مدیریت بازار ارز با نگاه به تورم

در سال های ۸۰ تا ۸۹ مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی در نرخ ارز اعمال کردیم که این امر به دلیل ضعف دلار و تقویت یورو محسوس نبود و توانستیم با این فرمول ۹ سال به صورت موفق در این مسیر گام برداریم

بازار ارز به مرحله متعادلی رسیده ولی اتلاف قیمت بین بازار آزاد و ارز 4 هزار و 200 تومانی بالا است. با این حال به عقیده کارشناسان نرخ ارز با توجه به ارقام کنونی در نقطه نسبتا مناسبی قرار گرفته با این حال بازار نیازمند تعادل است.

در این بین کارشناسان معتقدند نرخ بالای ارز برای تولید و سطح عمومی قیمت ها مخرب است و دولت به همین دلیل با تعیین نرخ در رقم 4 هزار و 200 تومان و تهصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و موارد خاص تلاش کرده تا مانع از رشد قیمت ها گردد.

آخرین آمار منتشر شده نیز نشان می دهد تورم در فروردین ماه در رقم 8.1 درصد باقی مانده و همچنان تک رقمی است. بررسی وضعیت این بازار بعد از خروج ترامپ از برجام نیز نشان می دهد بازار ارز با وضعیت نسبتا آرامی مواجه است و باید گفت حال زمان آن است که دولت بتواند بازار غیررسمی را مهار کند که البته برخوردهایی نیز با این بازار صورت گرفته ولی هنوز قیمت ها در آن بالا است.

در این رابطه سید کمال سید علی با اشاره به نقشی که نرخ ارز در تولید، صادرات و اشتغال دارد معتقد است باید بازار در شرایط وفور درآمدهای ارزی مثلا از محل نفت مدیریت شود و تزریق ارز به بازار می تواند این مدیریت را ایجاد کند ولی در شرایط معکوس شاهد رشد قیمت ارز خواهیم بود.

وی می گوید زمانی که نرخ به صورت مناسب درنظر گرفته می شود لذا حمله به سمت ارز کمتر خواهد شد و می توان به راحتی بازار را تحت کنترل درآورد.

وی بیان کرد: در سال های ۸۰ تا ۸۹ مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی در نرخ ارز اعمال کردیم که این امر به دلیل ضعف دلار و تقویت یورو محسوس نبود و توانستیم با این فرمول ۹ سال به صورت موفق در این مسیر گام برداریم.

معاون سابق ارزی بانک مرکزی تعیین توضیح داد: در سال ۹۰ و ۹۱ نرخ ۱۲۲۶ تومان را به عنوان نرخ دستوری تعیین کردیم که خیلی در این موضوع موفق نبودیم زیرا به سرعت پس از طی ۷ ماه این نرخ به ۲۵۰۰ تومان رسید.

سید علی تصریح کرد: در حال حاضر نیز نرخ ۴۲۰۰ تومان برمبنای محاسبه تورم از سال ۹۳ صورت گرفته که بنده معتقد هستم این رقم می توانست بالاتر از این مبلغ باشد، اما دولت در اینجا به این نکته توجه داشته که مایحتاج مردم باید با رقمی تعیین شود که دچار آسیب نشود.

وی با بیان اینکه منابع و مصارف ارزی باید کنترل شود، تاکید کرد: علاوه بر بانک مرکزی و دولت باید دو قوه دیگر نیز در این راستا کمک کنند تا امنیت سرمایه گذاری در کشور افزایش پیدا کند و روابط بین الملل ما برای جذب فاینانس ها و یوزانس ها آماده شود.

کد خبر 24471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =