برگ برنده های ایران در عبور از تحریم

اروپا، چین و روسیه سه برگ برنده ایران در گذر از تحریم ها هستند که موسسه فوربس در گزارشی به بررسی آنها پرداخته است

مقامات تهران و شرکای تجاری آن در تلاشند تا در مدت زمان باقیمانده تا شروع دور اول تحریم های آمریکا که کمتر از دو هفته دیگر آغاز می شود راهی برای پیشبرد اهداف تجاری خود که در سال های اخیر حاصل شده دست پیدا کنند.

به گزارش فوربس اقدامات جدید ایالات متحده برای محدودسازی تجارت ایران با جهان که در دو دوره 90 و 180 روزه در دست اجرا قرار گرفته بعد از خروج ترامپ از برجام آغاز شده است. موج اول این تحریم ها از 6 آگوست آغاز می شود و در زمینه معاملات مالی، طلا و فلزات گرانبها و صنعت خودرو اجرایی خواهد شد. موج دوم این تحریم ها نیز از 4 نوامبر اغاز می شود و بخش هایی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی و حمل و نقل را شامل خواهد شد.

بر اساس این گزارش قبل از اغاز دور اول تحریم ها برخی شرکت های اروپایی و اسیایی با نگرانی از این که نتوانند نظر ایالات متحده را برای اخذ معافیت از این تحریم ها اخذ کنند به دنبال خروج از ایران بوده و هستند. غول صنعت خودروی فرانسه یعنی رنو، شرکت نفتی توتال، شرکت غول پیکر حمل و نقل دنیا یعنی CMA CGM همگی اعلام کرده اند که قصد خروج از ایران را دارند.

خطوط هوایی مانند خطوط هوایی اتریشی و هلندی، بانک های ژاپنی مانند گروه مالی Mitsubishi UFJ  و گروه مالی Mizuho نیز می گویند که دیگر معاملات مربوط به ایران را انجام نمی دهند که چنین حرکت هایی نشان می دهد تحریم های آمریکا در حال حاضر اقتصاد ایران را تا حدودی محدود می کند. اما در کنار تلاش های شرکت های بزرگ برای محافظت از خود، برخی شرکت ها و کشورها نیز در تلاش هستند تا انچه ایالات متحده در نظر دارد تضعیف شود.

آمریکا در کل در تلاش است تا از همکاری کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود در قبال ایران بهره ببرد و این در حالی است که بسیاری از شرکای تجاری ایران در تلاش هستند راه هایی برای رفع تأثیرات تحریم های آمریکا ایجاد کنند و ازادانه به تجارت با ایران ادامه دهند که در این رابطه می توان به تلاش کشورهای اروپایی و آسیایی اشاره کرد.

وزیر امور خارجه کره جنوبی، در این رابطه اعلام کرده است که دولت او برای شرکت های خود به دنبال لغو تحریم ها است. به گفته وی ما قبل از توافقبرجام نیز با تحریم های مشابه روبرو بوده ایم و اکنون به دنبال روش های مشابه برای به حداقل رساندن تاثیر این تحریم ها بر صنایع خود هستیم.

وزیر امور خارجه کره جنوبی، در 19 ژوئیه در اندیشکده چتم هاوس در لندن گفته است که دولت او برای شرکت های کره ای فعال در ایران از ایالات متحده خواستار معافیت شده است. در این رابطه فوربس در این گزارش می افزاید مشکل اصلی برای کره جنوبی منابع معدنی و مواد اولیه مورد نیاز است که ایران به وفور در دسترس دارد.

با توجه به آمارهای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، حدود 12 درصد از واردات نفت این کشور در سال 2017 از ایران صورت گرفته است، اگر چه این رقم در ماه های اولیه سال جاری کاهش یافته است. دراین رابطه وزیر امور خارجه کره می گوید: بدیهی است که ما بسیار امیدواریم بتوانیم توافقی را با آمریکا درباره ادامه همکاری ها با ایران صورت بدهیم.

کانگ وو افزود: ما مقدار زیادی نفت خام را از ایران وارد می کنیم، بنابراین تحریم ایران برای ما یک چالش بزرگ است.

در این بین اما به رغم فشار سایر کشورها مخصوصا کشورهای اروپایی به واشنگتن هنوز کاخ سفید با قطعیت اعلام کرده که قصد ندارد تخفیفاتی در این زمینه ارایه کند ولی شرکای تجاری ایران معتقدند راه های دیگری نیز برای از بین بردن اثر این تحریم ها قابل بررسی است.

در این رابطه دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کرده اند که ایران می تواند روابط بانکی خود را با بانک های این کشورها ادامه دهد و از طریق بانک های مرکزی این کشورها روابط مالی خود را توسعه دهد. و یا اتحادیه اروپا در تلاش است تا با استفاده از برخی قوانین خاص خود شرایط را برای پوشش قانونی شرکت های اروپایی که مایل به تجارت با ایران هستند فراهم سازد.

این گزارش می افزاید ایران همچنین در تلاش است تا با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، راه اندازی یک سیستم جدید بین المللی برای رقابت با سوییفت، استفاده از ارزهای محلی و یورو به جای دلار و ... است تا بدین طریق بتواند شرایط را برای عبور از شرایط تحریم ها فراهم سازد.

فوربس در ادامه گزارش خود می افزاید با تمام این احوال هنوز معلوم نیست اروپا تا چه میزان قادر است این شرایط را برای تداوم همکاری با ایران فراهم کند اما اگر نتواند وضعیت مساعدی را برای این منظور ایجاد کند ممکن است بسیاری از شرکت های مهم اروپایی از ادامه همکاری با تهران باز بمانند.

فدریکا موگرینی در این رابطه می گوید ما تمام تلاش خود را برای حفظ برجام به کار خواهیم بست اما وزن آمریکا در اقتصاد دنیا بسیار بالا است و این موضوع کار را دشوار می سازد. لازم به ذکر است روسیه و چین نیز در این مسیر اروپا را همراهی می کنند.

فوربس در ادامه این گزارش با اشاره به این دو کشور می نویسد: از دید تهران این دو کشور انگیزه، توانایی و تمایل زیادی دارند که در برابر ایران آمریکا را نادیده بگیرند و به علاوه شرکت هایشان ارتباط کمتری با ایالات متحده دارند و نسبت به فشارهای واشنگتن از اثرپذیری کمتری برخوردارند.

کد خبر 24953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =