اروپا بازنده اصلی تحریم های آمریکا

بررسی ها نشان می دهد بیشترین اثرپذیری از تحریم های آمریکا بر شرکت ها و بانک های اروپایی است

بلومبرگ در گزارشی با بررسی آثار و نتایج خروج امریکا از برجام که روز 8 می بعد از سخنرانی ترامپ صورت گرفت با اشاره به تحریم ایران بعد از این خروج توسط آمریکا و ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا به این نکته نیز اذعان می کند که ایران در این مدت به تعهداتی که در برجام داده عمل کرده است و نشانه ای بر خروج از تعهدات آن دیده نمی شود.

به این ترتیب در دومین سال حضور جنجالی ترامپ در کاخ سفید بالاخره تحریم های اقتصادی علیه تهران آغاز شد که گفته می شود سخت ترین تحریم ها در طول تاریخ خواهد بود. جارت بلانک، از تحلیلگران موسسه کارنگی که یکی از مقامات برجسته وزارت امور خارجه در دولت اوباما نیز بود می گوید: اگرچه دولت آمریکا از ابزار لازم برای تحریم ایران برخوردار است اما باید پذیرفت که اکنون در مقایسه با گذشته ابزار محدودتر و شکننده تر هستند.

اقتصاد جهان امروز از طریق سیستم مالی ایالات متحده و ارز دلار در حال تحرک است بنابراین وال استریت به مرکز مالی دنیا تبدیل شده و همین موضوعات قدرت آمریکا را برای تحریم کشورها افزایش داده است.

بریان اوتول، مشاور ارشد سابق وزارت خزانه داری وزارت امورخارجه ایالات متحده نیز در این باره می گوید: بعد از حوادث 11 سپتامبر واشنگتن به شدت از ابزار اقتصادی و مالی برای سرکوب مخالفان خود و به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده کرده که یک نمونه آن همین تحریم های ایران است که منجر به مذاکرات بین دو طرف و توافق برجام در سال 2015 شد.

با این حال با روی کار آمدن ترامپ این توافق لغو و بار دیگر بحث تحریم های مالی و اقتصادی قوت گرفت. این در حالی است که در سال 2018 پنتاگون اعلام کرد در حال حاضر تروریزم تهدید اصلی برای آمریکا محسوب نمی شود و آمریکا به دنبال اولین بودن در دنیا است با این حال چین و روسیه دو قدرت بزرگ در دنیا در برابر واشنگتن خواهند بود.

با این حال دولت آمریکا همچنان از ابزار وزارت خزانه داری علیه مخالفان خود استفاده می کند و وزارت امور خارجه عملا تأثیری بر این رویه ندارد. وزارت خزانه داری اقدامات متعددی را علیه کشورها در نظر می گیرد به عنوان مثال 16 ماه مه اقداماتی را علیه حزب الله با هدف مقابله با ایران و روسیه در پیش گرفت و یا تحریم ها علیه ایران در حال حاضر از این کانال فرماندهی می شود.

اعمال تعرفه روی واردات فولاد و الومینیوم، تحریم شرکت روسال، تحریم های ایران و ... همگی از جنگ های تجاری واشنگتن علیه کشورهای مختلف حکایت دارند که نشان می دهد آمریکا ترجیح می دهد سیاست های تحریمی را بر مذاکره مقدم بشمارد. اما باید گفت این بار کشورهای حوزه اروپا، چین و روسیه با ایران هستند.

جفری ساچس استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا در این رابطه با اشاره به این که چین توانسته به یک قدرت اقتصادی در جهان تبدیل شود و در عین حال ارز یوآن به عنوان یک ارز معتبر در جهان شناخته می شود و تمام این موارد به این معنی است که چین حضور خود را در ایران بدون توجه به تهدیدهای آمریکا ادامه خواهد داد. در این بین اما سهم بیشتر اثرپذیری از تحریم ها متعلق به اروپا است.

در جولای 2017 موسسه کیل که یک موسسه اقتصادی است به بررسی اثرات تحریم روسیه پرداخت و مشخص شد که سهم المان از این تحریم ها 60 درصد و سهم آمریکا تنها 0.6 درصد بوده است. این به معنای آن است که اروپا بسیار بیش از ایران از این موضوع اثر می پذیرد.

لی مایر هفته قبل در بلغارستان اعلام کرد آیا ما باید توسط آمریکا مجازات شویم و به همین دلیل از تصمیمات این کشور اطاعت کنیم؟ در آن جلسه قوانین ویژه ای برای محافظت از شرکت های اتحادیه اروپا از تحریم های ایالات متحده برای اولین بار در دو دهه گذشته تصویب شد. قرار شد بانک سرمایه گذاری اروپا مجاز به انجام امور مالی در ایران باشد. با این حال تحریم سوئیفت یکی از قویترین تحریم ها است که در هفته های پیش رو احتمالا شاهد آن خواهیم بود. 

 

کد خبر 24552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =