بازگشت چین و آمریکا به وضعیت سفید

وزیر خزانه داری آمریکا با اعلام این خبر که بزرگترین اقتصادهای جهان موافقت کردند که تهدیدهای تعرفه ای خود را کاهش داده بر گسترش فعالیت های خود در حوزه های تجاری تأکید کرد

وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه با اعلام این خبر که بزرگترین اقتصادهای جهان موافقت کردند که تهدیدهای تعرفه ای خود را کاهش داده بر گسترش فعالیت های خود در حوزه های تجاری تأکید کرد.

مشاور اقتصادی ترامپ نیز نیز با بیان این که چین و آمریکا جنگ تجاری را به حالت تعلیق درآورده اند از موافقت دو کشور بر سر کاهش مجدد تعرفه ها خبر داد. پکن و واشنگتن با یکدیگر توافق کردند تعرفه های تجاری واردات انرژی و کالاهای کشاورزی را کاهش دهند.

واشنگتن در جریان مذاکرات اولیه در ماه ژانویه در پکن، خواستار آن شد که چین مازاد تجاری خود را تا 200 میلیارد دلار کاهش دهد.

به گزارش ABC news با وضع عوارض وارداتی امریکا روی دو محصول فولاد و آلومینیوم واکنش های چین برانگیخته شد. با این حال ترامپ روی 50 میلیارد دلار واردات خود از چین تعرفه وضع کرد و اعلام کرد که قصد دارد این رقم را به 150 میلیارد دلار برساند. با این حال گفتگوها بین دو طرف به نظر می رسد رضایت بخش بوده و دو طرف از ادامه نزاع بر سر تعرفه ها کوتاه آمده اند.

در این رابطه یک مقام رسمی کاخ سفید اعلام کرد تصمیماتی بین دو طرف در رابطه با بازگشت به وضعیت تجاری گذشته گرفته شده اما بحث مهم در این گفتگوها بر سر انتقال فناوری و جلوگیری از سرقت های سایبری در کنار زمینه های احترام به مالکیت معنوی و ... بوده است. چرا که این اقدامات ده ها میلون شغل آمریکایی را در معرض خطر قرار می دهد.

در این رابطه یک سناتور دمکرات منتقد ترامپ گفت اگر چین نتواند در زمینه مالکیت معنوی، سرقت های سایبری و ... در شرکت های آمریکایی کاری بکند فرصت های زیادی از کشور از دست خواهد رفت. با این حال برخی دیگر از سیاستمداران آمریکایی به اقدامات مناسب چین برای حل این مشکلات با دیده تردید نگاه می کنند.

با این حال در حوزه هایی مانند انرژی، گاز مایع، کشاورزی و تولیدات مختلف زمینه های همکاری مناسب دو کشور نباید تحت تأٍیر قرار بگیرد. وزیر خزانه داری آمریکا گفت ایالات متحده انتظار دارد که صادرات کشاورزی به چین در سال جاری 35 تا 40 درصد افزایش یابد و در طول سه تا پنج سال آینده صادرات انرژی دو برابر شود.

کد خبر 24521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =