هشدار OECD در مورد آثار جنگ تجاری بر استانداردهای زندگی

به دلیل افزایش دوباره سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادهای بزرگ از اقتصاد داخلی، مزیت‌های کاهش تعرفه‌های تجاری در گذشته در حال از بین رفتن است و این موضوع استانداردهای زندگی را در سراسر دنیا با تهدید مواجه می‌کند

روزنامه تلگراف نوشت که سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) هشدار داده به دلیل افزایش دوباره سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادهای بزرگ از اقتصاد داخلی، مزیت‌های کاهش تعرفه‌های تجاری در گذشته در حال از بین رفتن است و این موضوع استانداردهای زندگی را در سراسر دنیا با تهدید مواجه می‌کند.

اقتصاددانان OECD ارزیابی کرده‌اند که اقدام برخی کشورها به برگرداندن نرخ تعرفه‌های تجاری به سطوح دهه 90 میلادی، رشد سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) را حدود نیم واحد درصد در هر سال کاهش می‌دهد.

اثر چنین تغییری از موج اعمال تعرفه‌های تجاری دوجانبه که در حال حاضر از سوی دولت ترامپ در آمریکا و شرکای تجاری بزرگ این کشور از جمله چین اجرایی شده، بسیار بزرگ‌تر است.  

عواقب این سناریو به مرور زمان بدتر می‌شود، به طوری که تا سال 2060 دنیا نمی‌تواند به هدف ارتقای 14 درصدی استانداردهای زندگی برسد.

اثر منفی این اتفاق در کشورهایی مثل برزیل، روسیه، هند، اندونزی، چین و آفریقای جنوبی (اصطلاحا کشورهای برییکز) که با افزایش 6/6 درصدی تعرفه‌ها به طور میانگین مواجه می‌شوند، بیشتر از همه است. دیگر کشورهایی که اخیرا طرفدار تجارت آزاد شده‌اند، مثل استرالیا، مکزیک، نیوزیلند و سوییس هم با افزایش قابل توجه مالیات مواجه خواهند شد.

کشورهایی مثل نروژ هم که در طول سال‌ها تعرفه‌های تجاری خود را تغییری نداده‌اند، آسیب خواهند دید، چون رشد آنها تحت تاثیر سیاست‌های حمایت‌گرایانه کشورهای دیگر دنیا قرار خواهد گرفت.

ضرر بالقوه حوزه یورو کمتر از همه است، چون کشورهای عضو روابط تجاری زیادی با هم دارند و تعرفه‌های حوزه یورو از سال 1990 پایین بوده است.

در نتیجه تحقیقات OECD، رشد GDP جهانی از ۳.۴ درصد در سال 2019 به 2 درصد در سال 2060 کاهش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود در سال 2060 چین و هند هر کدام حدود 20 درصد GDP جهانی را تشکیل دهند.

کد خبر 24901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =