۵ نکته در مورد چشم‌انداز تجارت جهانی

به گزارش نشریه سنگاپوری The Edge، روبینی پنج دیدگاه در مورد جنگ جهانی تجاری مطرح کرده است

نوریل روبینی، اقتصاددان مطرح آمریکایی و استاد اقتصاد مدرسه کسب‌وکار استرن از دانشگاه نیویورک، گفته که در جنگ جهانی تجاری همه بازنده هستند.

به گزارش نشریه سنگاپوری The Edge، روبینی پنج دیدگاه را در این مورد مطرح کرده است:

  • زنجیره‌های تامین هم‌اکنون جهانی هستند و می‌توانند قطع شوند.

از نظر روبینی، وسعت آسیب اقتصادی به شدت محدودیت‌هایی که بر تجارت کالاها و خدمات و یا نیروی کار و سرمایه اعمال می‌شود، بستگی خواهد داشت. در نهایت هم این محدودیت‌ها به کاهش تجارت تکنولوژی و اطلاعات منجر خواهد شد و روند جهانی‌سازی کند می‌شود.

  • شرایط در چین وخیم‌تر می‌شود.

رییس جمهور آمریکا علاوه بر تجارت کالا، در مورد تبادل شغلی و درآمد کارکنان یقه سفید و یقه آبی، به خصوص در مورد چین، نگرانی دارد. از نظر روبینی، درگیری‌های تجاری به تکنولوژی، حقوق مالکیت معنوی و سرمایه‌گذاری خارجی آسیب می‌زند.

  • ترس از جنگ تجاری اثری منفی بر کسب‌وکار و اعتماد مصرف‌کننده خواهد داشت.

این اثر علاوه بر بازارهای سرمایه چین، در کل آسیا احساس خواهد شد. محدود شدن زنجیره‌های تامین در سطح دنیا، ابهاماتی را در مورد کسب‌وکار جهانی ایجاد خواهد کرد و بنابراین هزینه‌های سرمایه‌ای و جریان سرمایه‌گذاری مستقیم با اثراتی منفی مواجه خواهند شد.

  • سلاح چین در برابر آمریکا.

این احتمال وجود دارد که چین به دامپینگ برخی از دارایی‌های خود در خزانه‌داری آمریکا فکر کند. اینها از عوامل چنین جنگی خواهند بود و تنش‌ها بین چین و آمریکا فقط مختص تعرفه‌های تجاری نخواهد بود.

  • تنش‌های تجاری در دنیا تا سال 2020 جدی‌تر خواهند شد.

از نظر روبینی، اگر جنگ تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور جدی‌تر شود و اقدامات تلافی‌جویانه تشدید شوند، شاهد شکل‌گیری «بازار خرسی» خواهیم بود؛ یعنی ایجاد رکود اقتصادی و روند نزولی قیمت سهام. او می‌افزاید، اثر این شرایط بر اقتصاد و اعتماد مصرف‌کننده بسیار چشمگیر خواهد بود.

کد خبر 24861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =