بخش خصوصی حلقه حیاتی در تداوم تعاملات تجاری با دنیا

بهادر احرامیان معتقد است تنها بخش خصوصی می تواند از چالش پیش روی اقتصاد ایران را در شرایط فعلی عبور کند.

بهادراحرامیان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص ظرفیت و توان بخش خصوصی برای عبور از تحریم های پیش رو گفت: معتقدم تنها بخش خصوصی می تواند از چالش پیش روی اقتصاد ایران را در شرایط فعلی عبور کند.

وی با اشاره به اینکه ایران ده سال پیش تجربه تحریم ها را داشته افزود: بخش دولتی در برهه یاد شده آنچنان که باید و شاید در حفظ مبادلات تجاری بین المللی موفق عمل نکرد و به نظر می رسد همه کارشناسی ها و ارزیابی ها به این گزاره منتهی شده که تنها انعطاف، دسترسی و ریسک پذیری بخش خصوصی می تواند به تداوم جریان اقتصادی منتهی گردد.

 احرامیان خاطرنشان کرد: تجمیع آرای بازیگران اصلی اقتصاد در داخل و خارج نیز بر این مهم تاکید می کند که راهکار عبور از بحران فعلی در دست بخش خصوصی است و اکنون تمرکز سیاستگذاران باید برتسهیل عملکرد بخش خصوصی باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اگر تنها دولت در مسیر رفع موانع و پیداکردن راهکار توسط  بخش خصوصی، سد درست نکند، این بخش به تنهایی می تواند راه تعامل را پیدا کند و اگر راهی هم پیدا نشود برای ساختن آن اقدام می کند.

احرامیان گفت: بهترین درسی که کشور در دور قبلی تحریمها گرفت این بود که کار را باید به دست بخش خصوصی سپرد؛ طی این سالها مشخص شده که بخش خصوصی مهارت ارتباط گرفتن را در حوزه های محدود دارد و تنها نیازمند زمان است.

مدیرعامل فولاد یزد با اشاره به موضع کشورهای اروپایی در قبال برجام و مبادلات تجاری با کشورمان گفت: در صحبت های سفیر اتریش مشخصا به لیست 1400 قلم کالای ممنوع شده اشاره شد و سفیر این کشور صراحتا سیاست محدودیت واردات را مورد نقد قرار داد، که بیانگر دقت کشورهای اروپایی بر محیط کسب و کار ماست؛ از آنجاییکه این دست تصمیم گیریها بازار اقتصادی کشور را غیرقابل پیش بینی می کرده، مصداق سیاستگذاریهای محدود کننده تجاری است ودر نهایت به ضرر کشور تمام می شود، ضروری است دراین دست سیاست ها تجدیدنظر شود.

وی بیان داشت عدم محدودیت در بازار اقتصادی دقیقا مطالبه بخش خصوصی ایران نیز هست، فرقی ندارد در کدام بازار، باید اجازه داد تا خود اقتصاد تعادل خود را بازیابی کند و به طور یقین این موضوع پیش شرط آغاز تحولی مهم و مثبت در اقتصاد کشور خواهد بود.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید مجدد بر این مهم که با شرایط موجود و محدودیت های پیش رو تنها راه حل، میدان عمل دادن به بخش خصوصی است، گفت: معتقدم حتی در مساله ای جز موضوع محدودیت های بین المللی، همچون نرخ ارز نیز بخش خصوصی در یک بازه میان مدت بین شش تا یکساله با افزایش صادرات و تنظیم واردات، شاید حتی شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی می بودیم.

به گفته بهادر احرامیان اقتصاد ماهیتا دارای یک مکانیزم خود تنظیمی است که اگر دولت این واقعیت را بپذیرد و به بخش خصوصی که از تنه اقتصاد تشکیل شده اجازه بدهد تا با روشهای خود در محیط کسب و کار فعالیت کند، قطعا عبور از گردنه هایی چون محدودیت های بین المللی کاری شدنی خواهد بود.

 

کد خبر 24961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =