رشد اقتصادی ایران امسال منفی می‌شود

صادرات نفت ایران در آستانه دور دوم تحریم های آمریکا علیه تهران در حال کاهش است و اقتصاد این کشور احتمالا در سال جاری و سال آینده میلادی رشد منفی ۳ و ۴ درصدی را تجربه خواهد کرد

انستیتوی مالیه بین المللی اعلام کرد، صادرات نفت ایران در آستانه دور دوم تحریم های آمریکا علیه تهران در حال کاهش است و اقتصاد این کشور احتمالا در سال جاری و سال آینده میلادی رشد منفی ۳ و ۴ درصدی را تجربه خواهد کرد.

 به گزارش رویترز، انستیتوی مالیه بین المللی اعلام کرد، صادرات نفت ایران در آستانه دور دوم تحریم های آمریکا علیه تهران در حال کاهش است و اقتصاد این کشور احتمالا در سال جاری و سال آینده میلادی رشد منفی 3 و 4 درصدی را تجربه خواهد کرد.

این گزارش حاکی است، صادرات نفت خام و میعانات ایران در فاصله ماه های آوریل تا سپتامبر 2018، 800 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

انستیتوی مالیه بین المللی همچنین گفته، صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه آوریل 2.8 میلیون بشکه بوده در حالی که در ماه سپتامبر 2 میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

انستیتوی مالیه بین المللی در گزارش خود در مورد اقتصاد ایران گفته، صادرات نفت ایران باز هم در حال کاهش است، هرچند که این کشور در حال فروش انواع کلیدی نفت های خود با تخفیف است و از تانکرهای خود برای حمل محموله های انرژی به چین و هند استفاده می کند.

بر اساس این گزارش، کشتی داران همچنین شرایط پرداخت سخاوتمندانه ای را از ایران دریافت می کنند و در برخی موارد به جای دلار، از ایران یورو و یوان می گیرند. به گفته این موسسه، تجارت تهاتری و نقدی با تشدید تحریم های آمریکا، نقش پررنگ تری در معاملات ایران پیدا خواهد کرد.

کشورهای باقی مانده در برجام اعلام کرده اند که مصمم به ایجاد مکانیزم های پرداخت جدید جهت ادامه تجارت با ایران هستند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته، برنامه اتحادیه اروپا برای ایجاد یک ساز و کار ویژه جهت دور زدن تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران عمیقا غیرسازنده است.

چند دیپلمات اروپایی هم گفته اند، هدف از ایجاد یک ساز و کار ویژه یک سیستم تهاتری مشابه آن چیزی است که در دوره جنگ سرد توسط اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار گرفت تا نفت ایران بدون جابجایی پول با کالاهای اروپایی معاوضه شود.

انستیتوی مالیه بین المللی گفته، چنین سیستمی احتمالا نخواهد توانست شرکت های بزرگ اروپایی را نسبت به تجارت با ایران متقاعد سازد، زیرا آنها از تحریم های آمریکا واهمه دارند.

منبع: تسنیم

کد خبر 25387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =