۶۵ درصد تولید در دست معادن کوچک و متوسط

بهرام شکوری: ۹۸.۳ درصد معادن کشور در اختیار معادن کوچک و متوسط است که ۶۵ درصد کل تولید معدنی از آنها حاصل می شود

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دولت در شرایط کنونی با جدی شدن بازگشت تحریم ها باید حمایت عملی از واحدهای کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دهد.

'بهرام شکوری' امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز شاهدیم در کشور به صنایع بزرگ بیش از صنایع کوچک و متوسط اهمیت داده می شود و دولت در عمل کمتر به دنبال حمایت از آنهاست؛ با وجود این، در نقشه راهی که از سوی مجلس دنبال می‌شود حمایت دولت از واحدهای کوچک و متوسط، ایجاد مشوق های لازم برای آنها، ایجاد ستاد زنجیره برای مواد معدنی و همچنین استفاده از مشورت بخش خصوصی برای توسعه آنها ذکر شده است.

شکوری یادآوری کرد: 98.3 درصد معادن کشور کوچک و متوسط است که توسط بخش خصوصی اداره می شود.

وی بیان داشت: این معادن، 85 درصد اشتغال و 65 درصد تولید را در اختیار دارد، بنابراین باید به آنها اهمیت داده و کمک کنیم تا اشتغال را در بخش معدن و صنایع معدنی سر و سامان دهند.

این عضو اتاق ایران یادآوری کرد: در اتحادیه اروپا نیز وضعیت به همین منوال است، به طوری که مطابق تحلیل بانک جهانی از هر پنج شغل ایجاد شده در سال 2017 چهار شغل به واحد های کوچک و متوسط مربوط بود.

وی ادامه داد: بر این اساس چه با جهان ارتباط و تعامل داشته باشیم چه نه، باید به توسعه و تقویت صنایع کوچک و متوسط در بخش معدن و سایر بخش های اقتصادی اقدام کنیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در شرایط کنونی راهی جز درونگرایی هرچه بیشتر اقتصاد با تکیه بر منابع و سرمایه‌های داخلی نداریم و از طرفی باید تلاش کنیم با پرهیز از «خود تحریمی» به دنبال ایجاد بحران های داخلی نباشیم.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید بستری فراهم کنیم که سرمایه های داخلی فراری نشوند، زیرا سیاستگذاری ‌های اشتباه می‌تواند به دلسرد شدن بخش خصوصی برای توسعه سرمایه گذاری منجر شود.

وی اضافه کرد: اگر فضای کسب و کار داخلی را مساعد کرده و از فعالان اقتصادی که در داخل فعالیت می‌کنند بخوبی حمایت و از سرمایه‌های داخلی بدرستی استفاده کنیم، شاید تا زمانی که مناسبات بین المللی به حالت عادی بازگردد، بتوانیم به فعالیت اقتصادی ادامه دهیم.

بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن کشور افزون بر 10 هزار واحد است که حدود 6 هزار معدن فعال و بقیه در دست تجهیز یا راکد است.

کد خبر 24740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =