جنگ تجاری نگرانی‌ را به کف کارخانه‌ها آورده است

اقدامات ترامپ مبنی بر محدود کردن تجارت آزاد، اعتمادها را از بین برده و شرکت‌ها در سراسر دنیا نگران اثرات مخرب یک جنگ تجاری تمام عیار بر کسب‌وکارشان هستند

نشریه Industry Week نوشت اقدامات ترامپ مبنی بر محدود کردن تجارت آزاد، اعتمادها را از بین برده و شرکت‌ها در سراسر دنیا نگران اثرات مخرب یک جنگ تجاری تمام عیار بر کسب‌وکارشان هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد خوش‌بینی کارخانه‌ها در منطقه یورو بسیار کاهش یافته و تولیدکنندگان صنعتی بزرگ در ژاپن برای دومین فصل متوالی است که انگیزه کاری خود را از دست داده‌اند. در چین هم فعالیت‌های کارخانه‌ها در ماه گذشته کمتر شده است.

بازارهای سهام در آسیا و اروپا این هفته را با روندی نزولی آغاز کردند. در حالی که همچنان پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی رشدی نزدیک به رکورد ثبت شده سال 2017 داشته باشد، اما اقدامات تلافی‌جویانه در جنگ تجاری فعلی در کنار افزایش قیمت نفت و سیاست‌های پولی سختگیرانه، می‌تواند عامل رکودی باشد که هم‌اکنون در اروپا و برخی جاهای دیگر نشانه‌های آن دیده می‌شود.

دستکاری تعرفه‌های تجاری از سوی دولت آمریکا شاید تا حدی قابل مدیریت باشد، اما مساله کلیدی این است که این‌گونه فعالیت‌ها قرار است تا کجا ادامه پیدا کنند.

کریستوفر پساراید، برنده جایزه نوبل و مدرس مدرسه اقتصاد لندن، می‌گوید: «از نظر شرکت‌هایی که برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند، خود تعرفه‌ها مشکل بزرگی نیستند. مشکل این است که نمی‌دانید قرار است بعد از این چه اتفاقی بیفتد. برای سرمایه‌گذاری که به دنبال محل سرمایه‌گذاری می‌‌گردد و نیز برای شرکت‌ها، ابهام و بی‌ثباتی در سیاست بدترین چیز است.»

گزارش ماهانه مرکز HIS Markit لندن نشان داده اخیرا نظام‌های جدیدی در تجارت ظهور کرده، به طوری که صادرکنندگان در سراسر دنیا در مورد اثرات بالقوه تعرفه‌ها و دیگر محدودیت‌های تجاری، بسیار نگران هستند.

همچنین معاون ارشد سرمایه‌گذاری بانک کردیت سوییس گفته «نباید طفره رفت! جنگ تجاری یک ریسک جدی است و باید آن را مورد توجه قرار دهیم.»

تجارت تنها نگرانی موجود نیست و افزایش قیمت نفت و هزینه مواد اولیه را هم باید به آن اضافه کرد. در آلمان، محدودیت‌های تامین مواد و تنگنای بازار کار، موانع دیگری برای توسعه مداوم محسوب می‌شوند. شرکت‌های ژاپنی هم با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

علاوه بر اینها، تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه برای واردات خودرو، برخی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ اروپا را دچار مشکل کرده است. سهام فولکس واگن طی ماه گذشته حدود 12 درصد سقوط کرده و این رقم برای BMW 9 درصد است.

کد خبر 24845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =