عبور از تحریم های پولی با ارزهای جایگزین

با خروج آمریکا از برجام و پیش بینی بروز برخی مشکلات در نقل و انتقال ارزی به خصوص دلار کارشناسان اعلام کردند استفاده از ارزهای محلی به عنوان یک راهکار منطقی می تواند کشور را در رسیدن به اهداف خود یاری کند

با خروج آمریکا از برجام و پیش بینی بروز برخی مشکلات در نقل  و انتقال ارزی به خصوص دلار کارشناسان اعلام کردند استفاده از ارزهای محلی به عنوان یک راهکار منطقی می تواند کشور را در رسیدن به اهداف خود یاری کند.

در این رابطه رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این نکته که حذف دلار از مبادلات کشور با شرکای خود همچون چین و یا روسیه یک اتفاق مثبت برای اقتصاد است افزود: معتقدم  30- 25 درصد از کل مبادلات این کشورها با ایران می تواند با ارزهای ملی انجام شود، اما اینکه دلار از صددرصد این مبادلات حذف شود، دور از دسترس است و در شرایط فعلی و کوتاه مدت احتمال استفاده از ارزهای ملی برای کل مبادلات فی مابین دور از انتظار است.

قدیر قیافه افزود: با این تصمیم می توان تا حدی از کمند تحریمهایی که آمریکا در گذشته اعمال کرده و یا محدودیت هایی که برای آینده در نظر گرفته، رهایی پیدا کنیم که با برنامه ریزی دولت قابل دسترسی است.

وی تصریح کرد: دولت های چین و روسیه تلاش دارند نقش دلار را در مبادلات تجاری خود کم کرده و  وابستگی خود را به ارز آمریکا کم کنند؛ هرچند تبادلات ایران و این کشورها (چین و روسیه) نیز می تواند مشمول این قاعده قرار بگیرد اما اینکه تا چه حد ارزهای ملی دو کشور بتوانند جایگزین دلار شوند موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در این رابطه علی علیلو عضو نمایندگان ادوار مجلس نیز با بیان این نکته که برای برون رفت از وابستگی اقتصادی قدم اول ایجاد پیمان های پولی است که بتوانیم با این پیمان ها از وابستگی به دلار آمریکا و یوروی اروپا رها شویمافزود: اگر خواستار توسعه و پیشرفت کشور هستیم باید با برنامه ریزی و مدیریت از فرصت ها به صورت بهینه بهره ببریم.

وی افزود: در حال حاضر یکی از ضرورت ها برای کشور بحث پیمان های پولی دو جانبه است، زیرا در شرایط فعلی، اقتصاد و معیشت اولیه مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این منظور باید سیاست های مطمئنی در پیش گرفت.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی کشور به ارزهای دیگر کشورها مانند دلار و یورو موجب ایجاد نگرانی شده و کشوری مثل آمریکا هز زمان که اراده می کند به راحتی تحریم ها را بر ما تحمیل کرده و جنگ اقتصادی به راه می اندازد.

علیلو بیان کرد: در حال حاضر برای برون رفت از وابستگی اقتصادی قدم اول ایجاد پیمان های پولی دو و یا چند جانبه با کشورهای دیگر است که بتوانیم با این پیمان ها از وابستگی به دلار آمریکا و یورو اروپا رها شویم.

وی ادامه داد: این پیمان ها آثار مثبتی در اقتصاد دارد و امیدواریم مسئولان این بحث را با جدیت بیشتری پیگیری کنند که به سرعت بتوانیم شاهد انعقاد این پیمان ها باشیم که ما را به سمت اقتصاد مستقل و توسعه سوق می دهد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون در دنیا نیاز شدید به ایجاد پیمان های پولی ایجاد شده که اگر مسئولان از این موقعیت استفاده نکنند در واقع دچار نوعی فرصت سوزی شده اند.

علیلو در ادامه این بحث توضیح داد: در دوهفته اخیر رییس جمهور و مقامات چینی در اظهارات مختلف بر دوری از استفاده از دلار در مبادلات تاکید داشته اند و به دنبال ایجاد پیمان های پولی هستند که ما باید از این فرصت حداکثر بهره را ببریم و پیمان های پولی را منعقد کنیم.

وی در خصوص اینکه پیمان های پولی تا چه اندازه می تواند موجب بی اثر کردن تحریم ها شود، افزود: یکی از دلایل تحریم کشور ما در واقع وابستگی پولی و ارزی به دیگر کشورهاست که اگر این وابستگی از بین برود قطعا تحریم ها نیز اثری بر اقتصاد ما نخواهد داشت.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز که در دنیا با جنگ اقتصادی روبرو هستیم وزارت امورخارجه نباید صرفا محدود به مباحث سیاسی شود، بلکه باید دیپلماسی اقتصادی ما نیز فعال شده و در راستای انعقاد این پیمان ها تحرک بیشتری داشته باشد.

در این رابطه یک تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز با بیان این که پیمان های پولی دوجانبه می تواند در کاهش نوسانات بازار ارز موثر باشد و از کمبود دلار در بازار جلوگیری کند اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر مبادلات ما بر اساس دلار یا یورو می باشد، اما در سازوکار پیمان های پولی از ارزهای ملی دو کشور طرف پیمان استفاده می شود.

حسین عطااللهی افزود: در سال گذشته در حدود ۱۶۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته ایم اگر بتوانیم از این میزان ۴۰ درصد برمبنای پیمان پولی و بدون استفاده از ارزهای رایج مانند دلار و یورو انجام بدهیم، در واقع می توانیم ۴۰ میلیارد دلار بار را از دوش بازار برداشت و به راحتی نوسانات را کنترل کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در همین راستا پیمان های پولی دوجانبه می تواند در کاهش نوسانات و ثبات نسبی بازار ارز موثر باشد، زیرا زمانی که از ذخایر دلاری برای داد و ستد استفاده نشود کمبود دلار در بازار از بین می رود.

عطااللهی در خصوص اینکه پیمان های پولی تا چه اندازه می تواند موجب بی اثر کردن تحریم ها شود، بیان کرد: در مرحله اول پیمان پولی موجب حذف دلار می شود و در قسمت بعدی ما می توانیم با این پیمان ها مشکلات پیام رسانی های مالی را حل کنیم و سیستمی موازی با سوئیفت داشته باشیم که در هنگام تحریم ها بتوان از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه مسئولان و دست اندرکاران به خصوص بانک مرکزی به این نتیجه رسیده اند که انعقاد پیمان های پولی به نفع اقتصاد است، اما باید نوع واردات در این پیمان ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: مجلس در برنامه ششم توسعه ماده ای را تعریف کرده که بر اساس آن وزارت اقتصاد را مکلف کرده که به سمت انعقاد پیمان های پولی پیش برود که امیدواریم این مسئله به زودی در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 24945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =