معرفی دو خدمت اعتباری اگزیم بانک ایران

بانک توسعه صادرات ایران علاوه بر تامین مالی پروژه های صادرات محور و ارائه تسهیلات به منظور توسعه صادرات کشور، در حوزه های ترانزیت، ورود موقت، حمل و نقل بین المللی، صدور نرم افزار، طرح های توسعه صنعت توریسم و ...در قالب یکی از عقود اسلامی تسهیلات ارائه می دهد

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، بانک توسعه صادرات ایران علاوه بر تامین مالی پروژه های صادرات محور و ارائه تسهیلات به منظور توسعه صادرات کشور، در حوزه های ترانزیت، ورود موقت، حمل و نقل بین المللی، صدور نرم افزار، طرح های توسعه صنعت توریسم و ...در قالب یکی از عقود اسلامی تسهیلات ارائه می دهد.

تسهیلات صادراتی پس از حمل کالا و خدمات با هدف فراهم نمودن امکان فروش مدت دار کالا و خدمات اعطا می گردد؛ به منظور استفاده از این تسهیلات ارائه تاییدیه در خصوص ایرانی بودن حداقل 60 درصد ارزش کالا یا طرح صادراتی توسط وزارت خانه ذی ربط( در مورد کالا) و یا کمیته موضوع ماده 19 مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران( در مورد طرح) الزامی است.

 همچنین تصویب در ارکان اعتباری بانک توسعه صادرات ایران، تایید توجیه پذیری فنی، مالی و اقتصادی طرح صادراتی، تایید توانمندی صادرکننده و یا پیمانکار داخلی و اخذ پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران یا موسسات بیمه ای معتبر بین المللی بابت بازپرداخت اصل و سود تسهیلات در صورت قصور خریدار خارجی  ضروری است.

لازم به ذکر است که تسهیلات صادراتی پس از حمل کالا و خدمات در دو نوع اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده تعریف می شود که اعتبار خریدار، تامین مالی صادرات کالای مصرفی، تامین مالی صادرات کالای سرمایه ای( طرح) و اعتبار فرشنده تنزیل اعتبار اسنادی  مدت دار و تنزیل برات اسنادی را شامل می شود.

دو واقع اعتبار خریدار اعطای تسهیلات به خریداران به منظور پرداخت وجه کالا یا خدمات به فروشنده و بازپرداخت اصل و سود توسط خریدار در سررسیدهای مقرر مطابق با شرایط و مفاد قرارداد تامین مالی در ازای تضامین بانکی مورد قبول، تضمین دولتی و تضمین شرکتی است.

اعتبار خریدار به دو شکل موردی و خط اعتباری اعطا می شود؛ بدین شکل که قرارداد تامین مالی برای یک پروژه و یا طرح مشخص منعقد می شود به عبارت دیگر بانک توسعه صادرات ایران آمادگی دارد صادرات کالا و خدمات، اجرای طرح های فنی و مهندسی تحت پوشش بیمه ای صندوق ضمانت صادرات ایران را در صورت تامین مالی منابع لازم در قالب اعتبار خریدار تامین مالی نماید.لذا در صورت عدم وجود خطوط اعتباری بالفعل( عدم وجود قرارداد با دولت و یا بانک کشور خارجی)، در صورت دریافت ضمانت دولتی/بانکی/شرکتی از طرف خارجی و اخذ پوشش بیمه ای صندوق ضمانت صادرات، نسبت به انعقاد موردی قرارداد تامین مالی اقدام خواهد شد.

 در تشریح اعتبار خریدار در قالب خط اعتباری، باید گفت: بانک توسعه صادرات ایران به منظورارتقای روابط بانکی با بانک های خارجی و همچنین تسهیل در روند تامین مالی در قالب اعتبار خریدار اقدام به اعطای خطوط اعتباری به بانک های خارجی نموده است. بدین ترتیب خطوط مذکور برای تامین مالی صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ در این حالت قرارداد تامین مالی به صورت عام منعقد و در قالب آن به طرح های صادراتی متعددی به صورت خاص، اعتبار اعطا می شود.

اعتبار خریدار از لحاظ نوع کالا و مدت زمان بازپرداخت در دو مسیر تخصیص پیدا می کند؛ مسیر اول در جهت تامین مالی صادرات کالای مصرفی ( کوتاه مدت) که در این حالت حداکثر تا 100 درصد قرارداد تجاری در قبال ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار اسنادی و ارایه اسناد در قالب بروات و اسناد وصولی امکان پذیر است. همچنین دوره بازپرداخت آن حداکثر دو سال از تاریخ بازپرداخت وجه به صادرکننده است؛ مسیر دوم جهت تامین مالی صادرات کالاهای سرمایه ای یا طرح (میان مدت)، که در این حالت تامین مالی حداکثر85 درصد ارزش سیاهه تجاری و در قبال ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار اسنادی و ارایه اسناد در قالب بروات و اسناد وصولی، امکانپذیر است و دوره بازپرداخت آن نیز حداکثر پنج سال از تاریخ حمل و یا اتمام طرح است.

 اعطای تسهیلات اعتبار خریدار، در وهله اول مستلزم توافق اولیه صادرکنندگان/ پیمانکاران/ و یا سرمایه گذاران ایرانی با خریداران/ کارفرمایان خارجی و ارائه درخواست از سوی طرف ایرانی است؛ بر اساس قوانین و مقررات جاری درخواست های واصله در سه محور ذیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.اول ریسک عدم بازپرداخت و امکان پوشش بیمه ای نسهیلات اعطایی، توجیه پذیری طرح صادراتی و ایرانی بودن حداقل 60 درصد ارزش آن، دوم توانمندی صادرکننده/ پیمانکار و یا سرمایه گذار ایرانی.

در حال حاضر با توجه به انعقاد خط اعتباری با کشورهای روسیه، عراق و ارمنستان تسهیلات اعتبار خریدار برای این کشورها برای فعالین اقتصادی  قابل استفاده است.

 

کد خبر 25424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =