امارات، همچنان مقصد برتر سرمایه‌گذاری خارجی

ر اساس گزارش ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری UNCTAD، امارات متحده عربی یکی از برترین مقاصد سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی است و رتبه جهانی این کشور از نظر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به ۳۰ ارتقا یافته است

بر اساس گزارش 2018 سرمایه‌گذاری UNCTAD، امارات متحده عربی یکی از برترین مقاصد سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی است و رتبه جهانی این کشور از نظر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به 30 ارتقا یافته است.  

به گزارش خلیج تایمز، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به امارات با افزایش 8 درصدی از ۹.۶ میلیارد دلار در سال 2016 به ۱۰.۴ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده و این کشور را به بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در میان کشورهای عربی تبدیل کرده است.

جریان خروجی FDI از امارات از ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال 2016 به 14 میلیارد دلار در سال 2017 افزایش یافته و این کشور اکنون ۱۴.۹ درصد از کل جریان خروجی FDI در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

یکی از اقتصاددانان ارشد بانک تجاری ابوظبی می‌گوید بسیاری از اقدامات اخیر دولت امارات برای بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش حق کارمزد، دلایل اصلی تسهیل جریان FDI در این کشور بوده است. به جز آن، سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با تکنولوژی‌های جدید حوزه تمرکز امارات است و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌هایی هم در بخش‌های مربوط به پالایش و هیدروکربن صورت بگیرد.

به گفته کارشناسان، با توجه به متنوع بودن پایگاه مصرف‌کنندگان در امارات و مهاجرپذیر بودن این کشور، اقداماتی که برای افزایش FDI صورت می‌گیرد، باید بر توسعه استارت‌آپ‌های تکنولوژی محور، کالاهای مصرفی، لجستیک، رسانه و سرگرمی، صنعت اتومبیل و توریسم متمرکز شود.

همچنین یک تحلیل‌گر کسب‌وکار از دوبی گفته، در دنیایی که جهانی‌سازی برعکس شده و حفاظت از تولید داخلی رواج یافته، امارات همچنان به سیاست جذب سرمایه‌گذار خارجی ادامه می‌دهد. در سال‌های آینده، سرمایه‌گذاران خارجی امارات را بهشت امنی برای سرمایه‌گذاری خواهند دانست و فرصت‌های اقتصادی فراوانی توسط آنها ایجاد خواهد شد.

طبق گزارش UNCTAD، جریان FDI به شش کشور خاورمیانه شامل بحرین، اردن، لبنان، عمان، قطر و امارات افزایش یافته، اما این افزایش آنقدر کافی نبوده که در جایگاه این منطقه تغییری اساسی ایجاد کند. جریان خروجی FDI از کل منطقه خاورمیانه هم از 37 میلیارد دلار در سال 2016 به 33 میلیارد دلار در سال 2017 کاهش یافته است.

به گفته UNCTAD، در سال 2017 جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سطح دنیا با کاهش 23 درصدی به 43/1 تریلیون دلار سقوط کرده است.

کد خبر 24667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =