پیروزی چین علیه آمریکا در خاورمیانه

سیاست یک کمربند-یک جاده محبوبیت چین را در بین اعراب افزایش خواهد داد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از العربیه در شرایطی که آمریکا سیاست های متغیری را در قبال واردات از چین و اعمال تعرفه روی کالاهای چینی در پیش گرفته و هر از گاهی تصمیماتی جدید و سیگنال های متناقضی برای این منظور ارسال می کند پکن در تلاش است تا ابتکار عمل را در پروژه یک کمربند-یک جاده در دست گرفته و این تصمیم خود را به سرعت عملیاتی سازد.

به همین دلیل از آغاز جنگ تجاری تاکنون رییس جمهور سفرهای متعددی را به کشورهای خاورمیانه و آفریقایی انجام داده که نتایج قابل قبولی برای پکن به همراه داشته است. این تصمیم که توسط رییس جمهور شی جینگ پین مطرح و پی گرفته شده قادر است 68 کشور را از طریق زمین و دریا و از طریق توسعه سرمایه گذاری ها در حوزه زیرساخت های تجاری و پروژه های انرژی و نوآوری های تکنولوژیکی و حمل و نقل از جنوب شرق آسیا به اروپا به هم مرتبط کند.

در این بین از اواخر ماه ژوئن و اوایل جولای چین حضور خود را در کشورهای کلیدی این کمربند افزایش داده تا به این ترتیب مقدمات توسعه زیربنایی این پروژه را فراهم سازد.

در این بین نکته جالب توجه آن است که چین در کنار همکاری با کشورهایی مانند ایران که با آمریکا اختلاف دارند کشورهایی مانند امارات و عربستان را نیز که از متحدان واشنگتن محسوب می شوند متقاعد کرده است که نشان می دهد منافع اقتصادی بسیاری از کشورها از این طریق تأمین می شود.

در سفر اخیر رییس جمهور چین به امارات نیز 13 یادداشت تفاهم بین دو طرف امضا شد که یکی از مهمترین این موارد همکاری در پروژه مذکور بوده است. امارات در حال حاضر بیشترین واردات خود را از چین انجام می دهد و چین به عنوان یک شریک سرمایه گذاری برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این رابطه دوبی از امکانات و زیرساخت های بسیار مناسبی برای کسب و کار برخوردار است و اخیرا قوانین خوبی برای جذب بیشتر منابع مالی خارجی تصویب کرده که از آن جمله می توان به مالکیت 100 درصدی سرمایه گذاران خارجی در این منطقه اشاره کرد. لازم به ذکر است که چین در حوزه هایی همچون صنایع فناوری قرار است تا 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده و تا سال 2020 سالانه 5 درصد به این رقم بیفزاید.

در حوزه های تکنولوژی، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت، پایگاه های انتقال فناوری در حوزه های کشاورزی، تقویت سیستم های هوشمند مدیریت گلخانه ای و ... همگی از مواردی هستند که قرار است بین پکن و ابوظبی در دستور کار قرار بگیرند. مبادله با امارات در همه حوزه ها از نفت و کالا نشان می دهد پکن می تواند روی کمک امارات برای پیشبرد پروژه یک کمربند-یک جاده حساب ویژه ای باز کند.

در کنار امارات عربستان نیز به دنبال تقویت روابط خود با چین است. شرکت ارامکو عربستان از ابتدای جولای در تلاش است تا میزان صادرات نفت خود را به چین افزایش دهد. در گذشته این شرکت 1.1 میلیون تن نفت به چین صادر کرده بود که این رقم امسال به 970 هزار تن رسیده و کاهش داشته است.

به همین دلیل دو طرف در تلاش هستند تا روند را به گذشته بازگردانند. این موضوعات نشان می دهد چین به دنبال جلب نظر کشورهای عربی منطقه خاورمیانه است. وزرای چینی و عرب طی ماه جولای در نشستی مشترک تصمیم گرفتند که پکن بیش از 23 میلیارد دلار سرمایه گذاری را در کشورهای خاورمیانه و در قالب یک مدل سرمایه گذاری نفت و گاز بر عهده بگیرد.

این موارد حکایت از آن دارد که به همان نسبت که توجه واشنگتن از خاورمیانه دور شده چین در حال گسترش نفوذ اقتصادی خود در این منطقه است. تحلیلگران معتقدند هدف بلندمدت چین یک توافق نامه تجارت ازاد با تمام 21 کشور عرب منطقه خاورمیانه و افریقا است.

با این حال با توجه به اختلافاتی که بین برخی کشورهای عربی و ایران وجود دارد ممکن است این اجماع به اسانی نباشد. رابطه قوی ایران و چین به عقیده تحلیلگران می تواند یک مانع جدی برای همکاری های آینده این کشور با اعراب باشد و این مسأله می تواند ریسک سرمایه گذاری ها را برای چین تا حدی افزایش دهد.

کارشناسان معتقدند ترس آمریکا از افزایش محبوبیت و قدرت اقتصادی چین است که باعث شده این کشور محدودیت های تجاری سنگینی را علیه پکن در نظر بگیرد ولی این تصمیمات مطمئنا تلاش های چین را دو برابر کرده و می تواند موفقیت های مهمی را ایجاد کند.

کد خبر 25018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =