته آینده درعمل مشاهده کند.

موگرینی در عین حال چالش های بزرگی را در یافتن راه حلی برای خنثی سازی تحریم های ایالات متحده علیه تجارت ایران که در سراسر جهان اعمال می شود را تأیید کرد و گفت: ما می دانیم این یک کار دشوار است، اما ما این کار را انجام می دهیم و ما شروع به کار کرده ایم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

موگرینی گفت کارشناسان اتحادیه اروپا در حال حاضر اقداماتی را برای تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز کرده اند؛ از جمله برای حفظ روابط اقتصادی با ایران، ادامه توانایی ایران در فروش محصولات نفتی و گازی و محافظت از شرکت های اتحادیه اروپا در زمینه تجارت با ایران. اروپا همچنین به دنبال چگونگی توسعه وسایل نقلیه مخصوص برای انجام تجارت با ایران است.

در این بین رئیس شورای اروپا، تا زمانی که ایران به مقررات بین المللی احترام می گذارد اتحادیه اروپا نیز به آن احترام خواهد گذاشت و برای حفظ آن تلاش خواهد کرد.

AFP در ادامه با اشاره به این که صادرات آلمان به ایران در سال 2017 نزدیک به 3 میلیارد یورو بوده، در حالیکه صادرات فرانسه از 562 میلیون یورو در سال 2015 به 1.5 میلیارد دلار در سال 2017 افزایش یافته و شرکت عظیم Total  به تنهایی مبلغی معادل 5 میلیارد دلار در میدان گازی پارس جنوبی سرمایه گذاری کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود بر تعهد دوجانبه بر تداوم برجام تأکید کردند.

آمریکا رفتار ایران را در قرارداد هسته ای زیر سوال می برد این در حالی است که اروپا می گوید ایران به خوبی به تعهدات خود عمل کرده و نیازی به یک گفتگوی جدید وجود ندارد.

موگرینی در این رابطه روز سه شنبه گفت: ما درباره تکمیل و اصلاحات در مورد توافقنامه صحبت نمی کنیم، بلکه درباره اقدامات مشخص برای حفظ این معامله صحبت می کنیم.

کد خبر 24468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =