بازندگان واقعی تنش‌های تجاری دنیا چه کسانی هستند؟

بازندگان بزرگ جنگ جهانی تجاری فعلی، بازیگران اصلی آن نخواهند بود، بلکه اقتصاد‌های کوچک‌تر و بازتری مثل مجارستان، جمهوری چک، تایوان، سنگاپور و کره جنوبی در این نزاع دچار آسیب بیشتری خواهند شد

به گزارش الجزیره، صندوق بین‌المللی پول (IMF) چشم‌انداز رشد اقتصادی برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا را در سال 2019 بهبود بخشیده و به احیای اقتصادی نیجریه به عنوان پرجعیت‌ترین کشور قاره سیاه اشاره کرده است. افزایش قیمت کالاهای اساسی، از جمله نفت، دلیل این اتفاق است.

با این حال، IMF در مورد عواقب جهانی اقدامات تلافی‌جویانه در رابطه با تعرفه‌های تجاری هشدار داده است: «آمریکا اقداماتی را شروع کرده که بر گروه گسترده‌ای از کشورها اثرگذار است و خطر اقدامات تلافی‌جویانه از سوی چین، اتحادیه اروپا و دیگر شرکای این کشور مانند ژاپن وجود دارد. مدل‌سازی ما می‌گوید اگر این تهدیدات محقق شوند و در نتیجه اطمینان تجاری کاهش یابد، رشد جهانی ۰.۵ درصد کمتر از پیش‌بینی‌های فعلی ما تا سال 2020 خواهد بود.»

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا است و اگر تجارت محصولات چینی به واسطه تعرفه‌های تجاری آمریکا دچار مشکل شود، اثری زنجیره‌ای بر آفریقا خواهد داشت.

همچنین روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت بازندگان بزرگ جنگ جهانی تجاری فعلی، بازیگران اصلی آن نخواهند بود، بلکه اقتصاد‌های کوچک‌تر و بازتری مثل مجارستان، جمهوری چک، تایوان، سنگاپور و کره جنوبی در این نزاع دچار آسیب بیشتری خواهند شد.

نقطه مشترک کشورهای مذکور این است که به شدت به زنجیره تامین جهانی وابسته و متصل هستند؛ یعنی تجهیزات و مواد اولیه را از دیگر کشورها وارد و در کارخانه‌های خود محصولات جدید تولید می‌کنند و دوباره به سایر کشورها می‌فروشند. جنگ تجاری و بالا رفتن قیمت‌ها واردات و صادرات این کشورها را دچار مشکل جدی می‌کند.  

 

کد خبر 24971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =